Diskuze
„Stíhací Ferrari“ má problém. Je až příliš výkonné a exkluzivní
Děkujeme za pochopení.
M62i50r34e64k 55H64o75d62a63r
A co tak koupit ruský Suchoj Su-57? Bude určitě levnější a výkonnost stejná. Už ho sypou v sériích. Ok, tak ne, no.
R20a66d87o38s14l90a77v 66J92a29n98ý22r
to je hozená rukavice aeru vodochody. postavit něco stejně dobrýho, ale spolehlivějšího a levnějšího
D89u57š78a52n 67I65m32r
Az na to "na pouhých 150 metrech dosáhl rychlosti zvuku" moc peknej clanek.
O71t32o 96S27t70r88á22n27s47k32ý
No, i tak se tomu dá porozumět. Přiznám se, zprvu mě to taky zmátlo...
H38o31n93z97a 60P31o35s38t
Hlavní problém je s náhradními díly. Půlka už dodané letecké flotily je uzemněná, protože nejsou náhradní díly a čekají lhůty jsou strašné. Také to letadlo nemůže plnit úkoly blízké palebné podpory. Na to je potřeba pomalé těžce pancéřované letadlo s extrémním množstvím výzbroje, jako je A-10 Warthog, OK je i naše Alca. Nemůže to dost dobře plnit ani roli stíhače v dogfight, protože ho v testech umanévrovala i F16, natož výkonné dvoumotorové stíhačky. Pokud na něj navěsíte více výzbroje, přijdete o stealth. Takže je to dobré hlavně pro překvapivý úder, což je něco, co maše malá země asi nevyužije. Určitě je to super letadlo pro elektronický boj, ale my prostě nejsme velmoc. Potřebujeme menší osvědčené letadlo s co nejlevnějším provozem, schopné dohonit dopravní letadla. Gripen to splňuje asi nejlépe, i F16 by byla ještě docela dobrá.
L41i23b97o15r 88W50a87l37i74c96h84i32e93w96i79c47z
Flotila F-35 loni dosáhla nasaditelnosti 72%. Je to sice méně než požadovaných 80%, ale trend je velice pozitivní. Nad 80% nasaditelnosti se dostaly bojové letky, kde jsou obvykle poslední verze.
Pokud jde o mise CAS (blízká palebná podpora), tak v případě A-10 se v drtivé většině jedná o shoz přesné munice z vysoké výšky, stejně jako to může provádět libovolný letoun. Podpora pomocí kanónu je na ústupu kvůli zvyšujícímu se rozšíření PVO (včetně MANPADS) na bojišti, protože tím zásadně roste riziko pro nízko letící letoun. Tedy A-10 spíše zůstávají kvůli nižším provozním nákladům, kde jsou schopnosti A-10 nad méně vyspělým protivníkem dostatečné.
J43i89n21d42ř12i64c48h 54K95a97l83i40n12a
není eco-friendly... od r. 2025 chceme na obloze a v hangárech stíhačky pouze elektrické...
M95i56r26e38k 33G19a72l27k18o
A hlupáci budou mít zákaz v diskuzích. Kalina už o rok dříve.
J76u81r61a47j 29V62á98c16l41a50v56í63k
F-35... to si jen pindosové vylamují zuby na JAK 141. Vzali ho, přidali neviditelnost, ale všechny nevýhody zůstaly. Proto pořád není dokončena.
L70i20b91o36r 75W73a52l18i89c65h57i34e83w11i37c15z
Můžu se zeptat, co že přesně mělo být použito na F-35B z Jak 141? Zdvihový systém to být nemůže, protože Jak používal dva přídavné zdvihové motory, F-35B má ventilátor připojený na hlavní motor. To už jste mohl napsat, že Jak 141 je udělán na základě Convair Model 200, se kterým má stejně řešený zdvih i trysku. Ale rád si počkám na detaily.
