Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

  11:57
Čínská vláda kritizuje rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro čínské výrobce elektromobilů a označila je za protekcionistické. Peking varoval, že to bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy. Akcie čínských výrobců elektromobilů v reakci na oznámení vyšetřování klesly, upozornila agentura Reuters.
Expozice èínské znaèky Leapmotor na autosalonu v Mnichovì

Expozice čínské značky Leapmotor na autosalonu v Mnichově | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Šéfka EK Ursula von der Leyenová ve středu v projevu v Evropském parlamentu informovala, že Evropská komise se bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.

„Čína každoročně pumpuje do automobilového průmyslu 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun),“ řekl v uplynulém týdnu na autosalonu v Mnichově šéf značky Renault Luca de Meo.

Přezkum, který by mohl vyústit v zavedení sankčních cel, vyvolal varování analytiků před odvetnými kroky ze strany Pekingu a také nesouhlasnou reakci vedoucích pracovníků čínského průmyslu, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda tohoto odvětví nebyla způsobena dotacemi.

EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová

Vyšetřování „je otevřeným protekcionistickým aktem, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU,“ uvedlo čínské ministerstvo obchodu v prohlášení. Dodalo, že Čína bude věnovat velkou pozornost ochranářským tendencím EU a následným krokům a důrazně hájit legitimní práva a zájmy čínských společností.

Analytici Eurasian Grop varovali, že pokud Brusel nakonec uvalí cla na dotované čínské elektromobily, Peking pravděpodobně zavede protiopatření, které poškodí evropský průmysl.

Šéf čínského svazu osobních automobilů CPCA Cchuej Tung-šu na síti WeChat uvedl, že je proti vyšetřování, a vyzval EU, aby se na vývoj v odvětví dívala objektivně a aby „svévolně nepoužívala“ ekonomické nebo obchodní nástroje. Dodal, že cena automobilů vyrobených v Číně a vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná proti ceně, za kterou se prodávají v Číně.

Evropě nic nehraje do karet. Valí se do ní čínské elektromobily

Jeho slova potvrzuje průzkum agentury Bloomberg. Ta upozornila, že nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. Cena vozu vyráběného v čínské provincii Chu-pej začíná ve Francii na 20 800 eur (509 000 Kč) a po započtení státní dotace je o 5000 eur nižší. Čínští výrobci pak prodávají své vozy v EU mnohem dráž než doma.

Model BYD Dolphin ve Francii stojí 28 990 eur, v Číně vyjde v přepočtu na 15 200 eur. Vůz MG ZS se v Německu prodává za 31 310 eur což je zhruba jednou tolik, než kolik stojí v Číně. Model Zeekr X v Německu stojí 44 990 eur, v Číně vyjde na 24 700 eur, a Polestar 2 je v Německu o 10 000 eur dražší než v Číně, stojí 48 990 eur.

Vyšetřování, které iniciovala Evropská komise a které nevychází ze stížnosti firem z odvětví, přichází v době, kdy jsou vztahy mezi EU a Čínou napjaté. Mohou za to vztahy Pekingu s Moskvou po invazi na Ukrajinu a snahy EU méně se spoléhat na druhou ekonomiku světa, která je zároveň největším obchodním partnerem bloku.

Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně 20 procent. EK uvedla, že podíl čínských vozů na prodeji elektromobilů v EU vzrostl na osm procent a do roku 2025 by mohl dosáhnout 15 procent.

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

Loni měla Čína na globálním vývozu elektromobilů podíl 35 procent. To bylo o deset procentních bodů více než v předchozím roce, ukázaly údaje amerického Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS). Většina těchto vozů a baterií, kterými jsou pohaněné, směřovala do Evropy. V Evropě pak bylo loni 16 procent prodaných baterií a elektromobilů vyrobeno v Číně.

Údaje CSIC však také ukázaly, že největším vývozcem elektromobilů z Číny je americký gigant Tesla. Od ledna do dubna 2023 měla Tesla na vývozu elektromobilů z Číny podíl 40,25 procent. Loni to bylo 36,5 procenta.

Už není cesty zpět, vítězství elektra je jasné. Šéf Renaultu vysvětluje proč

Německo má strach z odvety

Magazín Quattroruote upozorňuje, že kvůli útoku čínských automobilek na Evropu panuje už několik měsíců napětí mezi Berlínem a Paříží. Francie tlačí na to, aby byla zavedena cla, případně byly použity jiné nástroje, jak zabránit volnému přístupu čínských automobilových firem do Evropy.

„Německo se ve skutečnosti vždy stavělo proti jakékoli iniciativě, která by mohla podnítit napětí s Čínou, která je důležitým trhem pro jeho export a jednou z hlavních destinací pro jeho zahraniční investice,“ vysvětluje italský magazín. „V Berlíně panují obavy, že by Čína mohla reagovat na Brusel zahájením obchodní války, jež by mohla ohrozit přítomnost německých výrobců v Číně a jejich váhu na místním trhu (která navíc z dalších důvodů výrazně oslabuje, pozn. iDNES.cz).“ Obavy Berlína sdílí podle Quattroruote také Brusel.

Dodavatelé automobilek sledují úpadek Evropy. Čína má přednost a drajv

Kromě politických a ekonomických aspektů existují také technické překážky. „Aby bylo možné zahájit antidumpingové šetření, musí Brusel nejprve obdržet formální stížnost a poté zjistit, zda se čínská auta v Evropě skutečně prodávají za cenu nižší, než jaká je v mateřské zemi. To znamená složitou kontrolu,“ upozorňují Quattroruote. Magazin Politico dodává, že by Evropská komise také mohla „jednat z vlastní iniciativy a zahájit takzvané „ex officio vyšetřování“, ale v tomto případě by musela získat podporu všech členských zemí a automobilového průmyslu. „Což je téměř prakticky nemožné vzhledem k německému vlivu,“ dodává magazín. Autoprůmysl i politici si totiž uvědomují, že ve chvíli, kdy „rozzlobí“ čínské výrobce a dodavatele, mohou přijít o téměř jediný zdroj surovin a komponent pro baterie pro elektromobily, což by paralyzovalo výrobu a celý přechod na elektromobilitu, který si Evropa naplánovala.

„Mají ve svých rukou osmdesát až devadesát procent všech materiálů. Zkrátka jsou to oni, kdo dělá byznys. Také vytvořili vnitřní poptávku a zorganizovali se ve výrobě baterií. My Evropané kontrolujeme pět procent,“ uvedl uplynulý týden na autosalonu v Mnichově šéf Renaultu Luca de Meo.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již ètvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie èínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od zaèátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér znaèky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Věřili byste, že auto může ugrilovat steak nebo vymyslet zábavnou hru?

Nový Peugeot 3008 má baterii poøádnì velikou. Ujedete na ni až 524 kilometrù

A nejen to! Moderní auta zvládají spoustu vychytávek, kterými promění obyčejnou cestu v dokonalý...

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

12. června 2024  13:20,  aktualizováno  17:39

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů,...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Jak přijít o řidičák snadno a rychle. Policie ho může zabavit na místě

12. června 2024

Od nového roku, kdy platí novela bodového zákona, mohou policisté na místě zabavovat řidičák i za...

Kozí dilema po italsku. Nové Moto Guzzi Stelvio, nebo neurvalé retro?

11. června 2024

Moto Guzzi Stelvio je „plnotučné“ cestovní enduro, které snese srovnání s ikonami své třídy. Jak si...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...