Výběr vlaků může mít dohru, Zlínskému kraji pomáhal člověk z Arrivy

  5:37
Rozhodnutí zastupitelů Zlínského kraji o tom, že po regionálních tratích bude jezdit kromě Českých drah i Arriva, může mít právní dohru. Spolumajitelem firmy, jež pomáhala s podklady pro výběr dopravců, je totiž zaměstnanec Arrivy.
(ilustraèní snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan SalačMAFRA

Od prosince letošního roku má na regionálních tratích ve Zlínském kraji skončit monopol Českých drah. Státní dopravce by se o ně měl dělit zhruba půl na půl se společností Arriva.

Tak rozhodli tento týden krajští zastupitelé, i když někteří byli proti (více čtěte v článku Zlínský kraj ukončil monopol Českých drah, část zakázky získala Arriva).

Nelíbilo se to například sociální demokracii, jejíž poslankyně Alena Gajdůšková upozornila na to, že kraj si vybral jako poradenskou firmu pro přípravu výběru dopravce společnost Transport Advisory, jejíž spolumajitel Petr Prokeš je zaměstnancem Arrivy, kde má funkci produktového manažera.

„Je nestandardní, že hejtman mluví o tom, že si přizvali odborníky, a pak se ukáže, že jde o zaměstnance subjektu, který dostal docela významnou zakázku od kraje. To by na západ od našich hranic určitě neprošlo,“ řekla Gajdůšková s tím, že chce s právníky zkonzultovat další postup v této věci.

Firma Transport Advisory pro kraj pracovala zhruba rok do ledna 2018 a podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Botka z KDU-ČSL tvořila model jízdních řádů, přestupních vazeb či návaznosti na dálkovou dopravu.

„Výběr dopravce nemohla firma nijak ovlivnit. Navíc pan Prokeš se na práci pro Zlínský kraj přímo nepodílel,“ tvrdí Botek.

Podle něho kraj společnost Transport Advisory vybral proto, že odborníků na tuto problematiku není v Česku mnoho. Před jejím oslovením o provázanosti Prokeše s Arrivou podle svých slov nevěděl.

„Nepídili jsme se po tom. V průběhu prací nás na to někdo upozornil, ale nespatřuji na tom nic nekalého,“ řekl Botek.

„Musíme posoudit, do jaké míry měl (Prokeš) možnost někoho ovlivnit. Tak žhavé to ale být nemůže. Nabídky dopravců to nemohlo ovlivnit,“ je přesvědčený lidovecký hejtman Jiří Čunek.

Prokeš: Od nástupu do Arrivy jsem nic pro kraj nedělal

Kraj vydal loni v únoru předběžné oznámení v evropském rejstříku, takzvanou notifikaci, o tom, že od konce roku 2019 hledá dopravce na regionální tratě.

Přihlásili se mu čtyři zájemci, z nichž po tržních konzultacích vybral dva, přičemž Arriva se v této věci spojila s Leo Expressem, jenž jí zajistil deset vlaků. Pro Arrivu, která získala tratě ve východní části regionu, protože nabídla nižší cenu než České dráhy, to je zakázka za zhruba 300 milionů korun ročně.

„K žádnému střetu zájmů v žádném případě nedochází. Petr Prokeš je výborný specialista, který u nás pracuje od roku 2017. Má na starost zákaznickou péči, stará se například o kontaktní centrum, které vyřizuje dotazy cestujících,“ uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.

„Mohu vás ujistit, že není třeba mít obavu z žádného střetu zájmů. Transport Advisory jsem zakládal v roce 2011, kdy jsem pro Arrivu ještě nepracoval. Když jsem do ní nastoupil, už jsem samozřejmě vůbec nic pro Zlínský kraj nedělal,“ reagoval Prokeš, který také říká, že jeho činnost v Transport Advisory končí.

Podle Pavla Jiříčka z právní poradny Transparency International nejde v právní rovině o střet zájmů, nicméně v obsahové ano.

