V záplavě informací se děti ztrácí, mediální výchova není pro školy priorita

  0:01
Tisíce článků na dosah palce, sledování událostí na druhém konci zeměkoule v přímém přenosu a ohlušující množství informací, které se valí ze všech stran. Porozumění textu či práci se zdroji se mají učit děti už od základní školy v rámci mediální výchovy. Podle průzkumů je ale mediální gramotnost nízká nejen u dětí, ale i dospělých.
ilustraèní foto

ilustrační foto | foto: Depositphotos

Mediální výchova je o pochopení, jak fungují média, kde brát ověřené informace či jak rozpoznat dezinformaci. Na školách se tento předmět vyučuje průřezově a je tedy součástí jiných předmětů, nejčastěji v rámci českého jazyka či občanské nauky a základů společenských věd. 

Povinná je už od základní školy a výuka mediální výchovy pokračuje také na středních a vysokých školách. Jako samostatný předmět ale na většině škol není a když, je to spíše světlou výjimkou než pravidlem. 

Nedostatečná mediální gramotnost je problém v celé společnosti, která je pak více náchylná ke zmanipulování, naslouchání propagandistickým heslům, populismu, fake news.

Manipulativní zprávy a nedostatek či zkreslení podávaných informací, může lidem dekalibrovat systém morálních hodnot a osobních priorit - rozhodit vnitřní kompas toho, co si myslí a jak se chovají.

Podle odborníka na média Petra Nutila, autora knihy Média, lži a a příliš rychlý mozek by měl stát více připravovat mladé generace na život v informační společnosti. „Považuji vzdělávání na poli mediální gramotnosti a kritického myšlení jedním z nejpodstatnějších úkolů, který by škola v digitálním věku měla mít,” popisuje.

„Jsem přesvědčen, že jestliže nebudeme-li jako národ důsledně dbát a pečovat o inteligenci, racionalitu a vzdělání svých dětí, ohrožujeme tím sami sebe a svou budoucnost,” doplnil Nutil.

Gramotnost lidí v mediální oblasti je nízká, zaostávají i studenti

Mediální výchova se svou současnou koncepcí naráží na několik problémů. V praxi totiž naprostá většina učitelů, kteří v mediální výchově žáky vzdělávají, neabsolvovala tento předmět v rámci studia. 

KVÍZ: Jak jste na tom s mediální gramotností?

„Z učitelů, kteří vyučují mediální výchovu, ji absolvovalo zhruba dvanáct procent. Přibližně stejné množství učitelů má za sebou akreditované kurzy v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, 25 procent učitelů se účastnilo seminářů, konferencí či projektů věnovaných realizaci mediální výchovy. Pouze ojediněle učitelé přiznávají, že pro realizaci mediální výchovy žádnou odbornou přípravu nemají,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys s tím, že v každém případě pro učitele platí potřeba se v oblasti mediální výchovy průběžně vzdělávat.

Česká školní inspekce, která jako jediná instituce chodí sledovat práci přímo do tříd, na konci loňského roku ukázala data o úspěšnosti studentů v oblasti mediální výchovy. Tedy spíše neúspěšnosti. Test z vybraných témat mediální výchovy absolvovali žáci 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ a výsledky jsou znepokojivé. 

GRAF: Úspìšnost žákù v testu vybraných témat mediální výchovy

Aby se dal test považovat za úspěšně zvládnutý, museli žáci dosáhnout 60 procent. Výborných výsledků, kde hranice byla správné zodpovězení 80 procent otázek, dosáhlo na středních školách pouze jedno procento žáků. Inspekce taktéž zjistila, že na některých školách se mediální výchovou nezabývají vůbec. 

Informace se perou jako peníze, původní zdroje se hledají těžko

Vzhledem k neustálému toku informací, kdy i jedna z nich má nespočet výkladů a interpretací, ovlivňují média a jejich porozumění dění ve světě. Jak se v takovém prostředí pohybovat, vyučuje žáky například Michal Kaderka. Jako učitel působí v pražském Gymnáziu Na Zatlance, současně lektoruje kolegy a je autorem několika výukových materiálů dostupných online.

„Dnes je důležité nespěchat. Speciálně ve světě sociálních sítí, kde je snadné se lapit. Dezinformace mohou sdílet i veřejné osobnosti, stalo se to například politikům. Chce to čas, nesdílet hned všechno a zamyslet se nad tím,“ říká. 

