Seat to znovu zkusí v Číně. Místo sportu a emocí nasadí moderní techniku

  13:48
Španělská automobilová značka Seat, která je součástí německého koncernu Volkswagen, by se měla v roce 2020, nebo 2021 vrátit na čínský trh. Tento krok je součástí dohody koncernu Volkswagen s čínskou automobilkou Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC).
(ilustraèní snímek)

(ilustrační snímek) | foto: SEAT

Seat do Číny vrací po fiasku, které na největším automobilovém trhu světa prožil před šesti lety. Psal se rok 2011 a na autoshow v Šanghaji - jednom ze dvou největších autosalonů v Číně - narazili návštěvníci na expozici pro ně neznámé značky. James Muir, tehdejší šéf Seatu tam slavnostně oznámil vstup španělské automobilky na čínský trh. To byla doba, kdy u španělské značky končila éra boubelatých sportovců vymyšlených designérem Walterem de Silvou a automobilka spíš bojovala o přežití.

Dost lidí si tehdy klepalo na čelo. Muir a jeho parta to vymysleli tak, že Seat představí Číně jako exkluzivní sportovní značku, takovou španělskou Alfu Romeo. O to samé se roky předtím pokoušela v Evropě a „nespolkli“ to ani Číňané. Od začátku špatně bylo hlavně to, že se seaty vozily do Číny z Evropy. Jenže pokud nejste Rolls-Royce nebo Ferrari, za které jsou Číňané ochotni platit nesmyslné ceny, musíte vyrábět auta na místě. Dovoz aut do Číny ze zahraničí je totiž jinak pro většinu výrobců kvůli obrovským clům nerealizovatelný.

Světové automobilky tak v Číně zakládaly joint-venture podniky s místními firmami, aby mohly vyrábět své vozy pro tamní trh (více o joint-venture podnicích v Číně čtěte zde).

U Seatu si tehdy bůhvíproč mysleli, že jejich leony, ibizy a alhambry koupí za extrémní ceny Číňané jako luxusní zboží. „Když už platí obrovskou přirážku za to, že chtějí ochutnat španělskou šunku a k tomu víno, koupí si i Leon Cupra,“ nějak tak uvažovali tehdy Španělé.

Dopadlo to podle očekávání, v prvním pololetí roku 2012 se prodalo v Číně asi 600 seatů, na trhu, kde se už tehdy prodávalo kolem dvaceti milionů aut ročně. Muir mezitím odešel, o dobrodružství Seatu v Číně se začalo mlčet, takže si nikdo ani nevšiml, když se v roce 2015 po špičkách odplížil.

Jenže Čína je dnes pro automobilky, jedinou opravdovou příležitostí k růstu. A Seat, který je dnes zaměřený hlavně na Evropu, tedy na tomto nejdůležitějším automobilovém trhu dnešního světa být potřebuje.

Španělská značka se tedy do na trh, kde se dnes prodává 25 milionů nových aut ročně, vrací. Oficiálně oznámila, že získá podíl ve společném podniku JAC Volkswagen Automotive, který vznikl v loňském roce. „Výsledkem toho bude uvedení značky Seat na čínský trh, plánované na rok 2020 až 2021,“ uvedl koncern Volkswagen, do kterého Seat patří.

Seat se vrací do Èíny. Dohodu dnes v Berlínì slavnostnì podepsali Luca de Meo...

Dohodu dnes v Berlíně slavnostně podepsali předseda představenstva společnosti Seat Luca de Meo, prezident společnosti Volkswagen Group China Jochem Heizmann a prezident společnosti JAC (Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd) An Jin za přítomnosti německé kancléřky Angely Merkelové a premiéra Čínské lidové republiky Li Kche-čchianga.

Značka se má aktivně podílet na vytvoření čínského centra pro výzkum a vývoj, které se soustředí na vozidla s elektrickým pohonem, konektivitu a automatické řízení včetně příslušných dílů, komponentů a klíčových technických řešení. Zprovoznění výzkumného a vývojového centra je plánováno na rok 2021. „Společný podnik navíc uvede na trh elektromobil napájený z akumulátorů na základě konkurenceschopné platformy,“ uvádí Seat.

