Na prodej je vzácné Zagato s desetiválcem z Viperu. Původní majitel na ní prodělá miliony
Karbonová specialita od Zagata spojuje eleganci a sílu. Zatímco automobilka slavila, majitel vozu už tolik důvodů k radosti nemá. Nový naopak výrazně ušetří.
Když se v automobilovém průmyslu spojí italská elegance s hrubou americkou technikou, je z toho vždy zajímavá kreace. Stačí si vzpomenout na DeTomaso Panteru, Bizzarrini 5300 GT Stradale, nebo masověji orientované modely Cadillac Allanté, Chrysler TC nebo Dodge Dart s Jeepem Renegade.
Poté, co Fiat převzal značku Chrysler, měl najednou k dispozici dva schopné sportovní vozy – Alfu Romeo 8C a Dodge Viper. Vzájemné zkřížení brutální síly s ladným italským designem se přímo nabízelo. Když se do sestavy zapojila i karosárna Zagato, vzniklo devět kusů Alfy Romeo TZ3 Stradale, která zároveň oslavila sté výročí značky. Nyní je vůz s pořadovým číslem 5 na prodej za velice zajímavou cenu.
Alfa Romeo TZ3 Stradale vychází z podvozkové platformy Dodge Viperu ACR-X. To znamená, že v trubkovém rámu je usazený 8,4litrový vidlicový desetiválec s výkonem přes 442 kW a točivým momentem 760 Nm. Zagato zhotovilo skelet z karbonu, výsledná hmotnost se zastavila na 1.850 kg. Řídit něco takového je skutečnou výzvou, i když podvozek s nezávislým zavěšením všech kol byl na svou dobu moderní. Vždyť z 0 na 100 km/h to trvá jen něco málo přes 3 sekundy.
Při navrhování karoserie se Zagato tradičně ohlíželo za bohatou historií, na což odkazuje i název modelu. Předlohou byly předchůdci TZ a TZ2, přičemž nová interpretace ještě zvýraznila seseknutí zádě s negativním sklonem po vzoru 8C Competizione. Zato interiér nijak neskrývá americký původ. Špetkou luxusu byla možnost nechat ho obléct do kůže libovolné barvy.
Vzhledem k tomu, že do Evropy se oficiálně dostal třetí vyrobený kus, nepřekvapí, že tento pátý je původem ze zámoří. Většinu života strávil v příznivém prostředí soukromé sbírky v Arizoně, což vysvětluje nepatrný nájezd necelých 3.000 kilometrů.
Když se vůz poprvé ukázal v roce 2010 na Concorso d'Eleganza Villa d'Este v Itálii, automobilka za něj požadovala v přepočtu přes 20.000.000 korun. Pokud si myslíte, že majitel na klenotu náležitě vydělal, budete zklamaní. Aktuální cena na Young Motorcars vychází na 14.800.000. Když připočítáme roky inflace a zohledníme unikátnost vozu, je to hodně zajímavá nabídka.
Zdroj: Young Motorcars, foto: Young Motorcars, video: 1910AlfaRomeo