Ford Escort se vrací! Točí až 11 tisíc otáček a má 300 koní a 800 kilo
Britský výrobce Boreham Motorworks vyvinul restomod legendárního prvního escortu, který mu posvětila sama automobilka.
Evropský Ford v posledních letech čelí kritice za nové elektromobily se slavnými jmény z minulosti, ale teď se rozhodl vykoupit pořádnou reinkarnací. Všem benzinovým nadšencům a milovníkům sportovních aut ukazuje, že umí oživit ikonickou legendu, aniž by ji musel zakládat na moderní elektrické technice. Přivítejte znovuzrozenou „psí kost“ – novodobý klasický Ford Escort RS s vysokootáčkovým čtyřválcem!
Ve skutečnosti je novinka projektem nezávislých specialistů z Boreham Motorworks, který jim posvětila sama automobilka a vzniká, aniž by kvůli němu musel zemřít některý z originálních vozů. Běžně restomody vycházejí z historických dochovaných aut, ale novodobý Ford Escort RS je od základu kompletně novým autem. S oficiální licencí Fordu by se o něm současně dalo mluvit jako o „continuation“ modelu, tedy pokračování dřívější produkce.
Moderní escort se inspiruje původním Fordem Escort RS1600 z roku 1970, ale původní koncepci přenáší do úplně nové éry. A dokonce ve dvou různých výkonových specifikacích. Historický escort měl čtyřválcovou šestnáctistovku o 117 koních, zatímco moderní nástupce má dvojici různých čtyřválců s maximálními výkony 185 nebo 300 koní.
Základní verze je vybavena motorem Twin-Cam se zdvihovým objemem 1845 kubíků, vyvine nejvyšších 185 koní a nechává se vytáčet k až 9000 otáčkám za minutu. Standardně je vybavena čtyřstupňovou manuální převodovkou Ford Bullet s přímým ozubením. Silnější alternativou je motor s objemem 2100 kubíků, maximálními 300 koňmi a až 10.000 otáčkami za minutu s pětistupňovým manuálem se „závodní“ kulisou řazení typu dog-leg. Všechna síla přitom putuje výhradně na zadní kola.
Boreham Motorworks uvádí, že Ford Escort RS má pohotovostní hmotnost jen 800 kilogramů a stejně jako za starých časů mu chybí posilovač řízení, kontrola trakce, posilovač brzd nebo ABS. Nejmodernější technikou jsou kotoučové brzdy v malých patnáctipalcových kolech a elektronická škrtící klapka pro oba čtyřválce.
Za tohle všechno však zájemci zaplatí pořádnou částku. Novodobá reinkarnace prvního escortu přichází padesát let po ukončení výroby původních sportovních modelů RS1600 a RS2000 a vznikne v omezeném počtu 150 kusů. Základní cena je 295 tisíc liber a výroba by měla být zahájena ve třetím čtvrtletí příštího roku 2025.