Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cupra Leon 1.5 eTSI – Zajímavý, ale není bez chyb

Cupra Leon 1.5 eTSI
Cupra Leon 1.5 eTSI
Cupra Leon 1.5 eTSI
Cupra Leon 1.5 eTSI
42 Fotogalerie
Marek Bednář

Inovovaný leon se mi dostal do rukou v mild-hybridním provedení, jehož pohonné ústrojí je opravdu povedené. Stejně tak se mi líbí design zadních světel a ergonomie interiéru. Pokud od této verze nečekáte dynamickou jízdu a vyhýbáte se rozbitým silnicím, máloco vás na ní zklame.

Design, interiér

Jakožto fanoušek značky Seat – a dnes tedy Cupra, byť logo v podobě stylizovaného S je mi pořád bližší – se na tato španělská auta vždycky těším, když vyhlížím příležitost se s nimi svézt. U modernizovaného leonu tomu nebylo jinak; zčásti i proto, že mi na verzi před faceliftem některé věci vadily a právě změny v půlce životního cyklu měly šanci je změnit.

Začněme ale zvenčí, kde je modernizace vidět nejvíc. Musím se přiznat, že ke „žraločímu“ vzhledu přídě si stále hledám cestu. Na druhou stranu, s ničím si tak vůz značky Cupra nespletete, tím spíš v kombinaci s trojúhelníky ve světelném podpisu. A leonu zůstaly klasické přední mlhovky, navíc v základní výbavě, což je u mě plus.

Trojúhelníky se dostaly samozřejmě i do světelného podpisu vzadu a na nejdelší straně každého z nich svítí brzdové světlo. Kvituji také párové couvačky a třetí (ve skutečnosti sedmé, budeme-li počítat pečlivě) brzdové světlo je uprostřed svítící lišty na pátých dveřích a stejně jako před faceliftem boří úzus umisťování do střešního spoileru, kde ho mají všechny ostatní hatchbacky na trhu.

Svítící logo uprostřed zádě nahradilo výklopné, kterým se zároveň otvíral kufr. Najít kliku mi tak zabralo chvíli hledání, než jsem zjistil, že tlačítko je schované zespoda pravého světla, otočené tak, aby bylo pohodlnější za něj brát levou rukou. Berme to coby součást charismatu modernizovaného leonu, že i obyčejný hatchback může dělat věci zajímavěji.

Video placeholder
Cupra Leon 1,5 eTSI zpoza volantu • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Zajímavá je také barva. Vypadá jako křídová, v ceníku má název „šedá Taiga“ a třicetitisícovou cenovku. Odsoudit ji jako další odstín šedé však nemůžu – kdy jste naposledy viděli křídovou barvu na autě? Navíc, hezky z ní vystupují detaily v barvě mědi na kolech i nápisech, a také červené prvky na zádi, i když nesvítí.

Interiér pořád dobrý

Na bočních klikách už nic speciálního není, a tak beru za tu levou přední a nasedám za volant. Testovaný kousek má příplatkové sportovní sedačky – řidičova je elektrická, spolujezdcova nikoliv, vyhřívané jsou samozřejmě obě – s opravdu příjemným čalouněním a dobrým bočním vedením na opěradle. Na sedáku to je bohužel horší, ale nejsme ve sporťáku, takže je tu důležitější snazší nastupování.

Cupra Leon 1.5 eTSICupra Leon 1.5 eTSI | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Právě v kabině měl leon před faceliftem pár nedostatků, zhusta se vážících k centrálnímu displeji, takže začneme od něj. Jednak, lišta k ovládání teploty a hlasitosti už má podsvícení, takže je nesrovnatelně snazší k používání ve tmě.

A jednak, pamatujete si na trojici velkých dlaždic na domovské obrazovce starších cuper? Vždycky se mi líbilo, ale mělo jednu nevýhodu – k otevření té které sekce infotainmentu bylo třeba na ni klepnout prstem dvakrát, nestačilo jen jednou. Řada lidí to nezjistila a nadávala, že musí přes hlavní nabídku. To vývojáři spravili – ale taky se zbavili tří stejně velkých dlaždic a hlavní prostor má na domovské obrazovce mapa.

Grafika bude samozřejmě věc vkusu, přesto tady nacházím chybu – nabídka oblíbených funkcí, přístupná po stažení horní lišty dolů, neobsahuje jas displejů, jako tomu je např. ve Volkswagenu Golf 8.5. Chci-li seřizovat jas, musím ho dlouze hledat v nastavení vozu. Displeje samozřejmě upravují jas automaticky podle okolního světla, ale tu minimální hodnotu, na kterou ho stáhnou, osobně ve většině aut docela často upravuji.