„Je tady někdo, kdo kraji radí s koncepcí vlakové dopravy a na druhou stranu je zaměstnancem jednoho z dodavatelů služeb. V tom je rozpor,“ nastínil Jiříček.

„Kdo model připravoval, není zase tak podstatná věc. Navýšení rozsahu kilometrů je ale špatně,“ míní opoziční zastupitel za Svobodné Tomáš Pajonk.

Firma kraji pomáhala i s autobusy

Kraj zvyšuje rozsah vlakové dopravy o 1,3 milionu kilometrů, což mu ročně zvýší výdaje o zhruba 300 milionů korun. To je podle některých zastupitelů příliš mnoho s ohledem na to, že kraj chce stavět novou nemocnici.

„Trvám na tom, že takto zvyšovat mandatorní výdaje, když plánujeme velkou investici do zdravotnictví, je nerozumné,“ uvedl ekonomický náměstek hejtmana Jiří Sukop.

Firma Transport Advisory navíc Zlínskému kraji pomáhala i s přípravou podkladů pro výběrové řízení na autobusové dopravce, které chce hejtmanství vypsat začátkem tohoto roku. Arriva je přitom největším tuzemským autobusovým dopravcem. Ve Zlínském kraji sice nyní působí jen zcela okrajově, dá se však čekat, že o výběrové řízení bude mít zájem.

Podobný problém kvůli podezření ze střetu zájmů aktuálně řeší Liberecký kraj, který na některé tratě vybral také Arrivu, ale tamní radní pak rozhodnutí zrušili. Budou vybírat znovu už bez krajské firmy Korid LK, která se dopravou zabývá. Jejím jednatelem je Pavel Blažek, který s Prokešem vlastní právě firmu Transport Advisory.

Autor:
  • Nejčtenější

Luxusní vila trestně stíhaného strůjce kauzy Dozimetr Redla je na prodej

11. června 2024  18:54

Luxusní vila kontroverzního podnikatele Michala Redla, která se nachází ve Zlíně, je na prodej....

Dálnice neváznou kvůli nám, politici slibují nesplnitelné, míní šéf Dětí Země

4. června 2024

Premium Že je na základě rozsudku Nejvyššího správního soudu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku bez...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ze silničního nadjezdu ve Zlíně skočil muž, podle svědků spáchal sebevraždu

7. června 2024  12:02

Policie řeší v centru Zlína případ pravděpodobné sebevraždy. Dospělý muž tam poblíž nákupního...

Neznámí cyklisté pomohli zachránit muže. Zdravotníci jim děkují aspoň na dálku

11. června 2024  18:31

Nečekané pomoci se dostalo zlínským záchranářům. Ti se vypravili zachraňovat muže do těžko...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Klobouky se vzpamatovávají z bleskové povodně, druhé za krátkou dobu

11. června 2024  9:24,  aktualizováno  16:52

Zničený ekopark, vypuštěný bazén, ucpaná kanalizace, desítky zaplavených sklepů. Blesková povodeň v...

Luxusní vila trestně stíhaného strůjce kauzy Dozimetr Redla je na prodej

11. června 2024  18:54

Luxusní vila kontroverzního podnikatele Michala Redla, která se nachází ve Zlíně, je na prodej....

Neznámí cyklisté pomohli zachránit muže. Zdravotníci jim děkují aspoň na dálku

11. června 2024  18:31

Nečekané pomoci se dostalo zlínským záchranářům. Ti se vypravili zachraňovat muže do těžko...

Klobouky se vzpamatovávají z bleskové povodně, druhé za krátkou dobu

11. června 2024  9:24,  aktualizováno  16:52

Zničený ekopark, vypuštěný bazén, ucpaná kanalizace, desítky zaplavených sklepů. Blesková povodeň v...

Bez dobrých známek žádné závody. Legendy zlínského sportu se vrátily do školy

11. června 2024  16:12

Jak skloubit školu se sportem? Slavní zlínští olympionici odpovídali na otázky svých následovníků....

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje dìti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...