Stezka Bečva je u nás nejkrásnější, říká cyklonadšenec Kalabus

  10:22
Valašsko jako ideální místo pro cyklisty? Vždycky tomu tak nebylo. Až do doby, kdy před dvanácti lety vznikl projekt Bike resort Valašsko a jeho hlavní spoluzakladatel Roman Kalabus spolu s aktivními starosty obcí začali věci měnit k lepšímu: vznikla cyklostezka Bečva, bikepark ve Velkých Karlovicích, uměle vybudované přírodní cesty ve Vsetíně, Zděchově či Karlovicích.

Roman Kalabus je autorem i vedoucím Bike resortu Valašsko a průkopníkem rozvoje cyklistické infrastruktury na Valašsku. | foto: Zbyněk Duchoň

„Tehdy jsme dělali věci s nadšením a přineslo to výsledky. Dnes se nám ale nedostává peněz na údržbu a přestavbu tras. Nestíháme se držet trendů,“ varuje známý vsetínský propagátor cyklistiky Kalabus.

Na webu Bike resortu Valašsko se píše, že region je pro cyklistiku kultovní. V jakém smyslu?
Je to dáno prostředím. Zdejší kopce nejsou nejvyšší, zato jsou velmi malebné, je tu krásná příroda. Pro cykloturistiku je to u nás vhodnější než v případě Jeseníků či Krkonoš. Tam mají sice krásné singletraily (přírodní cyklistické cesty – pozn. red.) v lesích, ale my toho můžeme nabídnout víc.

Jak to myslíte?
Když jsme začínali plánovat projekty pro cykloturistiku, řekli jsme si, že chceme být co nejkomplexnější. To znamená udělat krásné přírodní trasy, bikepark pro náročnější cyklisty, ale také možnosti pro rodiče s dětmi a klasické cyklostezky. To všechno navíc propojit s restauracemi a ubytovacími kapacitami. Dnes sem člověk přijede a může si vybrat, zda přespí v kempu, na ubytovně, v hotelu, zvolí si, kam na kole vyrazí. Troufnu si říct, že takové možnosti nikde jinde v republice nemají. Takto komplexní infrastrukturu jsme měli jako první.

Roman Kalabus jezdívá do afrického Lesotha, kde čerpá inspiraci.

Inspiruje se u nás zbytek země?
Určitě. Předáváme své know-how, ale já jsem tomu rád. A nejde jen o stavění tras. Máme spoustu dalších úžasných projektů souvisejících s cyklistikou. Zmínil bych Vrchařskou korunu Valašska, což je nápad dvou zdejších nadšenců. Díky své aktivitě rozpoutali vlnu vyjížděk na valašské hřebeny a kopce, nachystali soutěže, odměny, vybudovali velkou komunitu. Dnes už jsou vrchařské koruny všude po Česku, svou mají i v Praze.

Stál jste u zrodu cyklostezky Bečva, která je dnes fenoménem s obrovskou návštěvností. Jak těžké bylo takový projekt připravit?
Nesmírně. Na ničem náročnějším jsem se nepodílel, a kdybych věděl dopředu, do čeho jdu, pravděpodobně bych to nechal být. (úsměv) Jen od Vsetína po Velké Karlovice jsme řešili přes 800 vlastníků pozemků, byla tam spousta odvolání, měli jsme strach, abychom nepřišli o dotace. Byly to velké nervy.

Ale nakonec se to vyplatilo, že?
Stezka se povedla. Z hlediska trasování žádnou krásnější u nás nenajdete. Vede mezi kopci, podél Bečvy, v okolí jsou nádherné dřevěnice, jezírka. Navíc je pro celý region mimořádně užitečná. Podle sčítačů tu počty cyklistů neklesají pod 140 tisíc ročně. Těží z toho obce i místní podnikatelé. Přesto k nim musím být poněkud kritický.

Z jakého důvodu?
Stále si bohužel neuvědomují, že je potřeba být k cyklistům co nejvstřícnější, aby se sem rádi vraceli. Jednak by podnikatelé i radnice měli více spolupracovat a také my bychom od nich čekali větší podporu. Sám v regionu vidím, jak restaurace či hotely z cyklistů žijí. Ale marketing dělá náš resort sám. Potřebujeme i peníze na vylepšení a údržbu tras.

Roman Kalabus

Narodil se v roce 1972 a žije ve Vsetíně. Vystudoval Fakultu tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci. Je autorem i vedoucím Bike resortu Valašsko a průkopníkem rozvoje cyklistické infrastruktury na Valašsku. Stojí za projekty Cyklostezka Bečva, Bike Aréna Vsetín, Bikepark Kyčerka a dalšími. Jako aktivní sportovec vyráží za cyklistickými traily do zahraničí, o svých expedicích píše v rámci projektu Baobabtrails.com. Je zastupitelem města Vsetína a členem Horské služby ČR.

Chtěli byste trasy přestavovat?
Jde o to, že fungují už roky bez zásahů. My jsme sice vyšlapali cestu ostatním, ale také jsme v začátcích udělali nějaké chyby. Nyní bychom naše traily potřebovali přemodelovat, rozšířit jejich síť. Cíl je přivést sem lidi, kteří nejsou technicky nejzdatnější, ale chtějí vyzkoušet novou, zážitkovou formu cyklistiky.

