Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

Rozstřel   10:00
Dne 9. května to bude přesně 50 let od chvíle, kdy v Praze vyjelo první metro. Kam až vůbec sahají plány na výstavbu pražské podzemní dráhy? A kdo stojí za prvním návrhem? V Rozstřelu o tom hovořil Robert Mara z Archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy.

VIDEO: Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

První návrh na výstavbu tratí podzemní dráhy předložili v roce 1926 Vladimír List a Bohumil Belada, a to pod názvem „Podzemní rychlá dráha pro Prahu“.

„Tato dvojice opravdu byla první, která předložila seriózní technickou studii,“ konstatuje Robert Mara. Podle něj se ale o „pražské podzemce“ mluvilo v metropoli už mnohem dříve.

Myšlenku jako první zformuloval pražský obchodník Ladislav Rott. Ten napsal 2. června 1898 městské radě dopis, kde se o podzemní dráze zmínil. „Ten dopis stále existuje v archivu dopravního podniku a považuje se za symbolický počátek myšlenky metra.“

Stejný přestupní trojúhelník

Zajímavá je skutečnost, že Belada s Listem představili v roce 1926 návrh, který počítal se stejným „přestupním trojúhelníkem“, který má dnešní pražské metro. „Původně to byl trojúhelník Můstek – Muzeum – Masarykovo nádraží. To pak vystřídal Florenc, původně Sokolovská. Původně měla být stanice přímo od Masarykovým nádražím a měla mít výstupy jak do oblasti Florence, na Těšnov, tak do oblasti Masarykova nádraží.“

Dalo by se tedy říct, že před 100 lety se vymyslel systém, který je funkční dodnes. „Zkoumaly se všechny možné alternativy, ale je fakt, že tím, jak fungovala veřejná doprava a jaké byly preferované a nejzatíženější přepravní proudy v síti elektrických drah, v podstatě každému potenciálnímu zájemci o výstavbu vyplynuly tyto směry.“

„Když si vezmeme dnešní trasu A, tak to v podstatě byla tramvajová linka 11, která byla páteřní nosnou linkou. A béčko, to byla linka 5. Měli také k dispozici i první sofistikovaný, vědecky zpracovaný přepravní průzkum, který probíhal už v roce 1927. A tam se opravdu získala tvrdá data, jak si veřejná doprava stojí,“ říká Mara.

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si nejstarší linku pražského metra

Metro na magistrále i na mostech

Stejně jako v šedesátých s sedmdesátých letech se už před 100 lety řešily tři klíčové problémy: jak překonat Vltavu, jak přemostit Nuselské údolí a jak si poradit s oblastí dnešního Masarykova nádraží.

„V případě Masarykova nádraží šlo skutečně o velký dopravně inženýrský problém. Řešilo se, zda jít vrchem, tedy přemostěním, nebo tunelem. Polemika tam trvala až do počátku šedesátých let,“ vysvětluje historik s tím, že v případě přemostění tam vedle čtyř proudů dnešní „magistrály“ měl být původně ještě další středový pás pro koleje.

„Zajímavý vývoj byl také v případě překonání řeky. Tvůrci se báli řeky, a hlavně vysokých investičních nákladů. Takže v mnoha projektech najdete třeba Čechův most, který měl být využit pro rychlodráhu. Stejně tak Jiráskův most,“ navazuje Mara.

Metro by tedy před mostem vyjelo z tunelu na povrch a za mostem by se znovu vnořilo pod zem. „Hodně by to asi Prahu změnilo k horšímu a myslím si, že i to nakonec vedlo k tomu, že už se v novějších projektech pracovalo výhradně s tunelovými variantami.“

S krytem se nepočítalo

Když se pak v šedesátých a sedmdesátých letech začalo metro stavět, padlo mu za oběť mnoho domů. „Je to dáno i tím, že to bylo v době, kdy řada domů z devatenáctého století, které bychom dnes považovali za zajímavé, byla tehdy bezcenná, bylo to bráno jako druhořadá výstavba,“ říká Mara.

