TEST Cupra Leon VZ 300 – Repráky here, výfuk here
Před dvaceti lety bych z tohoto auta byl totálně nadšený, teď nevím. Dělá hluk a umí jezdit jako splašený kůň. Jenže pro koho vlastně je?
Design, interiér
Leon vypadá velmi dobře, ale v záplavě konfekce vlastně ničím nevyniká. V tomto případě ale pomáhaly s rozlišováním prvky typické pro Cupru a ještě více ty pro tuto třistakoňovou verzi. Měděné disky kol, tedy barvou samozřejmě, měděná loga a čtveřice velkých koncovek výfuků. Při parkování vedle obyčejného leonu s logem Seatu vyniklo, jak zásadní ty rozdíly jsou. Tohle auto je šmrncovní, byť osobně se mi třeba Volkswagen Golf GTI líbí víc.
Se seaty a cuprami mám ale dlouhodobě drobný problém. Až nyní jsem si uvědomil, v čem přesně je. Je to právě ona měděná barva. Ta prostupuje i interiérem a infotainmentem, vlastně se mi líbí, zároveň mi ale nesedí, i když podle odborníků symbolizuje ideální harmonii mezi energií a klidem. Tohle bych proto doporučil si vyzkoušet i barevně.
Jinak je vše v pořádku. Prostornost, zavazadelník i ergonomie patří k tomu lepšímu v rámci třídy. Pomáhá, že koncern Volkswagen konečně naladil své systémy a ty tak fungují, jak mají.
Při hledání chyb uvnitř bych zmínil jen naprostou maličkost. Při zadávání adresy v navigaci je tlačítko pro menu klimatizace přesně tam, kde by člověk čekal mezerník a toto tlačítko má v sobě navíc svítící čárečku, která vypadá trochu jako symbol pro mezeru. Až když jsem potřetí nechápal, proč jsem se ocitl v nastavení klimatizace, jsem pochopil, kde vězí problém. Skutečný mezerník je na klávesnici bokem. To důležité na tomto autě ale není v kabině. Té jsme se koneckonců věnovali i v předchozích testech.
Hothatche s předním pohonem | ||||
Cupra Leon VZ 300 | Honda Civic Type R | Ford Focus ST | VW Golf GTI Clubsport | |
Výkon (kW) | 221 | 242 | 206 | 221 |
Točivý moment (N.m/min) | 400 | 420 | 415 | 400 |
Objem (cm3) | 1984 | 1996 | 2261 | 1984 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 5,7 | 5,4 | 5,7 | 5,6 |
Maximální rychlost (km/h) | 250 | 275 | 250 | 250 |
Pohon | přední | přední | přední | přední |
Převodovka | 7DSG | 6M | 6M/7DCT | 7DSG |
Délka x šířka x výška (mm) | 4398 x 1799 x 1444 | 4594 x 1890 x 1401 | 4393 x 1825 x 1454 | 4292 x 1789 x 1447 |
Cena (Kč) | 1.094.900 | 1.449.900 | 1.027.900 (+60.000 za DCT) | 1.166.900 |
Motor, jízdní vlastnosti
Z dvoulitrového přeplňovaného motoru ždímá Cupra Leon VZ rovných 300 koní, tedy 221 kilowattů. To je úctyhodný technický výkon a turba s ním mají samozřejmě spoustu práce.
Při první jízdě překvapí hutný zvuk. Přesně jako vytuněná auta omladiny, co se prohání po okreskách a dělají hlavně kravál. Jenže po pár kilometrech je jasné, že přesně tyto zvuky auto dělat nemůže, tedy spíše by nemělo, pokud příliš nepřehrává.
Začalo tak hledání „zvuku motoru” v menu. Vůbec nešlo najít, virtuální asistentka také nebyla schopna poradit. Ani procházení návodu nepomáhalo. Až googlení poradilo, že je třeba zvolit individuální mód nastavení a v něm nastavit zvuk na Pure. To by mělo potlačit snahu reproduktorů pomáhat motoru a výfuku.
Zde by byla první výtka k autu: klidný režim je nutné nastavit v individuálním modu, není proto už prostor na individuální sportovní nastavení. Řidič tak má možnost si nastavit režim pro sportovní jízdu a pro běžné cesty využívat režim Comfort, který si ale pomáhá zvukem z reproduktorů. Druhou možností je jezdit běžně na režim Individual a na svezení využívat přednastavené módy Performance a Cupra. A nebo se neustále šťourat v nastavení.
