V Česku začala doba vodíková. Kilometr z první čerpačky vyjde na 2,80 Kč

  14:37
Česko má po letech čekání první veřejnou čerpací stanici na vodík. Otevřela ji v Praze na Barrandově skupina Orlen-Benzina za finančního přispění českého státu i EU. K vodíku se upínají velká očekávání: do roku 2025 by podle ministerstva dopravy mělo v ČR fungovat 12 vodíkových čerpadel, o pět let později už 40.

VIDEO: Na pražském Barrandově slavnostně otevřeli první vodíkovou stanici

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

Podle ministerstva má Česko na dobíjecí a plnící infrastrukturu připravených šest miliard korun a ve fázi schvalování je nyní 11 projektů vodíkových plniček.

Analýza třaskavého pohonu. Vodík půjde do náklaďáků i bicyklů

Orlen Unipetrol chce mít do roku 2030 v Česku celkem 28 čerpacích stanic a dva vodíkové distribuční terminály pro železniční dopravu v Litvínově a Neratovicích. Další čerpací stanici chce do několika měsíců otevřít právě v Litvínově.

„Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun,“ uvedl generální ředitel Orlen Unipetrolu Tomasz Wiatrak.

Pražský dopravní podnik začne na jaře testovat autobus poháněný vodíkem

Ministerstvo dopravy podpořilo výstavbu vodíkové stanice Orlenu na Barrandově v rámci operačního programu Doprava 2. Současné plány výstavby čerpacích stanic podle ministra dopravy Martina Kupky ještě neodrážejí aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu na každých 200 kilometrech hlavní silniční sítě. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ dodal Kupka.

V Česku se začne vyrábět „zelený“ vodík. Cena půjde dolů, věří experti

Na otevření první veřejné čerpací stanice v Praze čekali výrobci vodíkových vozidel. Jedinou vodíkovou plnící stanici v Česku od loňského léta provozuje společnost Vítkovice v Ostravě, ta však není samoobslužná. Natankování je nutné si zarezervovat předem, trvá také déle než na nové čerpačce. Ta má tedy primát díky klíčovému slovu „samoobslužný“ - kdokoli s vodíkovým autem tedy může přijet, natankovat, zaplatit a odjet; vše jako u klasické benzinky.

Vítkovice mají první vodíkovou plničku v Česku. Zatím jen pro tři auta

V Česku aktuálně jezdí deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Logistická firma Zásilkovna do Česka dovezla nákladní vůz na vodík. Vodíkový model Nexo má v nabídce i Hyundai. Vodíkový autobus chce v Praze začít testovat pražský dopravní podnik.

„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Evropa chce do budoucna spoléhat na vodík, jeho využití je v plenkách

Natankování jednoho vozu vodíkem trvá podle Orlenu tři až pět minut, což je výrazně méně než dobití elektromobilu, které trvá desítky minut. Zaváděcí cena kilogramu vodíku u čerpací stanice v Praze je 278 korun. Na jeden kilogram vodíku auto ujede asi 100 kilometrů. Náklady tak aktuálně činí zhruba 2,80 Kč, což je o něco víc, než u auta, spalujícího fosilní palivo (cca 2,40 Kč při spotřebě 6 l/100 km).

Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy by v roce 2030 mohlo jezdit až 50 tisíc aut na vodíkový pohon. Orlen chce ve stejném období vyrábět 4 500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů. To by mělo stačit na pohon zhruba 30 tisíc automobilů.

Analýza třaskavého pohonu. Vodík půjde do náklaďáků i bicyklů

Budoucnost je konečně tady

Léta těšení a čekání na úsvit nové doby jsou u konce. Na Pražský hrad nastoupil nový prezident, dnes můžeme natankovat do auta vodík. Proč je to tak důležité? Protože nabízí alternativu těm, kteří chtějí jezdit bez čoudu z výfuku, ale odmítají každou chvíli nabíjet elektromobil. Vodíková auta jsou také elektromobily, jejich palivový článek vyrábí reakcí vodíku s kyslíkem energii pro pohon elektromotoru v autě - ale podstatný rozdíl je v tom, že na jedno natankování, které trvá pět minut, ujede „vodíkomobil“ 650 kilometrů. To znamená, že s rezervou dojedete do Frankfurtu nad Mohanem, tam na Otto-Horn-Straße natankujete a můžete pokračovat třeba do Bruselu, nebo do Paříže. Prostě svobodná mobilita bez čekání na nabíječce.

V Německu je touto dobou už 91 čerpacích stanic, ve Francii 39. Jasně, jsme na začátku, a bývají těžké. Vodík má ještě jednu ohromnou výhodu: kritici říkají, že jeho průmyslová výroba je špinavá, spotřebuje ohromné množství energie, a že tudíž není žádnou cestou vpřed. Jenže to je stejné, jako když odpůrci elektromobility namítají, že každé nabíjecí auto má výfuk v uhelné elektrárně. Vodík totiž dá vyrábět jednoduše elektrolýzou čili štěpením vody pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů – větrníků nebo fotovoltaických elektráren. Slouží vlastně jako úložiště energie, je možné ho odvézt na jakoukoli čerpací stanici podobně jako současná ropná paliva. Právě svou flexibilitou je vodík podle nás jednoznačně palivem budoucnosti, a to nejen pro osobní, ale i pro nákladní, železniční a leteckou dopravu, pro niž je nabíjecí bateriová elektromobilita krajně nevhodná. (roš)

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již ètvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie èínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od zaèátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálnì navrženou pro pøepravu elektromobilù z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevì

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

ANALÝZA: I kdyby chtěl. Proč Trump elektromobilitu zastavit nedokáže

13. června 2024

Premium Bude Donald Trump znovuzvolen prezidentem Spojených států amerických? Odpověď vyčteme jen...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...