TEST Volkswagen Golf GTI Clubsport – Je skvělý, ale chtěl by špetku motorsportu navíc
Volkswagen Golf GTI se loni představil s decentním faceliftem, technickou modernizací a jen krátce poté dostal i vylepšující paket Clubsport. Za necelých 90 tisíc korun přináší spoustu hodnotných drobností.
Design, interiér
Kultovní Volkswagen Golf GTI v sedmdesátých letech stál u zrodu populárních sportovních hatchbacků, vyráběl se ve všech generacích nejúspěšnějšího modelu své značky a pokračuje až do dnešních dnů. Když automobilka začátkem loňska začala oslavovat 50. výročí od vzniku prvního golfu, spolu se základním faceliftovaným modelem hned ukázala i tradičnější sportovní derivát, kterým byl standardní golf GTI.
Petrolheadi se tehdy začali těšit i na rychlou čtyřkolku Golf R, ale Němci si v rukávu připravovali i další eso. Chvíli před začátkem loňské legendární čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu oficiálně odhalili také Volkswagen Golf GTI Clubsport. Výkonnější, rychlejší a purističtější evoluci obyčejnějšího GTI, jaká je určena hlavně pravověrným řidičům. Standardní „gétéíčko“ je totiž pořád relativně obyčejným autem, avšak se silným čtyřválcem.
Funkční aerodynamická vylepšení navíc
Než začneme s výčtem specifik sportovních golfů s pohonem předních kol, chtěl bych ještě připomenout všechny zásadní novinky faceliftu. Novinkou je inovovaná maska chladiče, modernější přední světlomety s neoslňující technologií Matrix LED a zezadu zajmou hlavně koncové lampy s LED segmenty s 3D vzhledem. Sportovní verze je navíc výrazná i specifickým logem GTI na předních dveřích.
Upřímně, tenhle detail se mi moc nelíbí. Připomíná mi nechvalně proslulý český lidový tuning a celkově narušuje čistotu designu. Volkswagen u nejnovějšího osmičkového golfu vsadil na minimalismus a tenhle prvek jej dokonale rozbíjí. Zřejmě jsem jedním z mála lidí, komu nevadí svítící linie na přední masce, zato přes tohle jsem se nějak nedokázal přenést. Kdybych si měl tenhle golf koupit, okamžitě bych to z něj sundal.
Volkswagen Golf GTI Clubsport je v českém ceníku o 89 tisíc korun dražší než výchozí GTI a tyhle peníze budou rozumně utracené. Zvláště, pokud máte rádi sportovní hatchbacky a budete s ním pravidelně jezdit rychlým tempem. Spolu s větší koňskou silou pod kapotou totiž dostanete specifický design s funkčními aerodynamickými doplňky, jako jsou speciální přední nárazník nebo velké křídlo a difuzor na zádi.
Standardem clubsportu jsou také základní osmnáctipalcová kola, obyčejné GTI má v základu o palec menší sedmnáctky, a v konfigurátoru si můžete vybrat z pěti různých designů ještě větších devatenáctipalcových kol. Na testovaném autě jsou 19“ kola Estoril a celkově je ve specifikaci, v jaké se golf GTI Clubsport oficiálně představil – kontrast bílého laku Pure mu zatraceně sluší. Pro golf GTI je obecně tato konfigurace typická.
Zasloužil by si špetku motorsportu
Bohužel, Volkswagen Golf GTI se v nejnovější generaci, před i po faceliftu, výrazně odklání od tradičních stylingových prvků. Červenou linku na masce chladiče si pořád tak nějak zachoval, ale v interiéru už je obyčejnějším autem. Legendární tartanové čalounění je minulostí, stejně jako hlavice řadicí páky manuální převodovky inspirovaná golfovým míčkem. V nejnovějším modelu si navíc manuál už ani nedopřejete.
Když nad tím přemýšlím, tak kabině nejmodernějšího golfu GTI Clubsport chybí trochu víc vzrušení. Při psaní dnešního testu jsem si na oficiálních internetových stránkách českého Volkswagenu všiml fotografie závodníků chodících okolo tohohle rychlého hatchbacku a pohled na závodní prostředí je přesně to, co mi tady chybí. Dokonce i sportovní sedadla jsou úplně stejná, jako v levnějším golfu GTI.
Konfigurátor Volkswagenu žádnou jinou alternativu nenabízí, což je rozhodně škoda. Osobně bych v něm chtěl třeba skořepiny Sabelt, za něž si můžete připlatit třeba v nejsilnějším formentoru, ale v rychlém hatchbacku se jménem inspirovaným klubovým závoděním a okruhovými dny bohužel máte smůlu. S manuálním posuvem by to byl přesně ten prvek, díky němuž by ožila vaše duše závodníka a přidala clubsportu na dramatičnosti. Zato si můžete připlatit za těžkou panoramatickou střechu a malou útěchou je sportovnější volant s logem GTI.
