ANALÝZA: Pražský mejdan skončil. Koalici už za rok došly peníze, teď bude škrtat

  19:05
V pátek je tomu přesně rok, co zastupitelé zvolili nové vedení metropole z politiků z řad SPOLU, Pirátů a Starostů a v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS). Nesourodá koalice, která se bolestivě rodila pět měsíců, má za sebou překvapivě velmi klidný první rok vládnutí.
Budova pražského magistrátu na Mariánském námìstí. (Ilustraèní snímek)

Budova pražského magistrátu na Mariánském náměstí. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Do řešení sporných otázek, jako je cena jízdného v MHD, se za prvních 12 měsíců politici nepustili a zároveň také nemuseli dělat žádná nepopulární rozhodnutí, jako třeba škrtat v seznamu plánovaných projektů. To se ale změní.

„Město má v určité fázi rozpracování projekty za 310 miliard,“ shrnul radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) na konci ledna předtím, než zastupitelé schválili tendr na automatizaci metra C a D, který přidal dalších 86 miliard.

Nutná debata o jízdném. Cena ročního kuponu pražské MHD je už osm let stejná

„Schválením zakázky na automatizaci metra jsme překročili Rubikon v tom smyslu, že rozjeté aktivity, které kolegové pozitivně představují na tiskových konferencích, překročily naše možnosti. Takže z těch 390 miliard budeme muset učinit pořadí, určit, co má přednost, a věci, které se ukážou jako méně potřebné nebo životaschopné, nebudeme financovat,“ dodal Kovářík.

Přestože bude muset dojít na škrty, vrátilo se alespoň hlavní město do stavu, ve kterém nebylo po dlouhá léta. V předchozích volebních obdobích následujících po vládě Pavla Béma (ODS), který třeba rozjel stavbu tunelu Blanka, byly koalice často nesourodé a vyjednat podporu pro nákladné projekty bylo těžké. V roce 2018 se nicméně do čela města dostala koalice Prahy sobě, Pirátů, Starostů a TOP 09, která nejenže vznikla okamžitě po volbách, ale také měla velmi jednotnou představu o rozvoji města.

„Deficit zanedbanosti, když budeme brát čistě komunikace, je okolo 20 miliard. Pokud vezmeme dopravu v Praze včetně železnic, je to 33 až 34 miliard,“ řekl začátkem roku 2019 tehdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

O pár let později byly chvíle, kdy se zdálo, že je rozkopané celé město. Koalice se až do konce volebního období učila, že tyto věci je potřeba koordinovat, byť jsou chvályhodné. To si do dalšího období odnesl náměstek pro dopravu a bývalý primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Sliby z programového prohlášení

Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pro dopravu: Budeme pokračovat v připravě Radlické radiály ve spolupráci s městskou částí Praha 5.

Petr Hlaváček (STAN), náměstek pro územní rozvoj: Zasadíme se o dokončení a schválení nového územního plánu, tzv. Metropolitního plánu.

Zdeněk Kovářík (ODS), radní pro finance: Využijeme v maximální možné míře partnerství se státem při strategických investicích.

Antonín Klecanda (STAN), radní pro školství: Připravíme nové střední školy v Karlíně, na Palmovce, na Barrandově, v Nových Dvorech, na Smíchově a v dalších lokalitách.

V důsledku předešlých let tak dnešní koalice nemusela a de facto ani nemohla přicházet s ničím novým, co se rozvoje města týče. Svědky toho, že ke škrtání nápadů bude muset dojít, byli zastupitelé už loni v září, kdy magistrátní úředníci připravili zprávu o možnostech financovat dopravní stavby.

Dost nápadů na 44 let dopředu

Z té především vyplynulo, že pokud by Praha chtěla při současném tempu investování udělat všechno, co si vymyslela, trvalo by to 44 let. A od té doby ještě pár projektů na seznam přibylo, například stavba Terminálu Smíchov.

Praha vypíše tendr na obří terminál na Smíchovském nádraží. Stát má osm miliard

„Očekává se, že celkové investiční výdaje budou v následujících letech trvale klesat v důsledku rostoucích běžných výdajů na Pražskou integrovanou dopravu a běžnou údržbu a opravy dopravní infrastruktury,“ píše se ve zprávě.

Právě otázka financování MHD je nyní hlavním důvodem pro probíhající debatu o zdražení ročního kuponu, kdy zaznívají i návrhy cenu zdvojnásobit. Kromě škrtání a zdražení jízdného totiž už zbývá jen uprosit stát, aby se na projektech, jako je metro D, podílel. Přesvědčit stát, jehož prioritou je šetřit, se ale zatím moc nedaří, přestože magistrátní koalice kopíruje vládní půdorys.

