Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je vzácné Zagato s desetiválcem z Viperu. Původní majitel na ní prodělá miliony

Alfa Romeo TZ3 Stradale (2010)
Alfa Romeo TZ3 Stradale (2010)
Alfa Romeo TZ3 Stradale (2010)
Alfa Romeo TZ3 Stradale (2010)
35 Fotogalerie
Mario Rychtera

Karbonová specialita od Zagata spojuje eleganci a sílu. Zatímco automobilka slavila, majitel vozu už tolik důvodů k radosti nemá. Nový naopak výrazně ušetří.

Když se v automobilovém průmyslu spojí italská elegance s hrubou americkou technikou, je z toho vždy zajímavá kreace. Stačí si vzpomenout na DeTomaso Panteru, Bizzarrini 5300 GT Stradale, nebo masověji orientované modely Cadillac Allanté, Chrysler TC nebo Dodge Dart s Jeepem Renegade.

Poté, co Fiat převzal značku Chrysler, měl najednou k dispozici dva schopné sportovní vozy – Alfu Romeo 8C a Dodge Viper. Vzájemné zkřížení brutální síly s ladným italským designem se přímo nabízelo. Když se do sestavy zapojila i karosárna Zagato, vzniklo devět kusů Alfy Romeo TZ3 Stradale, která zároveň oslavila sté výročí značky. Nyní je vůz s pořadovým číslem 5 na prodej za velice zajímavou cenu.

Alfa Romeo TZ3 Stradale vychází z podvozkové platformy Dodge Viperu ACR-X. To znamená, že v trubkovém rámu je usazený 8,4litrový vidlicový desetiválec s výkonem přes 442 kW a točivým momentem 760 Nm. Zagato zhotovilo skelet z karbonu, výsledná hmotnost se zastavila na 1.850 kg. Řídit něco takového je skutečnou výzvou, i když podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl na svou dobu moderní. Vždyť z 0 na 100 km/h to trvá jen něco málo přes 3 sekundy.

Při navrhování karoserie se Zagato tradičně ohlíželo za bohatou historií, na což odkazuje i název modelu. Předlohou byly předchůdci TZ a TZ2, přičemž nová interpretace ještě zvýraznila seseknutí zádě s negativním sklonem po vzoru 8C Competizione. Zato interiér nijak neskrývá americký původ. Špetkou luxusu byla možnost nechat ho obléct do kůže libovolné barvy.   

Vzhledem k tomu, že do Evropy se oficiálně dostal třetí vyrobený kus, nepřekvapí, že tento pátý je původem ze zámoří. Většinu života strávil v příznivém prostředí soukromé sbírky v Arizoně, což vysvětluje nepatrný nájezd necelých 3.000 kilometrů.

Když se vůz poprvé ukázal v roce 2010 na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v Itálii, automobilka za něj požadovala v přepočtu přes 20.000.000 korun. Pokud si myslíte, že majitel na klenotu náležitě vydělal, budete zklamaní. Aktuální cena na Young Motorcars vychází na 14.800.000. Když připočítáme roky inflace a zohledníme unikátnost vozu, je to hodně zajímavá nabídka.

Video placeholder
Alfa Romeo 8C Competizione • Zdroj: 1910AlfaRomeo

Zdroj: Young Motorcars, foto: Young Motorcars, video: 1910AlfaRomeo