Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Escort se vrací! Točí až 11 tisíc otáček a má 300 koní a 800 kilo

Ford Escort Mk1 RS
Ford Escort Mk1 RS
Ford Escort Mk1 RS
Ford Escort Mk1 RS
17 Fotogalerie
Lukáš Volšický

Britský výrobce Boreham Motorworks vyvinul restomod legendárního prvního escortu, který mu posvětila sama automobilka.

Evropský Ford v posledních letech čelí kritice za nové elektromobily se slavnými jmény z minulosti, ale teď se rozhodl vykoupit pořádnou reinkarnací. Všem benzinovým nadšencům a milovníkům sportovních aut ukazuje, že umí oživit ikonickou legendu, aniž by ji musel zakládat na moderní elektrické technice. Přivítejte znovuzrozenou „psí kost“ – novodobý klasický Ford Escort RS s vysokootáčkovým čtyřválcem!

Ve skutečnosti je novinka projektem nezávislých specialistů z Boreham Motorworks, který jim posvětila sama automobilka a vzniká, aniž by kvůli němu musel zemřít některý z originálních vozů. Běžně restomody vycházejí z historických dochovaných aut, ale novodobý Ford Escort RS je od základu kompletně novým autem. S oficiální licencí Fordu by se o něm současně dalo mluvit jako o „continuation“ modelu, tedy pokračování dřívější produkce.

Moderní escort se inspiruje původním Fordem Escort RS1600 z roku 1970, ale původní koncepci přenáší do úplně nové éry. A dokonce ve dvou různých výkonových specifikacích. Historický escort měl čtyřválcovou šestnáctistovku o 117 koních, zatímco moderní nástupce má dvojici různých čtyřválců s maximálními výkony 185 nebo 300 koní.

Základní verze je vybavena motorem Twin-Cam se zdvihovým objemem 1845 kubíků, vyvine nejvyšších 185 koní a nechává se vytáčet k až 9000 otáčkám za minutu. Standardně je vybavena čtyřstupňovou manuální převodovkou Ford Bullet s přímým ozubením. Silnější alternativou je motor s objemem 2100 kubíků, maximálními 300 koňmi a až 10.000 otáčkami za minutu s pětistupňovým manuálem se „závodní“ kulisou řazení typu dog-leg. Všechna síla přitom putuje výhradně na zadní kola.

Boreham Motorworks uvádí, že Ford Escort RS má pohotovostní hmotnost jen 800 kilogramů a stejně jako za starých časů mu chybí posilovač řízení, kontrola trakce, posilovač brzd nebo ABS. Nejmodernější technikou jsou kotoučové brzdy v malých patnáctipalcových kolech a elektronická škrtící klapka pro oba čtyřválce.

Za tohle všechno však zájemci zaplatí pořádnou částku. Novodobá reinkarnace prvního escortu přichází padesát let po ukončení výroby původních sportovních modelů RS1600 a RS2000 a vznikne v omezeném počtu 150 kusů. Základní cena je 295 tisíc liber a výroba by měla být zahájena ve třetím čtvrtletí příštího roku 2025.

Video placeholder
Ford Escort Mk1 RS • Zdroj: Boreham Motorworks