TEST Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 228 kW DSG 4WD – Pochopení podstaty
Před týdenním testem nové pětiválcové Cupry Formentor VZ5 jsme si chtěli ještě jednou připomenout, jak jezdí dosavadní vrchol nabídky – Formentor VZ se čtyřválcem o výkonu 310 koní.
Design, interiér
Model Formentor známe od roku 2020, respektive od roku 2019, počítáme-li jeho koncepční podobu. Nepůsobí proto už tolik nezvykle jako na začátku, přesto mi s prvním usednutím do auta v hlavě naskočila otázka: „Co jsi zač?“ Na jednu stranu je Cupra značkou zaměřující se na sportovně orientovaná auta, ale Formentor si zároveň vypůjčuje některé rysy vozů SUV.
Což o to, dnes kvůli popularitě vozů kategorie SUV vznikají i z nich odvozené sportovní varianty, které se různými triky snaží popírat fyzikální zákony, to není nic nového. Ale od prvního samostatného modelu značky zaměřující se na sportovně orientovaná auta by možná člověk čekal něco trochu jiného. Jenže v Cupře to udělali hodně chytře. Auto označují za CUV, tedy Crossover Utility Vehicle, což bych osobně tak nekomplikoval a říkal mu jednoduše crossover, ovšem označení Formentoru není podstatou.
Hlavní je myšlenka, kterou za jeho tvary vnímám. V Cupře vědí, že se SUV a crossovery prodávají. A pokud se chce relativně nová značka rychle prosadit, je lepší vsadit na vůz s vyšší stavbou karoserie a pokusit se ho postavit co nejlépe. Formentor je ve skutečnosti o něco menší, než by člověk z fotek odhadoval. Například ve srovnání s Cuprou Ateca je o celých 85 milimetrů nižší, o 64 mm delší a podobně široký.
Jako v hatchbacku
Podobné je to i po usednutí do vozu. Když sedíte za volantem, auto se podstatně liší od představy, kterou jste o jeho interiéru měli při pohledu zvenku. Především sedíte dost nízko, tedy alespoň na poměry vozů s vyšší stavbou. Uvnitř se cítíte pomalu jak v nějakém větším hatchbacku nebo kompaktnějším kombíku. Prostoru je ve všech směrech dostatek a i přes to, že je vůz o tolik nižší než Ateca, máte díky nízkému posedu dostatek místa nad hlavu.
Překvapení pokračovalo i vzadu, kde je místa o něco méně, ale stále jsem se tam dokázal pohodlně posadit. I se svými 184 centimetry a rozměrnou postavou jsem za sebou stále měl dostatek místa na to, abych se tam vměstnal. Na kolena to bylo trochu těsnější, i když kratší trasy bych bez potíží zvládl, zato s hlavou jsem neměl problém. Díky vyšší spodní lince oken a tmavé stropnici (standard pro VZ) jsem se na všech místech v autě cítil útulně, ovšem dokážu si představit, že na někoho by to mohlo působit lehce klaustrofobicky. Obzvlášť děti nebudou mít ze zadních sedaček nejlepší výhled. Nastupování dozadu je naopak velmi snadné.
Kufr o objemu 420 litrů je obstojně využitelný, čemuž pomáhají háčky a poutka na bocích, stejně jako zadní sedačky dělené v poměru 60:40 a s průvlakem na lyže. Pod podlahou zavazadlového prostorou se v našem případě skrývala dojezdová rezerva, což napovídá, že se u testovaného vozu nepřiplácelo za brzdovou soustavu Brembo, která si vynutí sadu na lepení pneumatik.
Auto zkrátka využívá oblibu SUV a crossoverů, ale umí jejich charakteristické prvky zabalit tak, aby zároveň dokázalo nabídnout nízký posez a těžiště, které je pro sportovnější svezení vhodnější. Samozřejmě je to jen moje domněnka, ale myslím si, že to byl ze strany Cupry chytrý krok, díky němuž prodá více Formentorů, než kdyby měl model karoserii některého z tradičnějších tvarů jako hatchback či kombi.