Ano, část zážitku z jízdy a pocitu z tohoto auta je prostě jen zvuk z reproduktorů. Ten nakonec dělá překvapivě hodně. Už při relativně klidné jízdě po okreskách se posádka dožaduje zpomalení, i když se jede třeba sedmdesát kilometrů v hodině. Slyšet je zkrátka mnohem svižnější kvap. Naopak při konstantní padesátce městem má posádka tendence vystoupit a jít napřed, protože najednou je všude klid a mír. U tohoto auta lze chápat, jak je pro někoho těžké dodržovat rychlostní limity v obcích.
U zvuku je třeba dodat i to, že posádka je od dunivého zvuku částečně odříznuta a venku jej lidé vnímají výrazně více. Je tu tak i problém s tím, že obyvatelé slyší dlouho dopředu, že se leon blíží a i když se jede podle předpisů, může to snadno znít, že to tak není.
Jenže jak tohle auto vlastně jezdí? Při běžné jízdě je samozřejmě limitováno obřími koly a tužším podvozkem i pevnějšími sedačkami. Některé nerovnosti jsou opravdu znát.
Když si chce člověk trochu zajezdit, je to radost. Z podvozku, který je ve městech nevýhoda, se stává parádní nástroj, který auto provádí zatáčkami. Všechny koně motoru najednou přijdou vhod a k zapřahání stačí jen povel plynového pedálu. Auto se dokonce i v eko módu (lze zvolit jen v individuálním nastavení) velmi ochotně žene kupředu, ve sportovních režimech je ještě dravější.
Raz dva se dá dostat na rychlosti, za které se už bere řidičák. Tady je problém, který s tím autem je. Řadu zatáček lze projet stovkou s kelímkem kávy v ruce. Kde už by řidič čekal trochu zábavy a nadšení, tady to auto s přehledem zvládá v podstatě samo.
Při snaze aspoň zhruba dodržovat rychlostní limity se možnosti auta často ani nedostanou ke slovu a nepřijde ani ta zábava, kterou slibuje zvuk z reproduktorů. Se Škodou Fabia HTP to bude prostě dobrodružnější jízda, protože tohle auto bude celou dobu na limitech. S leonem je k podobnému zážitku třeba jezdit stylem, kde je člověk jednou nohou v kriminále.
Ano, je samozřejmě hloupé přirovnávat vymazlený sportovní vůz s dýchavičným tříválcem. Jenže tady je opravdu problém dnešních silných vozů. Samy toho zvládnou opravdu hodně a řidič za volantem s trochou nadsázky nemusí ani být.
Proto je i těžké jízdní vlastnosti auta hodnotit, protože limity zůstávají pořád hodně daleko. Je to předokolka, proto možná jediný vnímaný nedostatek by směřoval k tomu, že občas by se pomoc zadní nápravy hodila, zvláště pak, když se vezme v potaz, jaké výkony jsou zde k dispozici.
Zamyšlení přinesly i vnější rozměry, ty jsou sice benefitem po posádku i zavazadla. Je to ale stále „hot hatch”, když má 4,4 metru na délku a rozvor 2,7 metru? Tohle auto je už dokonce maličko větší než byl čtyřkový golf v kombíku. Nebylo by zábavnější dostat tento pohon třeba do Ibizy?
Spotřeba se držela hlavně kolem osmi litrů, snadno se dostala i přes deset, naopak ani pod sedm se ji stlačit nedařilo i při velkém sebezapírání. Výsledný průměr 8,5 litru na 100 km by se vzhledem k vlastnostem auta ještě dal, problém byl ale s relativně malou nádrží. Dojezd byl kolem 500 kilometrů.
Závěr
Je nakonec otázka, pro koho tohle auto je. Defaultní hutný zvuk je pro specifickou skupinu zákazníků. Lidé, co chtějí mít jen prostě v rezervě dostatek výkonu, sáhnou spíše po klidněji působících vozech. Tady se sice auto po vypnutí všech zvuků a sportovních režimů chová poměrně klidně, pořád je ale příliš tvrdé a výfuk je zvenku stále dost slyšet.
Leon příjemně překvapí vnitřní prostorností a dobrou ergonomií. Motor dává jasně najevo, že má hromadu síly a na povel táhne auto kupředu. Bohužel zábavu přinese až daleko za tím, co lze na českých silnicích provozovat.
Nejlevnější verze modelu | 794.900 Kč (Leon 1.5 TSI, 110 kW, 6st. man., Cupra) |
Základ s testovaným motorem | 1.094.900 Kč (Leon VZ 2.0 TSI 300k DSG, 221 kW, 7st. DSG) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.094.900 Kč (Leon VZ 2.0 TSI 300k DSG, 221 kW, 7st. DSG) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.190.900 Kč (Leon VZ 2.0 TSI 300k DSG, 221 kW, 7st. DSG) |