Naposledy například dezinformaci vypustil z úst předseda KSČM Vojtěch Filip když prohlásil, že za zdražením vepřového masa je zrušení vepřína v Letech. Cena vepřového ale roste kvůli šíření afrického moru v Evropě a Asii. Ve vepříně byly navíc převážně prasnice, které nejsou určené na porážku. 

O výchově v médiích

Zvýšení mediální gramotnosti si klade za cíl hned několik webů a pořadů na české mediální scéně

Manipulátoři.cz Web založený Petrem Nutilem, který se snaží čtenáře seznámit se zákulisními informacemi týkající se některých kauz a dodat jim kontext

Demagog.cz Web, který čtenářům ověřuje informace ve výrocích politiků

Youtuber Karel Kovář alias Kovy se jako jeden z mála věnuje mediálnímu prostředí. O zvýšení mediální gramotnosti se snaží například v pořadu Kovyho Mediální ring na stránkách Jeden svět na školách, nebo na Televizi Seznam, kde v pořadu V centru dělá rozhovory

Jeden svět na školách Projekt Člověka v tísni, který funguje už od roku 2001. Snaží se přispívat k výchově mladých lidí, kteří se orientují v současném světě, otevřeně a kriticky přistupují k informacím. S materiály Jednoho světa na školách pracují učitelé a žáci na více než 3 600 základních a středních školách.

To se ví Nový připravovaný pořad České televize, který má začít na podzim a ve kterém se mají odkrývat falešné zprávy. Provázet jím budou Halina Pawlowská a Aleš Háma. 

Situace je také vidět na proměňujících se politických kampaních, které jsou více vedené skrze nová média nebo na stále se snižujícím zájmu u očkování, které je podle lékařů právě důsledkem neznalosti.

„V posledních šesti letech dochází k poklesu proočkovanosti, zejména u spalniček. Nemáme samozřejmě přesný výzkum, ale je velmi pravděpodobné, že pokles souvisí i s tím, jaké informace se sdílejí a putují po sociálních sítích,“ domnívá se Roman Prymula, předseda České vakcinologické společnost. Česká republika přišla nedávno o status země bez spalniček, kterou zrušila Světová zdravotnická organizace.

Být, či nebýt?

Výuka mediální výchovy na školách je složitou otázkou i v oblasti přístupu k moderním technologiím. Ten je v každém koutu republiky jiný. Hodně. Vidět je to například na používání mobilů - zakázat je ve školách? Nezakázat? 

„V něčem tak zásadním pro výuku mediální výchovy nepanuje jednotný názor a budí velké vášně. Jedni by chtěli mobily ve školách úplně vypnout, druzí zase využívat přímo v hodinách. Mediální výuka a její podoba ve třídách zatím není pro školy prioritní téma, ale časem k tomu dojdeme,“ dodává Kaderka. 

Nabídka výuky mediální výchovy je částečně odrazem nálady ve společnosti. Pokud například bude podle odborníků prezident urážet novináře a veřejnoprávní média, jako tomu udělal při návštěvě v Rusku, kde mluvil o likvidaci novinářů jako škodné, nebudou mít média velkou prestiž a důvěru ani mezi veřejností. 

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček pak například na Twitteru odsoudil snahu České televize o speciální pořad, který by se mediálnímu prostředí věnoval.

Reklama na štěstí a online „bravíčko“, to jsou sociální sítě

Podle Nutila by mediální výchova měla trénovat schopnost získávat přístup k médiím, chápat a kriticky vyhodnocovat různé aspekty médií a mediálních obsahů a vytvářet v různých kontextech vlastní sdělení. V tom se shoduje s většinou učitelů, kteří na podobnou otázku odpovídali při šetření školní inspekce.

Uvedl, že je také podstatné, aby předmět vyučoval klasický učitel, nikoliv odborník na média. V tom se ovšem rozchází se spoluautorem knihy Dítě v síti Janem Müllerem, který poznamenal, že někteří učitelé (vzhledem k vysokému průměrnému věku pedagogických sborů) smartphone ani nemají. 

Mediální výchovu v Česku částečně zaštiťuje také Člověk v tísni, který se tématu věnuje v rámci projektu Jeden svět na školách. Poté, co se mediální výchova v roce 2007 dostala do rámcových vzdělávacích programů, chybělo systematičtější sledování toho, jak se mediální gramotnost u dětí rozvíjí. 