Cupra Leon 1.5 eTSICupra Leon 1.5 eTSI | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

V rámci hledání posuvníku pro jas však nacházím jiné perličky, které se mi líbí – a které lze uložit do té nabídky oblíbených funkcí. Je to např. úprava míry rekuperace po uvolnění brzdového pedálu, která může být buď „Slabá“, nebo „Adaptivní“, a také třeba vypínání stop/startu. Není mnoho mild-hybridů, které by tohle umožnily nastavit.

Líbí se mi také verze vzhledu přístrojového štítu; cupra jich mívá tradičně docela hodně. Nechybí ten nejdůležitější – s velkým kulatým otáčkoměrem uprostřed a dobře viditelnou rychlostí, zobrazenou číslem. Také kvituji snadné vypínání „eurohlásítka“ překročení rychlostního limitu či hlídání čar na silnici, slouží k tomu tlačítka na volantu, jen je třeba použít obě ruce, protože menu se vyvolává na jednom rameni a pohybuji se v něm kolečkem na druhém rameni.

Konečně, prostornost je taková, jak by člověk na kompaktní hatchback čekal. Vpředu je místa dost, „za sebe“ se vejdu sice natěsno, ale vejdu, a zavazadelník neurazí. Kdo chce vozit velké ledničky, nechť si koupí kombík. Nebo u hatchbacku připlatí za tažné zařízení.

Zavazadelník Cupry Leon 1.5 eTSI hatchback
Délka dole/pod platem749/576 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce*1.735 mm
Šířka mezi podběhy1.015 mm
Výška pod roletkou/horní hranou pátých dveří/stropem422**/673/742 mm
Výška nakládací hrany727 mm
* - sedadlo spolujezdce nastavené tak, aby ještě bylo možné řídit a vidět doprava ven
** - pod podlahou je ještě pár centimetrů místa u rezervy, podlaha však nejde dát do dolní polohy

Motor, jízdní vlastnosti

Pod kapotou tohoto leonu pracuje a skrz sedmistupňové DSG přední kola pohání řadový čtyřválec o objemu 1,5 litru. Jsem rád, že je to pro leon nejméně objemný motor, že tu nejsou litrové tříválce. V této verzi, označené eTSI, mu ovšem pomáhá 48V mild-hybridní ústrojí.

Řemenem napojený startér-generátor slouží jednak ke startování motoru, ať už po nastoupení, nebo v rámci stop/startu, které je tak velmi hladké. Také získává zpět trochu kinetické energie a ukládá ji do malého lithium-iontového akumulátoru, aby ji později použil k pomoci spalovacímu motoru a umenšení prodlevy v reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a také tzv. turbolagu, tedy době, než se roztočí turbodmychadlo a motor dá plný výkon. Obojí veskrze úspěšně, nutno dodat.

Stejně úspěšný je systém také v plachtění. V komfortním jízdním režimu, který je tu standardem, vypíná spalovací motor často i na dálnici, když odstavíte plyn. Plachtí vážně skvěle, zejména v rychlostech do 100 km/h, což zásadně pomáhá spotřebě paliva – lehkou nohou se dá jet i za méně než 6 l/100 km.

Startování čtyřválce poté, co z plachtění šlápnete na plynový či brzdový pedál, trvá docela dlouho, ale dá se na to zvyknout. A proč se motor rozbíhá i při brzdění? Jinak by nemohl rekuperovat, protože na to potřebuje mít nepřerušenou cestu mezi koly, převodovkou, klikovou hřídelí, její řemenicí a konečně startér-generátorem.

Cupra Leon 1.5 eTSICupra Leon 1.5 eTSI | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Rekuperace je docela silně znatelná, nejvíce ve chvíli, kdy vůz podřazuje. Protože rozpojí spojku a přeruší tak řetězec ke startér-generátoru, míra zpomalování se sníží právě kvůli nevyhnutelnému odstavení rekuperace. I proto jsou brzdy obtížně dávkovatelné, zejména chcete-li brzdit jen jemně.

Výhodou mild-hybridu je naopak to, že poté, co zaparkuji a zařadím P, čtyřválec zůstává vypnutý. Velká řada aut totiž v takové situaci motor zase nahodí, jen abych ho po vteřině či dvou vypnul tlačítkem, protože jsem dojel do cíle, zaparkoval a budu vystupovat. Irituje mě to; leon to elegantně vyřešil.

