Dobrý den z Hospodářek!
Vládní marketéři zjevně najeli v předvánočním období na metodu prodeje iluzí. Poté co Petr Fiala ohlásil, že když dostane ještě čtyři roky, budeme mít mzdy jako v Německu, vystoupila vládní sestava se sebepochvalou, že už splnila 93 procent vlastního programového prohlášení.
Zatímco první claim je z oboru „slibujeme modré z nebe“, druhý hezky reprezentuje obor „kreativně pracujeme s hausnumery“. Obojí je hrubá marketingová chyba. A protože o slibu německých platů se toho napsalo dost, ukážeme to na vládním procentuálním hausnumerismu.
Voliči, kteří by mohli uvažovat o volbě stran současné vládní koalice, jsou zpravidla lidé, kteří prošli alespoň střední školou, takže vědí, že s procenty je to poměrně ošidné. Když natankujete nádrž na 93 procent, můžete si říct, že ji máte skoro plnou. Ovšem když skáčete do výšky a vystoupáte na 93 procent nastavené laťky, tak smůla, padá, neúspěšný pokus. Stručně řečeno, takhle pojatým hausnumerickým marketingem dělá vládní tým z vlastních voličů trochu hlupáky.
Navíc každý inteligentní volič ví, že vláda nedělá jen to, co slíbila, ale i to, co nejenže neslibovala, ale dokonce ve vlastním programovém prohlášení zakazovala. Před třemi lety se v programovém prohlášení psalo: „Cesta ke stabilitě je v reformě výdajů státu a efektivním nakládání s penězi, nikoliv ve zvyšování daňové zátěže.“ Realita? Některé daně šly nahoru, například daň firemní či daň z nemovitosti.
Tím vším má být řečeno, že současný vládní marketing, zjevně inspirovaný populistickým iluzionismem, je dělaný pro úplně jiné voliče než pro ty, kteří by mohli koalici volit. Rozhodování těch, kdo volí demokratické strany pravého středu, bývá řízeno spíše šedou mozkovou kůrou než hormonálním systémem. Proto preferují i v marketingu racionalitu spíše než laskavé oblbování. A pokud má jít o snahu získat voliče populistů, tak smůla, ti už mají jiné favority.
Vláda se samozřejmě může pokoušet vyhrát závod v ohlupování voličstva s populisty, ale pravděpodobnost vítězství je podobná, jako že Petr Fiala, který si náhle vzpomněl, že kdysi hrál fotbal, a všude to vykládá, obehraje Harryho Kanea, nahraje Stanjurovi a ten to napálí pod břevno zoufalého Manuela Neuera.
Výsledek toho všeho? Většina z těch, kdo volili strany současné koalice v roce 2021, samozřejmě zatne zuby a „hodí“ to koalici Spolu nebo Starostům (fakultativně Pirátům) znovu, protože jim je jasné, že varianta v podobě hnutí ANO Andreje Babiše podpořeného ultralevicí či motopravicí pro ně nepřipadá v úvahu.
Ale některé rozzlobené původní voliče koalice může tento marketing spíš odradit, což by byl fatální průšvih. Protože když už si vláda sama začala v rámci sebepochvaly s procenty, může ji informovat, že 93 procent hlasů z minulých voleb jí v žádném případě k obhajobě pozic stačit nebude.
Inspirativní čtení Hospodářek v prvním adventním týdnu přeje Petr Honzejk.
|