Člověk v tísni proto v letech 2017 a 2018 provedl dva průzkumy na reprezentativních vzorcích škol, kde se ptal ředitelů a učitelů na výuku. Ve třetí části ověřoval znalosti dětí v oblasti mediální gramotnosti. 

Středoškoláci například hned nepoznají média veřejnoprávní a kdo vlastní média soukromá. Například web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní nebo neví, zda je, či není médiem veřejné služby, přibližně 57 procent žáků.

Výuka stačí, samostatný předmět není potřeba

Podle obou průzkumů většina vyučující, kteří se mediální výchově věnují, neprošlo žádným tematickým kurzem nebo školením. Učitelé si připravují materiály k mediální výchově většinou sami. „Polovina respondentů v prvním šetření uvedla, že u nich na škole 

Jak to mají v zahraničí

Dlouhodobě se na předních příčkách evropských průzkumů umisťují severské země jako je Norsko, Švédko či Dánsko. 

Například Finsko se v posledním šetření mediální gramotnosti v rámci Evropy umístilo na prvním místě. Vzdělání na poli médií je jeden z nejdůležitějších cílů tamního ministerstva školství a kultury. Jako jedna z mála zemí má Finsko vlastní vládní úřad pro mediální vzdělávání. 

V některých školách v Dánsku učí mediální výchovu svoje mladší spolužáky děti ze straších ročníků. Nejde ale o plošnou záležitost. 

Žáci v Británii si mohou během svých studií vybrat kurz mediální studia. V rámci něj se učí, jak vznikají noviny, nebo se snaží naučit přistupovat k médiím kriticky. 

U nás se o rozšíření povědomí o fake news snaží Masarykova univerzita v projektu Zvol si info. Vznikla také úniková hra Fakescape či Surfařův průvodce po internetu.

nesledují, zda byly cíle mediální výchovy úspěšně naplněny,“ uvedla Kateřina Šafářová z Člověka v tísni. „Mediální výchova není ve školství vnímána jako důležité téma,“ doplnila. 

To se do budoucna zřejmě nezmění. Ministerstvo školství totiž neplánuje zařadit mediální výchovu mezi klasické předměty. Současná podoba mediální výchovy je podle nich dostatečná. Přitom podle loňské průzkumu agentury STEM/MARK ve spolupráci s Českou televizí, který se zabýval mediální gramotností české populace, výsledky nedopadly dobře. Češi získali v průměru 39 bodů ze 100 možných. Současná generace sice neměla mediální výchovu ve škole, ale dobře to ilustruje fakt celospolečenského problému. 

„Měřili jsme umění práce s médii, jak je dokážou rozlišovat, jak dokážou filtrovat nesprávný obsah od správného a další,“ uvedl ředitel výzkumu agentury STEM/MARK Pavel Šimoník.

Výsledky voleb

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Koalice SPOLU skončila na druhém místě. Koalice Přísahy a Motoristů a Stačilo! předběhli STAN a Piráty.

  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Policie prověřovala nákup vojenského materiálu pro Ukrajinu. Zajistila 300 milionů

5. června 2024,  aktualizováno  8.6 21:12

Premium Česká policie v tichosti prověřovala třaskavý případ, který může mít negativní dopad na zbrojní...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Turek pod tlakem. Promazal sítě, ruší debaty. Zdviženou pravici řeší policie

6. června 2024  14:28,  aktualizováno  16:45

Lídr kandidátky Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek se nezúčastní posledních debat před...

Odebrali jí dítě z péče, pak vrátili. Skončilo ubité k smrti v kontejneru

11. června 2024  21:13

Žena v americkém Las Vegas ubila k smrti svého dvouletého syna pomocí opasku a kabelů na nabíjení....

Sněmovna podpořila novelu zákona o zbraních a střelivu, dotkne se veřejnosti

11. června 2024  13:07,  aktualizováno  20:53

Přímý přenos Prodejci zbraní a střeliva zřejmě budou muset hlásit policii podezřelé nákupy dříve než od roku...

Volba mladých. Za Kypr zasedne v europarlamentu čtyřiadvacetiletý youtuber

11. června 2024  20:44

Za Kypr zasedne v Evropském parlamentu (EP) youtuber Fidias Panajotu, který jako nezávislý kandidát...

ODS „odpustila“ starostovi Novotnému výroky o Slováčkové, uznala omluvu

11. června 2024  20:15

Starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný, který čelil kritice za výroky o zdraví dcery hudebníka...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...