Ve sportovním jízdním režimu naopak motor nezhasíná vůbec a také převodovka v režimu S, do nějž se lze zatažením za páčku voliče dostat i v komfortním módu vozu, drží vyšší otáčky. Pro dynamičtější jízdu v zatáčkách sice stejně nemá nikdy správný kvalt tehdy, kdy ho tam chci, ale na pádla řazení pod volantem reaguje bryskně a stejně mě v těchto situacích baví řadit vlastníma rukama. Ovšem, se 150 koňmi nejde o žádný sporťák, příliš rychle tenhle leon jezdit neumí a hledáte-li sportovní svezení, bude třeba sáhnout po některé ze silnějších motorizací.

Podvozkem neoslní

Fakt, že sedím v obyčejném, byť bohatě vybaveném hatchbacku, který má dynamické jen jméno a místy design, je ovšem znát víc na podvozku. Ten sice v rámci paketu Driving Performance dostal víceprvkovou zadní nápravu a adaptivní odpružení s možností volby tuhosti tlumičů, ale přesto si nedokáže příliš dobře poradit s těžkými 19” koly. Nejvýraznější to je na sérii rychle přejížděných nerovností, typicky na roletě.

Při předepsaném tlaku v pneumatikách se od kol ozývá zvuk, který nedovedu popsat lépe, než jako duté zvonění; podle kolegy Františka ze Světa motorů to působí, jako by člověk dribloval míčem. Stručně řečeno, základní „osmnáctky“ by tu byly rozhodně lepší volbou.

Jedním dechem však musím dodat, že se tyto problémy objevují opravdu jen na nekvalitním asfaltu. Na hladkém „koberci“ si jich nevšimnete, to má leon jistoty dost, a s přilnavostí pomáhají obuté hankooky Ventus S1 evo3. Jenže málokterý (nejen) český motorista jezdí jen po špičkovém asfaltu.

Cupra Leon 1.5 eTSICupra Leon 1.5 eTSI | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Výše nakousnutou spotřebu doplním číslem 6,5 l/100 km, kterého jsem dosáhl za své zhruba čtyři stovky testovacích kilometrů, a konečně hodnotou 7,5 litru, kterou displej ukázal při dynamické, ale plynulé jízdě. Obojí považuji za velmi příznivá čísla, stejně jako uvedených necelých 6 litrů při tzv. lehké noze.

Naopak příplatek za světlomety LED Matrix je rozporuplný, protože na dálnici má vůz problém vidět horní obrysová světla protijedoucích kamionů, takže stejně většinu času musím mít „dálky“ vypnuté. Na okreskách však vystiňuje okolní provoz hezky a umí i ztlumit jas toho segmentu, který svítí na dopravní značku, aby vás odraz neoslňoval. Segmenty jsou však poměrně velké, nečekejte tady tisíce pixelů a jemné rozlišení.

Nejbližší konkurentiVolkswagen GolfFord FocusPeugeot 308
Motor1.5 eTSI1.0 EcoBoost mHEVHybrid 136 e-DCS6
Zdvihový objem [cm3]1.4989991.199
Největší výkon [kW/min]110/5.000114/-100/5.500
Točivý moment [N.m/min] 250/1.500-3.500190/-230/1.750
Převodovka7st. DSG7st. Powershift6st. DCT
Max. rychlost [km/h]224208210
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,48,49,0
Komb. spotřeba [WLTP, l/100 km]5,65,2-5,44,9
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.407/1.8601.387/1.9101.375/1.960
Rozměry d × š × v [mm]4.286 × 1.789 × 1.4594.382 × 1.848 × 1.4714.367 × 1.852 × 1.441
Objem zavazadelníku zákl./max. [l]380/-392/1.320412/-
Rozvor [mm]2.6202.7002.675
Cena od [Kč]789.900593.900625.000
Srovnatelná výbava s test. vozemStyleTitanium XGT
Cena od [Kč]867.900629.900739.900

Závěr

Modernizovaná Cupra Leon má rozhodně své silné stránky, k nimž bezpochyby patří bytelnost výroby, vnímaná kvalita interiéru, z velké části také jeho ergonomie a v neposlední řadě u verze eTSI také spotřeba paliva.