L64u72k70á73š 26K80m43e59n49t
Jako ta cena není zase tak šílená v porovnání s konkurenty. Vzhledem k tomu, že je to aktuálně nejmodernější platforma, tak to není špatné. Ono pokud má stát dát takové prostředky, tak ať je alespoň za něco, co má 40 let služby před sebou a ne 40 let služby za sebou. Kdy nějakých 16 kusů ve dvou oddělených nákupech bychom si v klidu mohli dovolit a nemuseli bychom létat na starých Gripenech z půjčovny.
Nemám přesné info, ale první zapůjčení nás stálo prakticky 20 miliard a to současné prakticky 1,7 miliardy ročně ... takže očividně na F-35 máme.
V27l29a91d96a 91D51o88l54e36z35a46l
Ono to není jen o pořizovací ceně, ta je vlastně defakto srovnatelná se vším ostatním. Důležitý jsou provozní náklady a tam Gripen výrazně vede i nad F-16 natož nad F-35...to letadlo je super, moc rád bych ho u nás viděl, ale na provoz je prostě strašně drahý...
L34e12o57š 44B30o19ž27á20k
Poslední verze Gripenu e/f stojí taky 2,3 miliardy. A to má Gripen být nejlevnější z nejmodernějších. Za tyhle prachy ji koupili Brazilci. Není tedy možné sčítat hrušky a jablka a tvrdit, že konkurence je levnější. Jo, tak možná starší kusy nebo nově vyrobené s výbavou odpovídající starým modelům. Eurofighter v poslední verzi Tranche 4 je dražší než F-35. Letová hodina dvoumotorových strojů je pak samozřejmě mnohem dražší. Gripen má výhodu, že jeho letová hodina je 3-4 x levnější než u Eurofighteru Typhoon, F-18 Super Hornet, F-15EX, SU-35, které nejsou schopni spadnout pod 20 tisíc dolarů za hodinu letu, snad s výjimkou F18. Ale to srovnáváme nesrovnatelné , protože například F-15EX pobere až 14 tun munice a dosahuje rychlost 2,7 Machu, zatímco náš Gripen C/D 5 tun o tunu víc ve verzi e/f a oba letí max 2Machy. Takže F15 spálí mnohem víc paliva. Za jeden let dělá rozdíl i několik tisíc litrů a po xy hodinách letu měníte motory dva a ještě mnohem větší, čili dražší. Právě výměna motorů je mnohem častější u Ruských strojů, proto jsme se zbavili Migů 29, byly drahé na provoz. Například MiG 31 a jeho proklamovaná, rychlost přes 3Mach, často využívaná proruskými novináři k propagandě, není zadarmo, stojí to výměnu motorů za miliony i po jednom takovém odvážném letu. U F-35 je problém v tom, že chtěli postavit univerzální a k tomu hůře zjistitelné letadlo a povedlo se jen to druhé. Když chcete být neviditelní, nemůžete zároveň být nejrychlejší, nejobratnější a dopravit nad cíl 10-15 tun munice. To se navzájem vylučuje. Přesto to letadlo je nejlepší stroj na překvapivé ničení strategických cílů. Jen se moc nehodí na eskortování provokujících Migů 31 a Su 35, jiná situce by ovšem nastala v době válečného konfliktu, zkrátka by po nich vypálil dřív, než by ho zaznamenali jejich palubní radary a né se za nimi honil.
P34e36t62r 28M34a92r51š67á79l81e47k
Výměna motorů po jednom letu maximální rychlostí se týkala Mig-25.