Bude o ni zájem?
Zcela jistě nejde v trailovém ježdění o chvilkový módní trend. Praxe i zkušenosti ze zahraničí ukazují, že investice se rozhodně vyplatí z ekonomického, ale i třeba zdravotního hlediska. Je to forma pohybu venku, na zdravém vzduchu.

Jak náročná je údržba tras?
Hodně. Vidím to na cyklostezce Bečva, kde jsou mosty a dřevěné lávky, které je potřeba udržovat. Jeden nátěr vyjde na statisíce korun. Jsem přesvědčen, že tady by měl vypomoci Zlínský kraj, například formou dotací pro obce. Krajský úřad by měl navíc cykloturistiku řešit mnohem víc, než je tomu dnes. Nestačí jen propagovat jednotlivé akce, ale konkrétně „kola“ uchopit jako základní marketingový produkt. Mimo Valašsko je zde i stezka kolem Baťova kanálu a další se budují. I trailů a pumptracků je zde více. Není to jen o Valašsku. Také třeba už při projektování či opravách silnic by se mělo dbát na cyklopruhy. To se dnes bohužel neděje.

Vraťme se ještě k vašim aktivitám. Propagujete cyklojízdy s průvodci, jak to vzniklo?
Je to nápad ze zahraničí, ale u nás jsme byli první. Udělali jsme si průvodcovské kurzy a děláme řízené vyjížďky přírodou. Má to několik výhod. Jsme člověka schopní přesně navigovat a upozornit na možné překážky. Navíc jej zavedeme i na místa, kde běžně trasy nevedou, ale my máme s vlastníky lesa domluveno, že nás tam pustí. K tomu děláme Noční přejezd Javorníků, což je organizovaná vyjížďka, kdy přejíždíme pohoří ve večerních a nočních hodinách. Je o ni velký zájem a já jsem na ni dost pyšný.

Dalším fenoménem jsou pumptrackové dráhy, ve Zlínském kraji jich v poslední době přibývá.
To je naprosto skvělá věc. Jsou to vlastně hřiště pro kola, koloběžky, někdy skateboardy nebo i odrážedla. Paradoxní je, že vznikají víc na vesnicích než ve městech. Přitom pěkný a 140 metrů dlouhý asfaltový pumptrack vyjde zhruba na milion korun. Města jsou přeplněná klasickými hřišti, která jsou mnohem dražší. Aktuálně se chystá jedna dráha v Halenkově, a pokud ji zastupitelé schválí, bude jednou z největších v Česku.

Jaké další věci připravujete?
Usiluji o rozšíření Bike Arény ve Vsetíně. Rád bych mimo jiné propojil její dvě etapy, vylepšil stávající traily. Chystáme rozvoj trailů ve Zděchově. Budeme také jednat s holdingem Synot o rozvoji bikeparku na Kyčerce. Je pro nás velice důležitý, ale musíme sladit představy o budoucnosti s majitelem. Chceme také oživit diskusi o stavbě krásného trailu z Velkých Karlovic na hřeben Javorníků. Plánů je spousta, bez podpory veřejného sektoru a podnikatelů však nemáme šanci a v jiných místech nám utečou.

  • Nejčtenější

Kolem Zlína se může pohybovat medvěd. Strážníci vyzývají k opatrnosti

11. května 2024  14:37

Městská policie ve Zlíně vydala bezpečnostní upozornění kvůli medvědovi, kterého spatřil muž v...

V okolí Zlína se pohybuje medvěd, potvrdili policisté. Našly se jeho stopy

12. května 2024  11:06

Pohyb medvěda v okrajové části Zlína, který ohlásil v sobotu před polednem náhodný svědek,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jdi do pr.... Za to ti snad zaplatili, měl říct Svědík sudímu. Letos asi dotrénoval

14. května 2024  15:47

I když má před sebou poslední tři, možná čtyři zápasy během svého šestiletého angažmá ve Slovácku,...

Kvůli fraktuře lebky disciplinárka koná, viníkovi hrozí trest až na rok a půl

9. května 2024  17:25

Disciplinární komise zahájila řízení s kroměřížským fotbalistou Tomášem Matouškem, jenž v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Slovácko 4:2, hosté drželi remízu, pak udeřil třígólový Šulc

11. května 2024  14:30,  aktualizováno  17:33

Aby si ještě udrželi naději na evropské poháry, potřebovali bodovat. Fotbalisté Slovácka ve druhém...

Je to horší, než jsme čekali. Ovocnáři sčítají rekordní škody po mrazech

15. května 2024  15:36

Dubnové mrazy napáchaly na ovoci ve Zlínském kraji ještě větší škody, než ovocnáři čekali. Na mnoha...

Na Lukov se vrátil vzácný artefakt, sedávala na něm vdova po Bedřichu Smetanovi

15. května 2024  11:51

Na první pohled je to jen veliký, skoro půltunový šedý kámen. Přesto se stane pro návštěvníky hradu...

Kroměříž zaplatila nováčkovskou daň. Okamžitý návrat není v plánu

15. května 2024  9:56

Když v úvodním jarním kole doma udolali tehdy vedoucí Vyškov, zdálo se, že se fotbalisté Hanácké...

Gombár propojuje Česko a Slovensko. Režisér Žítkovských bohyní převzal cenu

15. května 2024  8:57

Cenu Martina Porubjaka udělují ve Zlíně od roku 2016 v rámci festivalu Setkání Stretnutie....

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...