Platba bankovní kartou za dobití elektromobilu je stále v nedohlednu

  11:00
Rozdíl v dobití elektromobilu a dotankování spalovacího auta není jen v délce tohoto procesu nebo počtu míst, kde tak lze učinit, ale nelogicky i ve způsobu platby. Zatímco za rohlík skoro kdekoliv zaplatíte běžnou platební kartou, za nabití elektromobilu to stále možné není. A jen tak se to nezmění.
Nabíjecí UFC HUB ÈEZ

Nabíjecí UFC HUB ČEZ | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Pro někoho to může představovat překážku v používání elektromobilu. Zejména při delších cestách přes více zemí potřebuje člověk buď více dobíjecích karet, čipů nebo aplikací různých provozovatelů. Situace se sice celkově zlepšuje a lidé, kteří elektromobil používají delší čas, si dokážou potřebné věci nastudovat, ale… Nic to nemění na tom, že zaplatit za odběr elektřiny platební kartou, jako je to možné za všechno ostatní zboží a služby, by bylo zkrátka pro většinu lidí jednodušší.

V Německu se už počítá s tím, že provozovatelé dobíjecích stanic budou mít od poloviny příštího roku povinnost umožnit placení běžnou platební kartou na všech nově postavených stanicích. V Česku se s ničím takovým nepočítá. Provozovatelé k tomu mají své důvody.

„Platební terminály jsou ve veřejné sítí stále aktuální téma. Ale jak se ukazuje, tak je to spíš otázka budoucí regulace,“ říká Pavel Lux z Pražské energetiky. „V PRE máme zavedenou přímou platbu kartou pro neregistrované zákazníky přes QR kód a platební bránu. Takže není v tuto chvíli proč řešit platební terminál,“ pokračuje Lux.

„Z analýzy zahraničních trhů se nám také potvrzuje, že technologie platebních terminálů ještě není dostatečně spolehlivá a ekonomický soběstačná. My v PRE nyní zatím jen testujeme, kde bychom tuto technologii vůbec využili. Nicméně zatím se nám ukazuje, že platba prostřednictvím online platební brány je naprosto funkční a dostačující,“ dodává.

Jednorázové dobíjení bez nutnosti uzavření dlouhodobé smlouvy umožňuje i společnost ČEZ, rovněž s využitím mobilní aplikace. V podstatě je to platba kartou, ale prostřednictvím platební brány. Podmínkou je ovšem instalace příslušné aplikace. „V dnešní době, kdy stále rostoucí objem transakcí probíhá online, nám řešení přes aplikaci přijde jako adekvátní řešení, navíc se týká pouze okamžitých plateb, protože registrovaní zákazníci na místě u dobíjecí stanice nic neplatí,“ říká Martin Schreier, tiskový mluvčí ČEZ.

75kW nabíjecí stanice PRE v Praze.

A podrobněji vysvětluje, v čem jako provozovatel vidí úskalí instalace běžného platebního terminálu na nabíjecí stanici: „Zvýšilo by to náklady na obsluhu stanic, které jsou nyní bezobslužné. To by tlačilo i na konečnou cenu pro zákazníka, a to i tehdy, pokud by přes platební kartu hradil útratu malý počet zákazníků. Neslo by to s sebou i další související problémy a náklady.“

„Čtečka platebních karet musí být integrována do dobíjecí stanice, a to s sebou nese technologická omezení. Do některých menších stanic třeba může být čtečku zakomponována jen stěží. Není zkrátka možné do stanice dodatečně zabudovat čtečku platebních karet, protože by bylo třeba zařízení nově certifikovat,“ vysvětluje Schreier.

Dalším úskalím je, že by musela být na stanici instalována tiskárna účtenek a dokladů o zaplacení. S tím rostou nároky na údržbu a provoz. Účtenky by sice šlo zasílat e-mailem, ale zákazník by opět musel nejprve stáhnout aplikaci a do ní vložit svoji e-mailovou adresu, kterou by musel ověřit, a jsme u podobně složitého procesu jako při platbě v aplikaci. Provozovatelé se rovněž obávají, že stanice vybavené platebním terminálem by byly častějším terčem vandalismu.

„V současnosti už pracujeme na řešení, kdy identifikace a autorizace bude probíhat přímo na základě komunikace auta a dobíjecí stanice (tzv. Autocharge) a celý proces se ještě zjednoduší. Myslíme si tedy, že spolu s rozvojem roamingu se platby přímo u stanice za konkrétní dobíjení stanou spíše vzácností,“ dodává Martin Schreier.

Otázkou je, kolik lidí reálně nemožnost platby kartou vidí jako problém. Ti, pro něž to byl jeden z důvodů, proč si nepořídit elektromobil, samozřejmě spočítat nejdou. Pro stávající majitele se jako nejlepší řešení jeví používat dobíjecí kartu od dodavatele svého elektromobilu. V podstatě každá větší automobilka už takovou službu má a počet nabíjecích stanic, které jsou do systému integrovány, stále roste.

Malý nabíjecí hub PRE v pražských Holešovicích

Nabíjecí hub E.ON/Tesla v Humpolci

Třeba v rámci BMW/MINI Charging bylo v loni k dispozici kolem 165 tisíc dobíjecích míst v Evropě, letos jich je cca 388 tisíc, z toho v ČR 2 557 (koncem roku 2021 pouze 1 700). Podle mluvčího obou značek Davida Haidingera si ji aktivuje kolem 95 % zákazníků. Aplikace Powerpass a Chargee od Škoda Auto aktuálně nabízí více než 2000 nabíjecích bodů, před rokem to přitom bylo jen zhruba 650. Kartu si s novým elektromobilem v Česku pořídí zhruba tři čtvrtiny zákazníků.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Souèasná modelová paleta znaèky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevì

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie èínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér znaèky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Šéf Stellantisu řeší nadváhu elektroaut. Vozí půl tuny materiálu navíc

Nová platforma STLA Medium koncernu Stellantis

Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily...

Smutné jaro v Tesle. Prodeje klesají, Musk se chystá propouštět ve velkém

Americká spoleènost Tesla v úterý 22. bøezna oficiálnì otevøela svùj nový závod...

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje zredukovat počty svých zaměstnanců o více než deset...

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

12. června 2024  13:20,  aktualizováno  17:39

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů,...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Jak přijít o řidičák snadno a rychle. Policie ho může zabavit na místě

12. června 2024

Od nového roku, kdy platí novela bodového zákona, mohou policisté na místě zabavovat řidičák i za...

Kozí dilema po italsku. Nové Moto Guzzi Stelvio, nebo neurvalé retro?

11. června 2024

Moto Guzzi Stelvio je „plnotučné“ cestovní enduro, které snese srovnání s ikonami své třídy. Jak si...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...