Základní cena bezmála 800 tisíc korun za auto, která je konstrukcí už více než čtyři roky staré, se může zdát jako hromada peněz. Jenže schválně se podívejte na seznam základní výbavy, který je dlouhý jak týden před výplatou – už ve standardní verzi Cupra je mimo mnoha jiného třízónová klimatizace, bezdrátová nabíječka smartphonů, asistent pro odbočování v křižovatce, asistent úhybného manévru, zrcátka elektricky i sklopná, tepelně izolační čelní sklo nebo adaptivní tempomat se schopností upravovat rychlost podle dopravního značení. (To naštěstí jde vypnout a zůstává to vypnuté navždy.)

Z příplatků, které tento vůz má, si troufnu považovat za nejužitečnější paket asistentů Intelligent Drive Lite a paket Dynamic Drive s těmi dobrými sedačkami. Větší kola jsou tu, jak píšu i výše, spíš na škodu, bez „matrixů“ se člověk obejde. Základní 150k čtyřválec s manuálem tak pořídíte za něco přes 800 tisíc, tento mild hybrid zase za něco přes 900 tisíc.

Samozřejmě, pořád to není málo peněz, ale Cupra nepatří ke značkám, které by se chtěly – nebo potřebovaly – podbízet cenou. Modernizace leon skutečně zlepšila, byť ještě jsou oblasti, kde je prostor pro další vývoj. Právě kvůli jedné z nich, podvozku, bych osobně musel pro svůj kompakt jít jinam.

Plusy

  • Rezervní kolo pod podlahou kufru
  • Ergonomie interiéru
  • Spotřeba paliva
  • Bohatá výbava v základu

Minusy

  • Složitá úprava jasu displejů
  • Obtížně dávkovatelné brzdy
  • Nedokonalý podvozek

Nejlevnější verze modelu779.900 Kč (Leon 1,5 TSI, 110 kW, 6st. man., Cupra)
Základ s testovaným motorem869.900 Kč (Leon 1,5 eTSI, 110 kW, 7st. DSG, Cupra)
Testovaný vůz bez příplatků869.900 Kč (Leon 1,5 eTSI, 110 kW, 7st. DSG, Cupra)
Testovaný vůz s výbavou1.049.900 Kč (Leon 1,5 eTSI, 110 kW, 7st. DSG, Cupra)

