Podle analýzy satelitních snímků pořízených firmou Maxar Technologies nebyl po období tří měsíců na mostě spojujícím ruskou pevninu s Krymem téměř žádný provoz a po železniční trati vedoucí po něm nejezdily prakticky žádné vojenské nákladní vlaky. Ruská armáda svou techniku převáží po souši, a proto tato stavba už nepředstavuje pro Ukrajinu strategický vojenský cíl.
Během tří měsíců mezi únorem a dubnem přejel 29. února po mostě jediný vlak s 55 cisternovými nákladními auty. V březnu a dubnu po něm Rusové žádnou vojenskou techniku nepřeváželi, uvedl Molfar. V současnosti po něm denně přejíždějí čtyři osobní vlaky a jeden nákladní převážející zboží nevojenského charakteru.
Molfar připomíná, že Rusko využívání této strategické stavby výrazně omezilo od ukrajinského dronového útoku z loňského července, při němž byla poškozena část vozovky i železniční trati. O život přišel manželský pár a jejich dcera.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj most tehdy označil za legitimní cíl, který je třeba vyřadit z provozu, protože „přináší válku, nikoliv mír“. Podle ukrajinských tajných služeb do té doby Rusko přes most denně posílalo více než 40 vlaků naložených zbraněmi.
Rusové pilně budují novou železnici na Krym. Obejde zranitelný most |
Loni v srpnu se Ukrajina snažila na most zaútočit raketami, zneškodnila je ale ruská protivzdušná obrana.
Doposud nejsilněji byl most poničen v říjnu 2022 v důsledku exploze, z níž Moskva obvinila Ukrajinu. V odvetě při náletech na ukrajinská města zabila desítky civilistů. Kyjev se k útoku přiznal jen nepřímo o několik měsíců později.
Nové cíle
Rusko nyní jednotky na Ukrajině zásobuje přes Rostovskou oblast. Šéf Molfaru Artem Starosek řekl, že Ukrajina by měla svoji pozornost upřít na okolí Melitopolu, Mariupolu a Berďansku, kde Rusko staví železniční tratě, které by tyto okupované oblasti propojily s Krymem a ruským vnitrozemím.
Podle Staroseka by pro Ukrajinu bylo přínosné, kdyby se zaměřila spíše na tyto tratě a neplýtvala zdroji při útocích na most. „Jsou to tyto cesty, které v současnosti představují větší ohrožení než nefungující tah přes Krymský most,“ uvedl Starosek.
Kerčský či též Krymský most o délce zhruba 19 kilometrů funguje od května 2018.