www.katedrala.cz


         
Vložil/a Krčál Jaroslav, Út, 04/03/2018 - 13:22

Nastávající maminka to nemá jednoduché. Je zodpovědná nejenom za svůj život, ale i za život svého nenarozeného miminka. Proto je v těhotenství velmi důležitá správná strava, která nemá jen přímý vliv na zdraví plodu, ale velkou měrou ovlivňuje samotný porod a zdraví jejího potomka.

Každý gynekolog vám potvrdí, jak důležitá je výživa v těhotenství. Nastávající maminka by se v první řadě neměla přejídat. Podle odborníků by váhový přírůstek v těhotenství neměl převýšit 15 kilogramů. O tom, že shazovat v těhotenství nabrané kilogramy není zrovna snadné, ví své snad každá žena, která někdy přivedla na svět dítě. V samotném jídelníčku by významné zastoupení měla mít kyselina listová, která vaše miminko ochrání před vývojovými vadami, především rozštěpem páteře. Nejlepším zdrojem je zelená zelenina jako je špenát, brokolice, hlávkový salát, čínské zelí, chřest, polníček, ale i jahody, maliny, červená řepa, datle či pomeranče. Vše konzumujte pokud možno v syrovém stavu, protože vysoké teploty tento důležitý vitamín ničí.

Nezbytné vitamíny

Vývoj mozku miminka pozitivně ovlivňují omega 3 mastné kyseliny - DHA, které jsou přímo obsaženy v rybím oleji. Jejich bohatým zdrojem jsou například losos a sardinky. Krabička sardinek konzumovaná dvakrát týdně by tuto potřebu měla pokrýt. Pro vývoj svalů, nehtů, ale i kostí a zubů je nepostradatelné magnesium neboli hořčík, které najdete v celozrnném pečivu, ořechách a slunečnicových semínkách. Znakem, že trpíte jeho deficitem, jsou křeče v lýtkách. Zárukou správného vývoje štítné žlázy obzvláště v prvních třech měsících těhotenství je jód, jehož nedostatek může vést ke vzniku vrozených vad a v horším případě může skončit až potratem. Najdeme ho v jodované kuchyňské soli, ale i v mléku a mléčných výrobcích. Dále by se těhotné ženy měly tu a tam objevit na sluníčku. Vitamín D je totiž nezbytný pro zdravé kosti.

Čeho se vyvarovat

Potud jsme probírali, co by nastávající maminka měla jíst, ale důležité je vědět, jakým potravinám by se měla vyvarovat. Pozor si dejte především na tepelně neupravené maso včetně syrových ryb, nepasterované mléko, ale třeba i nemyté ovoce a zeleninu, ze které by vám mohla hrozit listerióza, která obzvláště neléčená může skončit potratem či předčasným porodem. Vyhnout byste se měla i rybám s vysokým obsahem rtuti, mezi které patří například mečoun, makrela a žralok. Rozporuplné jsou názory na alkohol. Zatímco někteří jsou jejich odpůrci v jakékoliv míře, jiní ve skleničce vína jednou týdně nevidí problém.

Porodem to nekončí

Porodem to ale nekončí. Pravidelná a vyvážená strava by měla pokračovat i v době kojení. Konzumovaná strava přímo ovlivňuje kvalitu mateřského mléka, proto by maminka měla mít na paměti, jakých potravin se vyvarovat. Pozor si dejte především na potraviny, které způsobují nadýmání. Vedle klasických luštěnin a některých druhů zeleniny jako je květák, cibule a kapusta, mezi ně může patřit i bílé pečivo. Každé miminko je ale jiné a budete muset vysledovat, které potraviny mu nevyhovují. Pozor si dejte i na klasické alergeny jako jsou citrusy, ořechy a ostré koření. Alkohol a kofein si dopřejte jen občas.

Vitamíny pro těhotné

Je pravda, že konzumace bohaté a vyvážené stravy může být náročná a ne vždy realizovatelná. Nadbytek jednotlivých složek totiž může ublížit stejně jako jejich nedostatek. Snižuje možnost otěhotnění a může negatovně ovlivňovat vývoj plodu a kojeného dítěte. Na trhu ale existuje řada přípravků pro nastávající maminky, které příjem všech důležitých vitamínů, minerálů a stopových prvků pokryjí a to ve vyváženém množství. Maminka si pak může být jistá, že svému nenarozenému miminku dává to nejlepší. Tyto vitamíny pro těhotné doporučujeme kupovat v lékárně, kde vám poradí odborný personál.