Jen to nutné

Jaké projekty skončí v propadlišti dějin, se ukáže v dalších měsících. Určitě to nebudou ty rozestavěné, tedy třeba metro D, nebo stavby v havarijním stavu, v jakém se nyní nachází Libeňský most. Zářijová zpráva naopak dává vodítko k tomu, co škrtnout lze. Mimo jiné hovoří o neefektivitě stavění P+R parkovišť, která de facto nebudou pro Pražany, jen jim z ulic uklidí středočeská auta. Vedle toho úředníci zpochybňují přínos radiál, přičemž například Radlická radiála má vyjít na 14 miliard.

Z Podbaby do Podbaby. Praha nechá zpracovat studii okružní linky metra

Radní, zodpovídající za další oblasti, v nichž Praha také potřebuje zabrat a kde město zatím postupuje metodou drobečků, se mohou vcelku oprávněně hájit tím, že jejich projekty brzdí buď byrokracie, nebo roky zanedbání. Například plány na masivnější výstavbu nových bytů nebo stavbu nových škol jsou proto stále na hony vzdálené realizaci a škrty by tu zatím byly zbytečné. Alespoň má ale město čas dotáhnout Metropolitní plán, který měl být hotový v roce 2020.

„Kdo nic nedělá, nic nezkazí“

Politolog Lukáš Jelínek.

Ještě před rokem pražské koalici politologové předpovídali krátký život. Jak je možné, že se politici dosud nejen nerozkmotřili, ale dokonce ani mezi nimi nedošlo k žádným výraznějším sporům, vysvětluje politolog Lukáš Jelínek.

Překvapuje vás, že je koalice na magistrátu takto stabilní?
Když člověk těžko zaznamenává, že vlastně koalice existuje, tak mu pak ani nepřijde zvláštní, že se nerozpadla. Kdyby nebyla neviditelná, tak by se s největší pravděpodobností před zraky voličů přela o řadě různých témat, protože se stále jedná o velmi nesourodý svazek. Vzhledem k tomu, že se ale spíše vydala cestou přístupu „kdo nic nedělá, nic nezkazí“, tak drží.

A začnou se hádat ve zbytku volebního období?
Přece jen koalice už teď interně jedná o ceně MHD. Potenciál to rozhodně má, a to především v rámci právě dopravy, ať už jde o zmiňované jízdné, nebo kritizovanou vyhlášku o zpoplatnění průjezdu částí centra. To jsou kyselá jablka, do kterých by rada měla kousnout, a tam už opravdu politický konflikt hrozí.

Je mezi radními někdo, kdo je podle vašeho soudu méně neviditelný než ostatní?
Hodnotím podle toho, co ke mně dolehne. Zaznamenávám existenci Zdeňka Hřiba na pozici náměstka pro dopravu. Na druhou stranu ve srovnání s dobou, kdy Piráti měli v jeho osobě primátora, tak je to, dá se říct, pouhý odvar.

13. března 2023

Autor:
  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Cyklistu viní, že zbil řidičku, která pak zemřela. Hrozí mu podmínka

9. června 2024

Premium Chytil ji za vlasy, strhl do předklonu a pak ji údery pěstmi a kopanci bil do hrudi a břicha, až jí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlak v Milovicích prorazil zarážedlo, při dojezdu k nástupišti vykolejil

9. června 2024  18:06,  aktualizováno  20:05

V Milovicích na Nymbursku odpoledne vykolejil při dojezdu k nástupišti jednou nápravou osobní vlak....

Ženu v Zelenči srazilo na poli auto a zemřela. Obviněnému hrozí 20 let vězení

8. června 2024  23:52,  aktualizováno  9.6 14:27

V sobotu odpoledne byla na poli u obce Zeleneč u Prahy nalezena mrtvá žena. V pozdních večerních...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Je to úspěch, smál se Pelta po zrušeném rozsudku. Kauza se vrací na začátek

6. června 2024,  aktualizováno  18:16

Vrchní soud ve čtvrtek znovu zrušil rozsudek v kauze „cinknutých“ sportovních dotací. Případ...

Kvůli hromadné nehodě stojí tunel Blanka. Bouralo šest osobních aut a náklaďák

12. června 2024  15:20,  aktualizováno  15:43

Nehoda jedenácti osobních aut a nákladního vozu uzavřela v Praze Dejvický a Bubenečský tunel ve...

Vlezte mi... na záda. Krysy v Říčanech baví i pobuřují, socha je částí výstavy

12. června 2024  14:39

Kontroverzní reakce vzbudila socha Kryštofa Hoška umístěná na střeše pošty v Říčanech u Prahy....

Nadšení, hrdost. Jsem připravený a jdeme se rvát, hlásí nový kouč Friis

12. června 2024  14:22

Když mu sportovní ředitel Tomáš Rosický nabídl, aby sparťanské fotbalisty převzal po Brianu...

Triko dolů a piknik přímo na pietním území v Lidicích. Doba hlupáků, zlobí se Stehlík

12. června 2024  13:11

„Tričko pěkně dolů, svačinky s sebou a šup uspořádat si piknik přímo na pietní území.“ Tak reagoval...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...