Chrysler má budoucnost, říká šéfka. Crossover se však odkládá
Americká značka Chrysler už pár let živoří a crossover, který měl přijít v letošním roce, nakonec bude v prodeji až v roce 2027. Přesto vedení ani nepřemýšlí o konci značky a dokonce opustilo nápad vyrábět do budoucna jen elektrická auta.
Kdysi slavná americká značka Chrysler má po konci modelu 300 před rokem a půl v nabídce už jen jediný model – MPV Pacifica a jeho levnější verzi Voyager. Do značky se léta pořádně neinvestovalo, objevovaly se jen koncepty, ale produkční auto stále nikde.
Šéfka značky Christine Feuellová nyní pro web Detroit Free Press něco o budoucnosti Chrysleru prozradila a fanoušky uklidňuje hned zkraje: „Otázka budoucnosti a životaschopnosti Chrysleru se v médiích objeví tak jednou do týdne. Nic takového ale v debatách s Antoniem Filosou nebo dalšími lidmi z vedení koncernu vůbec nepřišlo na řeč. Chápu tu zvědavost na téma, jestli společnost opravdu dokáže udržet 14 značek. Je to hodně lidí k uživení, to je pravda, ale pro Chrysler je v naší strategii pozic na trhu místo.“
MPV nejsou pro Chrysler žádnou nouzovkou – v roce 1984 tuto kategorii, v USA nazývanou minivany, na tamním trhu odstartoval model Voyager sesterské značky Plymouth. Od té doby s různými názvy Chrysler nabízí minivany pořád. Naopak Renault, který v Evropě ve stejném roce poprvé představil MPV Espace, už skutečná MPV neprodává.
Chrysler má stále v plánu představit crossover. Měl se ukázat už letos a být produkční verzí konceptu elektromobilu Airflow, který přišel na svět v roce 2022. Bude však mít zpoždění a má se představit v roce 2026 a přijít na trh až v roce následujícím. Do té doby musí Chrysleru stačit pacifica, která však v příštím roce dostane facelift.
V plánu je také vozidlo inspirované futuristicky laděným konceptem Airflow, ovšem u něj Feuellová neuvedla žádné datum. Mohl by to být duchovní nástupce modelu 300, ale to je zatím spíš přání. Pravděpodobné nicméně je, že se značka bude u všech budoucích modelů držet své ideje nabídnout v rámci koncernu Stellantis luxusní auta pro americký trh.
Chrysler také potichu opustil myšlenku nabízet do budoucna výhradně elektromobily, stejně jako řada dalších značek nejen koncernu Stellantis. Místo toho nabídne více různých pohonů.
Slova o zachování Chrysleru jistě potěší Franka Rhodese, pravnuka Waltera P. Chryslera, který značku v roce 1925 založil. Rhodes dnes nemá s Chryslerem nic společného po profesionální stránce, živí se výrobou nábytku, ovšem v roce 1979 ho babička Bernice Chryslerová-Garbischová požádala, aby „udržel motor v chodu“, jakkoliv bude moci.
Už v roce 2020 se vyjadřoval proti spojení FCA s PSA, z nějž nakonec vznikl koncern Stellantis, a v loňském roce odsoudil zanedbávání Chrysleru slovy, že Stellantis „nechápe americký trh“ a že vedení koncernu „nedokáže věnovat Chrysleru potřebnou pozornost“, což znamená „přinejlepším průměrné“ výsledky.
Kritizoval také odměny Carlose Tavarese v desítkách milionů dolarů v situaci, kdy se koncernu příliš nedařilo, a ani současná šéfka se nevyhla zmínce. „Viděl jsem naději, když Christine Feuellovou zvolili do čela Chrysleru, ale rok od roku vidíme produkty Chrysleru klesat níž a níž na seznamu priorit,“ napsal Rhodes a dodal, že „Chrysler potřebuje nové produkty teď. Ne zítra, ne příští rok – teď.“
Antonio Filosa, čerstvě dosazený šéf celého koncernu Stellantis, mu tehdy ještě coby ředitel Jeepu odpověděl, že „Christine a já jsme odhodláni zachovat budoucnost Chrysleru stejně jako vy a máme velké plány na jeho podporu“. Jakkoliv jsou plány nyní patrně odloženy, vypadá to, že můžeme věřit, že si automobilka ke 100. výročí založení nenadělí zánik.
Zdroje: Detroit Free Press, Moparinsiders | zdroj foto, video: Chrysler