S černo-červeným čalouněním bez tartanového motivu a bez skořepinových sedadel však i clubsport může fungovat jako každodenní univerzál, což zřejmě byla hlavní myšlenka při navrhování tohoto modelu. Po loňském faceliftu je to navíc mnohem příjemnější zážitek, protože jak už jsem uvedl v minulých testech různých golfů, automobilka se konečně zbavila náladového infotainmentu MIB 3.
Nejnovější multimediální systém MIB 4 s 12,9“ centrálním dotykovým displejem a digitálním přístrojovým štítem funguje výborně a udělal z golfu skvěle použitelnou věc. Funguje už od nastartování, jednoduše se v něm orientuje a má rychlé reakce. Takhle by měl moderní infotainment vypadat. Až na specifickou grafiku virtuálních přístrojů se přitom ten v GTI příliš neliší od výchozího základního golfu.
Motor, jízdní vlastnosti
Osmá generace Volkswagenu Golf GTI je technicky evolucí předcházejícího modelu a při loňské modernizaci se automobilka pochopitelně držela vyjetých kolejí. Srdcem sportovních golfů s pohonem předních kol je stále starý známý čtyřválec EA888 LK3 evo4. Nejnovější standardní verze je o 15 kW (20 koní) silnější než předchůdce a ostřejší varianta Clubsport k tomu přidává ještě další koňskou sílu navíc.
O 35 koní a 30 newtonmetrů silnější
Volkswagen Golf GTI Clubsport má pod kapotou turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový zážehový čtyřválec o 221 kW (300 koních), s nímž je silnější než výchozí verze o 195 kW (265 koních). Vyšší je i točivý moment, protože zatímco standardní verze má 370 newtonmetrů, clubsport jich nabídne až 400. Výhradní technickou výbavou obou aut pak je sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG a pohon předních kol s chytrým diferenciálem VAQ.
Vylepšená technika se pochopitelně projevila na dynamice clubsportu – při akceleraci z 0 na 100 km/h s časem 5,6 sekundy je o tři desetiny sekundy rychlejší než klasické GTI a s příplatkovým paketem GTI Performance za 93 tisíc korun si v něm můžete zvýšit maximální rychlost z původních 250 na 270 km/h.
Zřejmě se budu opakovat s myšlenkou, s níž jsem už zmínil absenci sportovnějších sedadel, ale trochu si myslím, že tenhle paket by měl mít clubsport standardně. Mimochodem v něm najdete i sportovní výfukový systém Akrapovič s kulatými titanovými koncovkami a už uvedená devatenáctipalcová kola. Standardem přitom není ani adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) snižující světlou výšku o 10 milimetrů za 20.900 korun.
Věřím, že je to hlavně snaha o zlevnění modelu kvůli oslovení větší skupiny zákazníků, ale osobně si myslím, že klientela pro clubsport by si jej koupila i ve chvíli, kdy by kvůli tomuhle všemu byl o něco dražší. A kdyby to vše bylo v základní výbavě, nepochybně by to působilo stylem „podívejte se, co vše pro vás máme, aniž byste za to museli připlatit.“ Jsou to prvky, které jsem v něm očekával už ve standardu tohohle silnějšího derivátu.
Je rychlý a zábavný
Konec teorii, pojďme do praxe. S obyčejným golfem GTI po faceliftu jsem se zatím nemohl svézt, ale celkovým jízdním projevem si mě clubsport okamžitě získává. Bydlím na vesnici, takže každá moje cesta začíná a končí na okreskách a právě tady je ve svém domácím prostředí. Snad ani není překvapením, že jej Volkswagen testoval a ladil na Nürburgringu, což je taková lepší oplocená jednosměrná okreska, než moderní závodní okruh, a tady je to znát.
Na asfaltu s kvalitním povrchem, kterého je po loňských opravách silnic okolo Mníšku pod Brdy všude plno, je sportovní jízda s tímhle rychlým hatchbackem zábavná a návyková. Na zimních pneumatikách sice nemá tolik trakce, jako by měl na pořádném letním obutí, takže pod plným plynem občas protáčí přední kola, ale v zatáčkách se dá skvěle zvládnout. S elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem VAQ se pod plynem zakusuje do silnice a krouží obloukem s ohromující neutralitou.
Aktivní přenos zvuku z motorového prostoru do kabiny je v dnešních autech už standardem a nijak mi nevadí, zvláště v clubsportu. Zvukový projev přeplňovaného čtyřválce je relativně hutný a ve vyšších otáčkách mám pocit, že by se dal krájet. Turbodmychadlo v pořádném záběru syčí jako zběsilé, při ubrání odfukuje a příplatkový Akrapovič dává nejbližšímu okolí vědět, že se blížíte.