Cupra Leon 1.5 eTSI
Cena základní sestavy
869 900 Kč
Výbava základní sestavy
LED přední mlhovky, Střešní spoiler, Tmavá okna od B sloupku, Vnější zpětná zrcátka v odstínu Dark Aluminium, Zadní difuzor s imitovanými koncovkami výfuku v černém odstínu, Zadní LED světla Coast-to-Coast, Connectivity box, bezdrátová nabíječka telefonu s rychlonabíjením (15 W), zesilovač mobilního signálu, Čalounění sedadel - černá látka/umělá kůže, Černé čalounění stropu, Dekory v interiéru v tmavé šedé, broušený design, detaily v měděném odstínu, Digitální přístrojový štít plus, 10,25" barevný TFT displej, režim zobrazování map z navigačního systému, Dvojité dno zavazadlového prostoru, Hliníkové nástupní lišty na prahu dveří, osvětlené s nápisem CUPRA, Interiér SHARP, polokožená sportovní přední sedadla s výškově nastavitelnou hlavovou opěrou, čalounění látka/umělá kůže, odstín Soul černá + měděné prošití, vyhřívání sedadel, kapsy na zadní straně opěradel, LED čtecí lampičky vpředu a vzadu, Osvětlení zavazadlového prostoru a boční úložné přihrádky, Prémiové obložení přístrojové desky černé + měděné prošití, dekorační lišta s 3D efektem v matně šedém odstínu, Přední loketní opěrka s integrovanou schránkou a držáky nápojů, výškově a podélně nastavitelná, Sklopná opěradla zadních sedadel v poměru 60/40 vč. průvlaku na dlouhé předměty, středová loketní opěrka vzadu, Sportovní kožený multifunkční volant zkosený, Tepelně izolační čelní sklo, Top ambientní LED osvětlení, vícebarevné dekorační osvětlení interiéru (lišty dveří a pás v celé šíři přístrojové desky) vč. funkce signalizace bezpečnostních asistentů Side Assist a Exit Warning (pokud jsou ve ýbavě vozu), Tři zásuvné hlavové opěrky vzadu, Výškově nastavitelná přední sedadla, Zásuvka 230 V v zavazadlovém prostoru, 3x ISOFIX + TopTether úchyty pro dětskou sedačku (2x vzadu, 1x vpředu), Airbag řidiče a spolujezdce, deaktivovatelný airbag spolujezdce, kolenní airbag řidiče, Alarm vč. monitorování interiéru a ochrany před odtažením vozu, Bezpečnostní šrouby litých kol, Boční airbagy vpředu a vzadu, hlavové airbagy vpředu a vzadu a centrální airbag vpředu mezi řidičem a spolujezdcem, eCall, Elektromechanická parkovací brzda s funkcí Autohold, Elektronický imobilizér, Elektronický stabilizační systém ESC vč. brzdového asistenta, Front Assist, systém sledování provozu před vozidlem, funkce nouzového brzdění včetně detekce chodců a cyklistů, Lane Assist, automatické udržování vozu v jízdním pruhu, Light Assist, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, Multifunkční kamera pro systémy Front Assist, Lane Assist a rozpoznávání dopravních značek, Parkovací senzory vpředu a vzadu se zobrazením na centrálním displeji, Prediktivní adaptivní tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, funkce automatické úpravy rychlosti podle dopravních značek, Rozpoznávání dopravních značek, Senzor únavy a pozornosti řidiče, Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů na všech sedadlech, Systém sledování tlaku v pneumatikách, Turn Assist, asistent nouzového vyhýbacího manévru, asistent pro odbočování v křižovatkách, Zadní parkovací kamera, Automatická klimatizace Climatronic 3zónová, Coming Home + Leaving Home, funkce prodlouženého zhasínání a rozsvěcení světel, CUPRA Drive Profile, volba jízdních režimů vč. možnosti individuálního nastavení, Dešťový a světelný senzor, automatické stěrače a světlomety, Elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka včetně parkovací funkce, Elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu vč. automatických dojezdů všech oken, Bezklíčové odemykání/zamykání vozu, startování vozu tlačítkem, Nastavitelné bederní opěrky pro přední sedadla, Osvětlení nástupního prostoru s projekcí loga CUPRA, Parkovací senzory vpředu a vzadu se zobrazením na centrálním displeji, Progresivní řízení, Samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, CUPRA CONNECT, online služby Safety & Service a Remote Access na dobu 10 let (online aktualizace softwaru, personalizace nastavení vozu, zákaznická péče, vzdálený přístup k jízdním datům nebo stavu vozidla, informace o poloze zaparkovaného vozu, dálkové odemykání/zamykání v aplikaci smartphone a mnoho dalších funkcí), Digitální příjem rádia (DAB), Full Link, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto, Infotainment Ready4Navi 12,9", 12,9" dotykový displej Retina s vysokým rozlišením, 2x USB-C vpředu, 2x USB-C vzadu (pouze nabíjecí), handsfree Bluetooth, hlasové ovládání, Elektronická uzávěrka diferenciálu na přední nápravě (XDS), Progresivní řízení, Sportovní podvozek CUPRA, Dojezdové rezervní kolo, Sada nářadí a zvedák vozu
Cena testované sestavy
1 049 900 Kč
Výbava testované sestavy
barva Taiga šedá (+31.000 Kč), paket Driving Performance – Polar Copper (+45.000 Kč), paket Immersive (audiosystém Sennheiser) (+17.000 Kč), Matrix LED Světlomety (+27.000 Kč), Vnější aerodynamické prahové lišty (+10.000 Kč), Paket DYNAMIC DESIGN (sportovní skořepinová přední sedadla s integrovanou hlavovou opěrou, čalounění Dinamica/umělá kůže, odstín Soul černá a tmavě modrá Astro + měděné prošití, výplně dveří čalouněné látkou Dinamica, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí vč. nastavení vnějších zrcátek) (+23.000 Kč), Paket INTELLIGENT DRIVE Lite (Navigační systém 12,9" s CONNECT Plus, Side Assist, Exit Assist, Exit Warning, Travel Assist, Emergency Assist, Pre-crash Assist) (+27.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
250 / 1500 - 3500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.5
Emise CO2:
120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
380 / 0
Objem nádrže (l):
45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1480 / 520
Cupra Leon 1.5 eTSI  schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4398
b) šířka (mm):
1799
c) výška (mm):
1444
d) rozvor (mm):
2686
e) rozchod vpředu (mm):
1535
f) rozchod vzadu (mm):
1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
904 / 1134
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
651 / 887
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1025
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
980
k) šířka vpředu (mm):
1461
l) šířka vzadu (mm):
1440
délka sedáku vpředu (mm):
501
délka sedáku vzadu (mm):
492
výška opěradla vpředu (mm):
645
výška opěradla vzadu (mm):
671
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano