Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nissan Global Headquarters, Yokohama
Nissan Global Headquarters, Yokohama
Nissan Global Headquarters, Yokohama
Nissan Global Headquarters, Yokohama
33 Fotogalerie

Nissan shání finance, kde se dá. Asi kvůli tomu prodá i své sídlo za 15 miliard

Michal Dokoupil

Zoufalé situaci Nissanu se věnujeme každou chvíli a zatím to vypadá, že automobilka stále nedosáhla dna. Kromě zavření několika továren či ukončení vývoje některých modelů údajně dojde i na prodej jejího hlavního sídla.

Nissan se dostal do závažných finančních problémů, ze kterých se snaží dostat už někdy od loňského podzimu. Kroků už bylo podniknuto několik, včetně neúspěšných námluv s Hondou a Foxconnem. Nissan pozastavil některé investice, zastavil vývoj některých modelů a plánuje ukončit výrobu v několika továrnách, včetně jedné z nejdůležitějších v japonském městě Oppama.

Zároveň firma oznámila, že volnou kapacitu v jejich zbylých továrnách může využít Dongfeng k montáži svých modelů. S čínskou státní automobilkou má Nissan společný podnik, který vyrábí vozy pro čínský trh i pro export. Třetí největší japonská automobilka také propustí až 15 % zaměstnanců, což znamená kolem 20.000 lidí, a počet továren sníží ze 17 na 10. Nissan za minulý fiskální rok, který skončil letos v březnu, vykázal ztrátu 670 miliard jenů, tedy v přepočtu asi 102,7 miliardy korun.

Podle japonského média Nikkei se nově chystá také prodej hlavního sídla Nissanu v Yokohamě, kam se automobilka přestěhovala u Tokia. Věžák otevřený v roce 2009, tedy během vlády Carlose Ghosna, má odhadovanou hodnotu kolem 100 miliard jenů, v přepočtu asi 15,2 miliardy korun. Nissan počítá s docela běžnou metodou prodeje a následného pronájmu prostor. Stejným způsobem postupovala například Nokia se svým ikonickým sídlem ve finském Espoo těsně před tím, než ukončila výrobu telefonů, ale také automobilka McLaren.

Zpráva z Nikkei Asia uvádí, že hlavní sídlo se objevilo na seznamu aktiv, která Nissan hodlá prodat do konce března 2026, tedy současného fiskálního roku. Ivan Espinosa, nově jmenovaný generální ředitel společnosti, již oznámil nadcházející prodeje aktiv, ačkoli konkrétně tento komplex nezmínil.

Kromě zastavení vývoje několika nových modelů dochází také na snížení počtu používaných platforem ze třinácti na sedm. Zároveň ale Nissan více využívá techniky svých partnerů, což dokazují modely N7 nebo Micra. Zatímco první jmenovaný využívá techniku Dongfengu, druhý je upravenou verzí nedávno uvedeného elektrického Renaultu 5. Stále ale pokračuje vývoj vlastního specifického hybridu e-Power, ačkoliv na stejných platformách existují i hybridy aliančního partnera Renault.

Video placeholder
Videotest Nissan Qashqai e-Power N-Design • Zdroj: auto.cz

Zdroj: Nikkei, Zdroj videa: Auto.cz