Zpátky za volant
Když se vrátím za volant, musím znovu zmínit osvětlenou lištu, která se táhne pod čelním sklem a svými konci zasahuje do výplní dveří. Už jsme ji v našich testech Formentoru zmiňovali, ale stále mě baví. Moje obava, že mě její jasné červené světlo bude obtěžovat při noční jízdě, se v praxi nepotvrdila. Vtipným detailem je její část v úrovni vnějších zpětných zrcátek, která se přepne do oranžové barvy, když systém kontroly slepého úhlu šikmo za vámi detekuje auto.
Výhled z vozu bych označil za průměrný. Například směrem vzad a šikmo vzad je trochu omezený. Parkování alespoň usnadňují standardní zadní parkovací senzory a pro VZ standardní parkovací kamera. Trochu mě pozlobil také sloupek B, který mi při mé poloze sedačky trochu zavazel v pohledu do boku.
Digitální přístrojový štít dokáže zobrazit velké množství informací, včetně údajů o přetížení, ale nebyl jsem schopný se proklikat k žádnému nastavení, které by mi vyhovovalo. V základním uspořádání s kruhovými přístroji umí ukázat až zahlcující množství informací, naopak v některém jednodušším zobrazení mi zase chyběla možnost ukázat některé (pro mě) důležité údaje – například jeden layout zobrazoval velký render auta s údajem o zbývajícím dojezdu, ale nebylo možné se nabídkou doklikat k tomu, aby místo zbytečné ikonky auta ukazoval třeba jízdní údaje od startu či načerpání. Tohle je ale dost o osobních preferencích. Za sebe bych si však dokázal představit promyšlenější řešení dostupných layoutů.
A stejně jako jsme už v dřívějších testech zmiňovali svítící lištu pod čelním sklem, mluvili jsme také o nešikovném detailu, kdy po úpravě nastavení jízdních asistentů zůstane digitální přístrojový štít přepnutý do zobrazení věnovanému právě těmto systémům. Nevrátí se do vámi nastaveného layoutu, takže se do něj musíte vždy proklikat zpátky. Pokud jste zvyklí například vypínat hlídání jízdy v pruhu, která se po každém nastartování opět aktivuje, budete se layouty proklikávat při každé jízdě.
Rozvržení layoutů a zůstávající layout asistentů však souvisí s obecným charakterem Formentoru. Působí to, jako by se chtěla Cupra odlišit i za cenu méně přehledného digitálního prostředí, které navíc není úplně intuitivní. Budete si na něj muset chvilku zvykat a překousnout některá nešikovná řešení.
Motor, jízdní vlastnosti
Staří známí
Testovaná Cupra Formentor VZ byla vybavena technikou, kterou dobře známe z jiných koncernových aplikací. Pod přední kapotou pracoval dvoulitrový čtyřválec TSI naladěný na výkon 228 kW (310 k) a točivý moment 400 Nm. Kromě motoru známe i sedmistupňový automat DSG a systém pohonu všech kol, kterému Cupra říká 4Drive. Maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h, zatímco čas pro zrychlení z 0 na 100 km/h výrobce udává hodnotou 4,9 s. Už dříve jsme si však měli možnost ověřit, že jde spíše o konzervativní hodnotu. Za použití Launch Control totiž Formentor VZ zrychluje skutečně intenzivně.
Mimochodem, Formentor VZ pořídíte ve dvou dalších provedeních. Kromě této vrcholné verze je v nabídce ještě předokolka s automatem, o jejíž pohon se stará stejný dvoulitrový motor TSI, avšak naladěný na 180 kW (245 k). Stejný výkon nabízí také hybridní Formentor VZ, v němž spalovací součást ústrojí tvoří 1,4litrový benzínový čtyřválec. V tomto případě má dvouspojkový automat DSG pouze šest převodových stupňů.
Není tedy pochyb o tom, že krom limitovaného Formentoru VZ5 s pětiválcem, na jehož týdenní test se teprve těšíme, je testovaný kousek tím nejsportovnějším, co v nabídce Formentoru najdete. Přitom byste to do něj při běžné jízdě neřekli. Nereaguje zbrkle na každou sebemenší změnu polohy plynového pedálu, nevytáčí se zbytečně vysoko a neřve, na špatných silnicích z vás nevytřese duši… Běžná jízda je ve Formentoru potěšením. I na velkých 19“ kolech je jízda v režimu Comfort příjemná a Formentor se městským provozem proplétá bez obtíží, zatímco na dálnici jen hltá jeden kilometr za druhým.