„Účast v této nové fázi společného podniku je pro Seat milníkem,“ říká šéf španělské značky Luca de Meo. „Vstupujeme do nové éry, která nám umožní značku globalizovat a podpořit vývoj elektrických vozidel. Čína nabízí Seatu mnoho příležitostí,“ dodal.

Automobilka JAC byla založená v roce 1964 (Seat je o 14 let starší). Státem vlastněná firma vyráběla původně nákladní vozy, časem přidala autobusy a v roce 2007 dostala vládní povolení vyrábět osobní automobily a komponenty pro autoprůmysl. Ještě předtím spolupracovala s korejskou automobilkou Hyundai. Ročně vyrobí kolem půl milionu aut.

Nové úkoly

Seat dostal v uplynulých týdnech v rámci koncernu Volkswagen ještě jeden úkol. Při novém rozdělování zodpovědnosti dostal na starost růst koncernu v severní Africe. „Španělská společnost nyní začne koordinovat realizaci koncernové strategie a zastoupení značek v regionu, vyhledávat možnosti synergií a rozvíjet partnerství s ostatními společnostmi,“ vysvětluje Filip Stoulil, koordinátor marketingu a prodeje českého zastoupení Seatu. Jedním z úkolů bude přispět k vybudování sítě dodavatelů pro automobilový průmysl v Alžírsku s cílem vyvíjet a vyrábět nové modely v této zemi.

Nový šéf německého koncernu Herbert Diess chce totiž rozhodovací procesy decentralizovat tak, aby jednotlivé divize v rámci nové struktury skupiny nemusely pokaždé žádat o schválení centrálu (čtěte podrobnosti).

Seat má za sebou prodejní rekord. Španělský výrobce dodal na celém světě 289 900 vozidel a uzavřel nejlepší první pololetí ve své historii. „Pilíři růstu prodeje jsou Německo, Španělsko, Velká Británie, Francie a Alžírsko,“ uvádí Filip Stoulil. V porovnání se stejným obdobím roku 2017 to znamená zvýšení prodeje o více než 43 tisíc vozů a překonání rekordu z roku 2000, kdy se prodalo 278 500 seatů. „V červnu Seat znovu prodal více než 50 tisíc vozidel během jednoho měsíce, přesně 51 400, což je o 13,7 % více než ve stejném období roku 2017. Překonává tak dosavadní nejúspěšnější červen z roku 2000, kdy se prodalo 48 900 vozů,“ dodává Stoulil.

Seat uvede na trh ve druhé polovině letošního roku nové SUV jménem Tarraco. „Bude představeno 18. září a Seat s tímto modelem završí svou produktovou řadu v segmentu SUV, v němž je dosud zastoupen modely Arona a Ateca. Tarraco. Latinský název města Tarragona vybralo ve veřejném hlasování více než 140 tisíc fanoušků,“ popisuje Filip Stoulil a dodává další dvě novinky: Cupra Ateca, první nový model značky Cupra, a Arona TGI, první SUV na trhu s pohonem na stlačený zemní plyn.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již ètvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie èínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od zaèátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér znaèky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbì do evropského pøístavu v Bremehavenu pøivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Jak přijít o řidičák snadno a rychle. Policie ho může zabavit na místě

12. června 2024

Od nového roku, kdy platí novela bodového zákona, mohou policisté na místě zabavovat řidičák i za...

Kozí dilema po italsku. Nové Moto Guzzi Stelvio, nebo neurvalé retro?

11. června 2024

Moto Guzzi Stelvio je „plnotučné“ cestovní enduro, které snese srovnání s ikonami své třídy. Jak si...

Unikátní laboratoř Škody trápí auta tak, až se prohýbají betonové stěny

11. června 2024

Mladoboleslavská automobilka Škoda otevřela oficiálně takzvané Simulační centrum, nové pracoviště,...

Realita práce s dìtmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání øíká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...