Nejlepší na něm je agilita, s jakou se vrhá do zatáček a následně z nich i vyjíždí – ve volantu působí lehkonoze a i se základním nastavením řízení má příjemně rychlý převod. Adaptivní podvozek DCC si v rychlém tempu umí poradit s většinou nerovnosti, nenechává se rozhodit a udržuje golf dokonale stabilní. A když před zatáčkou výrazně uberete plyn, hravá záď má tendence vás zkusit předběhnout.
Líbí se mi také výkonné brzdy s lineárním nástupem, a hlavně kultivovaná dvouspojková převodovka. Už tradičně je v méně dynamických režimech trochu váhavá při rozjezdech, ale při dynamickém okreskovém tempu zjistíte, že právě pro tohle vznikla. I ve sportovních jízdních režimech je při řazení ve vysokých otáčkách pod plným plynem překvapivě hladká.
Adaptivní podvozek je na okreskách jako doma
Občas mám pocit, že se v testech sportovních volkswagenů a podobných koncernových aut budu trochu opakovat, ale pokud s tímhle rychlým hatchbackem budete chtít jezdit denně, nejvíce pocítíte volitelná devatenáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Na klasických pražských nerovnostech je s nimi trochu tvrdý, ale nic, co by nadšenec do sportovních aut za volantem nepřežil.
Kvality podvozku DCC ale vyniknou při dynamickém tempu na okreskách, kde se umí vyrovnat s většinou nerovností tak dobře, že se vůbec nenechá rozhodit a pořád drží zvolenou jízdní stopu. V rychlých zatáčkách se nemusíte bát opřít do tlumičů a možná je až škoda, že se nám takhle skvěle nastavený sportovní hatchback dostal do rukou na zimních pneumatikách. Na pořádných letních pneumatikách musí být ještě lepší!
Volkswagen přitom uvádí, že golf GTI Clubsport umí jezdit s kombinovanou spotřebou 7,5 až 8,0 l/100 km v režimu WLTP, ale v reálném provozu raději trochu přidejte. Když budete opravdu šetřiví, pojedete minimálně za 8 litrů, při normálním řidičském stylu se přiblížíte k 9 litrům, a když clubsport nebudete šetřit, pojedete za 10 i výrazně víc litrů.
Závěr
Z řidičského hlediska je Volkswagen Golf GTI Clubsport skvělým sportovním a zábavným hatchbackem, ale trochu mě zklamal svou výbavou. Už při uvedení se o něm mluvilo jako o vrcholném modelu GTI, ale vyjma aerodynamických vylepšení nebo 35 koní a 30 newtonmetrů navíc na mě tak nepůsobí. Když jsem si jej totiž vyzvedával, myslel jsem si, že to je ta verze, u níž dostanu úplně všechno.
V jinak moderním interiéru mi bohužel chybí trochu vzrušení, které by nepochybně vyřešila ještě sportovnější sedadla, a očekával bych, že adaptivní podvozek nebo hlučnější výfuk Akrapovič bude mít ve standardu, ale nemá. Jasně, asi není takový problém si za to připlatit, protože v celkovém balíčku by to stálo zhruba stejně, ale krade to vozu jistý punc exkluzivity. Chybí mu nádech motorsportu, jaký můžeme vidět na všech marketingových materiálech okolo.
Volkswagen Golf GTI Clubsport: Srovnání s hlavní konkurencí | |||
Volkswagen Golf GTI Clubsport | Honda Civic Type R | Ford Focus ST | |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1996 | 2261 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maximální výkon [kW/min] | 221/- | 242/6500 | 206/5500 |
Převodovka | 7DSG | 6MT | 6MT |
Max. rychlost [km/h] | 270 | 275 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,6 | 5,4 | 5,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,5-8 | 8,2 | 8 |
Emise CO2 [g/km] | 171-181 | 186 | 183 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 374 | 410 | 392 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1499 | 1504 | 1512 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4292 x 1789 x 1447 | 4594 x 1890 x 1401 | 4393 x 1825 x 1454 |
Rozvor [mm] | 2628 | 2734 | 2700 |
Cena od [Kč] | 1.166.900 | 1.449.900 | 1.027.900 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 1.077.900 Kč (Golf GTI 2.0 TSI 195 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.166.900 Kč (Golf GTI 2.0 TSI Clubsport 221 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.166.900 Kč (Golf GTI 2.0 TSI Clubsport 221 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.314.600 Kč (Golf GTI 2.0 TSI Clubsport 221 kW) |