Hrátky s jízdními režimy
V běžném denním provozu na mě Formentor udělal velký dojem, takže jsem se nemohl dočkat, až budu mít volnou chvilku a vyrazím s ním na nějaké okresky, čistě za účelem svižného svezení. Jakmile nadešel správný čas, přeskočil jsem pomocí tlačítka na volantu jízdní režim Sport a rovnou se přepnul do režimu Cupra. Auto se najednou celé napružilo, a zatímco v Comfortu na mé povely reagovalo ochotně, ale uvolněně, nyní odpovídalo podstatně rychleji.
Zatímco živější motor, tužší řízení i podvozek a agresivnější nastavení pohonu všech kol bylo vítaným probuzením auta, jednoznačně falešný zvuk motoru pumpovaný do reproduktorů mi přišel už přehnaný. Vím, že pro použití podobných fičur mají automobilky své důvody, ale nadšený z toho asi nebudu nikdy. Vadí mi už jen to vědomí, že je zvuk falešný, i kdybych to třeba nepoznal. Ale to vychází z mých preferencí. Z objektivního úhlu pohledu je zvuk auta v režimu Cupra prostě až komiksově přehnaný.
Režim Sport je prostředním krokem mezi Comfortem a Cuprou – ve všech oblastech je příslušnou měrou tlumenější než Cupra nebo ostřejší než Comfort. Zvukový projev je ve srovnání s Cuprou umírněnější, ale stále znatelně falešný. Naštěstí už není tak přehnaný a dá se snáze překousnout. Osobně bych asi Formentora VZ na běžnou jízdu používal v režimu Comfort, ale pro svižné svezení dal přednost režimu Individual, kde máte možnost změnit nastavení tuhosti tlumičů DCC, pohonu všech kol, řízení, motoru, výkonu klimatizace a reakcí adaptivního tempomatu.
Najdete zde také položku „Zvuk motoru“, v níž je jednou z možností „Pure“. Zvolením této možnosti zmizí dunivé zvukové projevy a od motoru slyšíte především hvízdání turbodmychadla. Je to možná menší divadlo, ale osobně upřímnější zvukový projev cením více.
Rozčarování
Když jsem si vyhrál s nastavením, těšil jsem se na rychlé, vzrušující svezení. Cupra Formentor VZ s 390 koňmi umí být hodně rychlá, to se potvrdilo záhy. Na běžné okresky možná až moc rychlá. Vzhledem k rychlostním limitům a délce rovinek na zatáčkovitých okreskách nemáte moc šanci dostat se k vrcholu otáčkového spektra. Ale tam stejně nějakou výraznou výkonovou špičku nenajdete. Většinu času se proto budete pohybovat ve středním pásmu otáček, kde je zátah motoru mocný, ale nikoliv emotivní.
A takový je i celý jízdní projev Formentoru VZ. Síly má na rozdávání, je rychlý, jeho podvozek si poradí i s rozmlácenými okreskami, převodovka je schopná při ostré jízdě sázet jednu rychlost, motor si občas odfrkne do výfuku, ale auto vás nikdy úplně nevtáhne do děje. V případě převodovky ještě zmíním, že pádla řazení jsou pod volantem uchycena trochu hluboko, takže nejsou prsty snadno dostupné a musíte se po nich trochu natahovat. Ať jsem se zkrátka Formentor VZ pokoušel ždímat sebevíc, dostalo se mi jen zatraceně rychlé a jisté jízdy, ale emoce nikde. Na to, jak jsem se na tohle svezení těšil, jsem byl lehce zklamán.
Nechápejte mě špatně, Formentor VZ je velmi schopné auto, ale není to ten typ, který o víkendu vytáhnete na oblíbené okresky, abyste se následně vrátili domů s úsměvem od ucha k uchu. Něco podobného jsem zmiňoval i u nedávného testu Volkswagenu T-Roc R. Stále si za tím stojím, ale ve srovnání s Formentorem VZ přeci jen jde o něco rozvernější auto. Může to být dáno jeho menší velikostí a své určitě sehrál i zvukový projev, který v T-Rocu R nebyl tak komický a naopak mu pomáhal (byť zbytečně utlumený) příplatkový výfuk Akrapovič.