L88e76o41š 86B58o54ž60á21k
Poslední verze Gripenu e/f stojí taky 2,3 miliardy. A to má Gripen být nejlevnější z nejmodernějších. Za tyhle prachy ji koupili Brazilci. Není tedy možné sčítat hrušky a jablka a tvrdit, že konkurence je levnější. Jo, tak možná starší kusy nebo nově vyrobené s výbavou odpovídající starým modelům. Eurofighter v poslední verzi Tranche 4 je dražší než F-35. Letová hodina dvoumotorových strojů je pak samozřejmě mnohem dražší. Gripen má výhodu, že jeho letová hodina je 3-4 x levnější než u Eurofighteru Typhoon, F-18 Super Hornet, F-15EX, SU-35, které nejsou schopni spadnout pod 20 tisíc dolarů za hodinu letu, snad s výjimkou F18. Ale to srovnáváme nesrovnatelné , protože například F-15EX pobere až 14 tun munice a dosahuje rychlost 2,7 Machu, zatímco náš Gripen C/D 5 tun o tunu víc ve verzi e/f a oba letí max 2Machy. Takže F15 spálí mnohem víc paliva. Za jeden let dělá rozdíl i několik tisíc litrů a po xy hodinách letu měníte motory dva a ještě mnohem větší, čili dražší. Právě výměna motorů je mnohem častější u Ruských strojů, proto jsme se zbavili Migů 29, byly drahé na provoz. Například MiG 31 a jeho proklamovaná, rychlost přes 3Mach, často využívaná proruskými novináři k propagandě, není zadarmo, stojí to výměnu motorů za miliony i po jednom takovém odvážném letu. U F-35 je problém v tom, že chtěli postavit univerzální a k tomu hůře zjistitelné letadlo a povedlo se jen to druhé. Když chcete být neviditelní, nemůžete zároveň být nejrychlejší, nejobratnější a dopravit nad cíl 10-15 tun munice. To se navzájem vylučuje. Přesto to letadlo je nejlepší stroj na překvapivé ničení strategických cílů. Jen se moc nehodí na eskortování provokujících Migů 31 a Su 35, jiná situce by ovšem nastala v době válečného konfliktu, zkrátka by po nich vypálil dřív, než by ho zaznamenali jejich palubní radary a né se za nimi honil.
P97e24t68r 79M57a74r90š80á62l25e35k
Uvidíme, je pravděpodobní, že F-35 budou sloužit minimálně ještě dalších 40 let, takže nemá moc smysl to hodnotit současným stavem, kdy je projekt stále v rozjezdu.
ANALÝZA: Štve vás elektromobilita? Možná vás překvapí, co vám utvořilo názor
Informace se na nás valí ze všech stran, a zejména s rozvojem sociálních sítí začalo být běžné, že...
Muskově SpaceX se podařilo poprvé i přes problémy uspět při testu Starship
Přes 120 metrů vysoká sestava rakety Starship se ze vzletové rampy kosmodromu Starbase vydala na...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Před 100 lety zemřel v sanatoriu u Vídně světoznámý spisovatel Franz Kafka
Pražský německý spisovatel židovského původu Franz Kafka zemřel před 100 lety, třetího června 1924,...
Boeingu se podařilo překonat smůlu a vyslal lidi do vesmíru
„Je to sice dál, ale zato horší cesta,“ mohou si připomenout nesmrtelnou hlášku ze Sněženek a...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Herec Josef Bláha se proslavil jako Brůžek či akademik Filip
Čtyřruký pohádkový ředitel z Dívky na koštěti, Vrah Halík z detektivky Na kolejích čeká vrah či...
Zahynul astronaut, který v roce 1968 pořídil ikonický snímek východu Země
Ve věku 90 let zemřel autor ikonického snímku „východu Země“ William (Bill) Anders. Americký...
KVÍZ: Jak znáte operaci Overlord a v ní používanou techniku?
Letošního 6. června jsme oslavili 80. výročí začátku spojenecké invaze do severní Francie. Co o...
Krásná hudba i vlastenectví. Dílo Bedřicha Smetany okouzluje dodnes
Před 100 lety byl u příležitosti výročí narození Bedřicha Smetany v Jabkenicích za účasti 20 tisíc...
Legenda, která nesmí chybět. Užijte si slavný Spitfire v různých verzích
Končí týden, který byl ve znamení Dne D – jedné z nejdůležitějších operací druhé světové války....