„A také tehdejší systém vlastnictví neumožňoval se o ten fond nějakým způsobem starat. Dnes má každý dům svého vlastníka, probíhá tam péče, ale v této době se budovala sídliště a na nějakou zpětnou modernizaci staršího fondu nebyly prostředky, žádné zdroje,“ soudí Mara.

OBRAZEM: Pražské metro slaví 50 let. Dopravní podnik ukázal všechny soupravy

Určité skupiny lidí to podle něj navíc vnímaly jako pokrok. „Tedy to, když se staré budovy zbourají a na jejich místě se postaví něco nového. Typicky: třeba křižovatka na Andělu, kde byly obrovské demolice. Nebo na Národní třídě.“

A počítalo se od začátku s metrem jako s krytem? „Zpočátku to tak nebylo plánováno,“ uvádí historik. To odpovídá také původnímu plánu, podle kterého de facto nemělo jít o metro, ale o podpovrchovou tramvaj. O krytu se podle něj začalo hovořit až v roce 1969, kdy už bylo jasné, že myšlenka tramvaje pod zemí se realizovat nebude.

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: V hlubinách pod Prahou po trase metra A

Proč se původně uvažovalo o podpovrchové tramvaji? Jak obtížné bylo razit první trasy? Jak se inženýři vypořádali s tunely pod řekou? A jak to vlastně bylo s prvními vozy metra? Vnutil je Československu Sovětský svaz? Nebo nám naopak Rusové vytrhli trn z paty? A co české vozy? I o tom hovořil v Rozstřelu Robert Mara z Archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy.

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Cyklistu viní, že zbil řidičku, která pak zemřela. Hrozí mu podmínka

9. června 2024

Premium Chytil ji za vlasy, strhl do předklonu a pak ji údery pěstmi a kopanci bil do hrudi a břicha, až jí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Náklaďák v tunelu Blanka naboural v koloně jedenáct aut, na odpoledne ho uzavřel

12. června 2024  15:20,  aktualizováno  19:14

Nehoda jedenácti osobních aut a nákladního vozu uzavřela v Praze Dejvický a Bubenečský tunel ve...

Vlak v Milovicích prorazil zarážedlo, při dojezdu k nástupišti vykolejil

9. června 2024  18:06,  aktualizováno  20:05

V Milovicích na Nymbursku odpoledne vykolejil při dojezdu k nástupišti jednou nápravou osobní vlak....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Triko dolů a piknik přímo na pietním území v Lidicích. Doba hlupáků, zlobí se Stehlík

12. června 2024  13:11

„Tričko pěkně dolů, svačinky s sebou a šup uspořádat si piknik přímo na pietní území.“ Tak reagoval...

Praha nikdy nespí, říká řecký herec, který přišel za láskou. Těší ho ceny piva

13. června 2024

Premium Až do svých jednadvaceti žil Charles Simos Zeind v Řecku, poté studoval ve Velké Británii a pobýval...

Náklaďák strhl trolej. Omezil pět linek v Praze, jezdily náhradní autobusy

13. června 2024  17:36,  aktualizováno  18:53

Poškozené trolejové vedení omezilo v Praze dopravní spojení Albertov – Otakarova, a to v obou...

V Sedlci znovu poskládali kosterní pyramidu. Má pět metrů a je v ní 1500 lebek

13. června 2024  18:18

Geometrické funkce, fyzikální zákony i chemické reakce. S tím vším si museli poradit odborníci v...

Lítačka s obkladem. Vyjde limitovaná edice karet k 50. výročí provozu metra

13. června 2024  13:23,  aktualizováno  15:54

Od pondělí 17. června si budou moci zájemci pořídit limitovanou edici karty Lítačka. K příležitosti...

Akèní letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...