Zatímco dříve testovaný Formentor VZ byl vybaven příplatkovými brzdami Brembo (62.900 Kč), tentokrát si musel vystačit se standardní brzdovou soustavou. Zpomalování s ní není tak intenzivní a na pedál musíte šlapat razantněji, ale v běžném provozu mi brzdy přišly zcela dostatečné. Ani během ostré projížďky jsem si nepřipadal nijak ošizený. Bremba bych proto asi zvážil až v případě, kdy bych se s Formentorem VZ chystal občas vyrazit na okruh nebo na ještě delší a ostřejší projížďky.
Závěr
Pochopení
Po svižné okreskové projížďce jsem se vracel domů s rozčarováním. Přemýšlel jsem, jestli za to může jen mé přehnané očekávání, nebo jestli je na vině i auto. Skutečnost je, že jsem na první dobrou auto úplně nepochopil. Nejde o převlečený hot-hatch, jehož posláním by bylo vás bavit za všech okolností. Spíše jde o velmi rychlý grand tourer, který si libuje v dlouhých cestách a otevřených silnicích s volnějšími zatáčkami.
Formentor VZ s přehledem zvládne i rozmlácené okresky s ostrými zatáčkami, ale tváře od setrvávajícího úsměvu vás z něj bolet nebudou. Ani městský provoz pro něj není problém. Když budete Cupru Formentor VZ vnímat spíše jako univerzální grand tourer, vyhnete se mému chvilkovému rozčarování. Když jsem na auto přestal koukat jako na sportovně zaměřený crossover, mnohem více jsem docenil šíři jeho schopností v každodenním provozu.
Jak naznačuje první svezení, více emocí by mohlo Formentoru vdechnout limitované provedení VZ5 s charakterním pětiválcem. Blíže to budeme moci vyzkoušet až v rámci blížícího se týdenního testu. Pokud vám ale o emoce tolik nejde a více oceníte právě vlastnosti grand toureru, Cupra Formentor VZ s dvoulitrovým TSI, sedmistupňovým DSG a pohonem všech kol 4Drive rozhodně není špatnou volbou. Jen je třeba počítat s poměrně sebevědomými cenami.
Konkrétně námi testované provedení startuje na částce 1.459.900 Kč. Přitom ještě z kraje letošního roku byla v ceníku platném do 24. března uváděna cena 1.399.900 Kč. Stejně tak od té doby poskočily ceny některých příplatků. Konfigurace našeho vozu byla dělaná 3. května (s ještě původní startovací cenou) a včetně příplatků Formentor VZ přišel na 1.481.600 Kč. Když jsem stejnou konfiguraci dělal nyní, auto už s příplatky stálo 1.545.500 Kč.
Pro informaci, základní předokolka s 1,5litrovým motorem a šestistupňovým manuálem přijde na 839.900 Kč. VZ tedy stojí bezmála dvojnásobek. Bavíme se tedy o tom 310koňovém. Se 180 kW (245 k) Formentor VZ přijde na 1.114.900 Kč (2.0 TSI), respektive na 1.204.900 Kč (1.4 e-Hybrid). Pětiválcová limitka Formentor VZ5 pak podle aktuálního ceníku stojí 1.869.900 Kč.
Abych nezapomněl na spotřebu paliva, připravte se na průměr kolem 10 litrů na 100 kilometrů, přičemž doporučovaný je benzín s oktanovým číslem 98. Já jsem po týdenním soužití Formentor VZ vracel s hodnotou 10,4 l/100 km na palubním počítači. Využíval jsem dynamických schopností auta a nejel vyloženě na spotřebu. Když jsem se pokoušel alespoň o trochu úspornější jízdu, dostal jsem se zhruba o litr až litr a půl níže. Naopak při rychlé okreskové jízdě spotřeba rychle šplhala do okolí 15 l/100 km.
Nejlevnější verze modelu | 839.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Formentor) |
Základ s testovaným motorem | 1.459.900 Kč (2.0 TSI/228 kW Formentor VZ) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.459.900 Kč (2.0 TSI/228 kW Formentor VZ) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.545.500 Kč (2.0 TSI/228 kW Formentor VZ) |
Plusy
- Výkonný motor
- Poradí si s rozmlácenou silnicí
- Neztratí se ani ve městě
- Pohodlný na dlouhé cesty
Minusy
- Sebevědomé ceny
- Přehnaný umělý zvuk motoru
- Neintuitivní digitální prostředí