Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem bateriového modelu Citigo, Seatem e-Mii jsme se svezli v ulicích Barcelony, kde jezdí v testovacím provozu.
Seat e-Mii

Seat e-Mii | foto: Seat

Španělská značka, která vyrábí miniaturní Mii společně s Citigem a Volkswagenem UP! v Bratislavě, provozuje v katalánské metropoli malou flotilu elektrických seatů od loňského roku. 

Seat e-Mii

Jsou v experimentálním provozu k dispozici zaměstnancům start-upové laboratoře Seat Metropolis:Lab, která vymýšlí nové koncepty mobility. Snad ještě letos má dorazit elektrické Mii do prodeje. A stejné to bude s Citigem. První elektromobil začne Škoda vyrábět ve třetím kvartále letošního roku. Podle předběžných odhadů by neměla cena s elektromotorem přesáhnout hranici půl milionu korun.

Radši otevřené okénko než klima

Na nejzásadnější otázku „kolik to ujede?“ jsme začali hledat odpověď hned po nástupu. Při venkovní teplotě kolem sedmnácti stupňů nám plně nabité auto, u kterého Seat udává dojezd 160 kilometrů, ukázalo, že najedeme 135 kilometrů. Stačilo vypnout klimatizaci a čerstvý vzduch pustit dovnitř staženým oknem - při postávání v barcelonské koloně dovnitř nefouká a voňavý mořský vzduch je osvěžující - a na displeji okamžitě naskočilo patnáct kilometrů navíc.

Seat e-Mii v číslech

  • elektromotor: 60 kW (82 k), 210 Nm
  • akumulátor: 18,7, později 37,7 kWh
  • zrychlení 0-100 km/h: 12,4 s
  • maximální rychlost: 130 km/h
  • dojezd: 160 km
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3557 x 1645 x 1478 x 2420

Po pětadvaceti kilometrech s průměrnou spotřebou elektřiny do 12 kWh na sto kilometrů ručka na „palivoměru“ klesla o čtvrtinu. Popojížděním v městských kolonách, svižných průjezdech po okruhu a kličkováním v uličkách jsme se dostali dokonce na tabulkovou spotřebu 11,7 kWh, to znamená do nějakých padesáti korun na sto kilometrů.

Přestavba na elektromobil

Trojčata Mii, Citigo a Up jsou na trhu osmým rokem, stále ovšem patří k nejlepším nejmenším autům na trhu. Volkswagen už několik let prodává svůj e-Up. Nyní tedy přidají elektrická provedení také další dvě značky. Se Škodou e-Citigo a Seatem e-Mii budou už letos s elektrickým UPem nakonec jedinými variantami bratislavských mrňousů v nabídce. 

Verze s litrovými tříválci úplně odpadnou. „Myslím, že přechode na elektrický pohon dává právě u malých aut velký smysl, protože potřebujete menší akumulátor, a to znamená nižší cenu. Spalovací motor v těchto nejmenších autech nebude, protože má příliš vysoké emise. A nemůžete do nich nainstalovat například hybridní technologii, protože je to moc drahé pro výrobce i zákazníka,“ vysvětluje Luca de Meo, šéf značky Seat.

Barcelonská e-Mii tedy vycházejí z e-UPu. Ten má aktuálně 18,7kWh baterii, ovšem na podzim už to bude jinak. Trojčata dostanou baterie s kapacitou 37,7 kWh. To je víc, než má v současnosti elektrický VW Golf, který je o dvě automobilové kategorie výš. Taková zásoba elektřiny už má vystačit Citigu nebo Mii na slibovaný dojezd kolem 270 kilometrů.

A jak nejmenší seat do zásuvky jezdí? Jako každý elektromobil: do města a pokud máte kde nabíjet, je to paráda. Auto je tiché, ulicemi zlehka sviští, ze semaforu bleskově vyrazí, takže soupeříte se skútraři, ostatní auta teprve řadí jedničku a vyjíždějí. Sil má dost, elektromotor roztáčející přední kola má 60 kW (82 k) a krouticí moment 210 Nm, který je k dispozici od první otáčky motoru, proto tryskové starty od semaforu.

Seat e-Mii
Seat e-Mii

Řízení je v zásadě stejné jako u verze s automatickou převodovkou, rozjezdy na elektřinu jsou ovšem ještě hladší a zrychlování bezprostřednější. „Vyšší dívčí“ je jezdit takzvaně „na jeden pedál“, elektromobily se totiž za jízdy při uvolnění plynu znovu nabíjí, vrací energii do akumulátorů takzvanou rekuperací, čímž zpomalují. 

Ovšem na druhou stranu je výhodné kinetickou energii neztrácet, když naberete rychlost, a jen si tak plachtit (to spoří i benzin u normálního spalovacího auta). Takže si s Mii můžete tak trochu pohrát. Rozjedete se a plyn jen tak lechtáte, a když jedete z kopce, nebo třeba dojíždíte na semafor, zařadíte voličem automatu mód B (brake), který rekuperaci zintenzivní a auto samo výrazně zpomaluje. Přepínání mezi „jízdní“ polohou D a brzdící/rekuperační B je pulzní, takže si řidič rychlým pohybem zápěstí může s brzděním bez brzd hrát.

Jízdní vlastnosti jsou výborné. Auto má dobrý poměr rozvoru vůči rozchodu kol. V nápravách je tedy doširoka rozkročené, takže se moc nenaklání a obdivuhodně drží stopu. Na poměry kategorie tříapůlmetrových aut je velmi slušně stabilní, u elektrického auta to ještě vylepšují těžké akumulátory uložené v podlaze. Ve městě je pak kapesní auto hezky obratné i díky malému průměru otáčení.

Malé zvenku, velké uvnitř

Přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Hlavně na šířku je místa nečekaně hodně. Dva dospělí plus dvě děti se dovnitř poskládají. Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Dobře se nastupuje doširoka otvíranými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření, nějakou vášeň, finesy a fajnové materiály však nečekejte, spíš racionalitu a střídmost. Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají efektně, na dlouhé cestování to však není. Některým typům postav bude vadit jen výškově polohovatelný volant.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

Ora Punk Cat má podobnì jako VW Brouk kulaté svìtlomety.

VIDEO Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie èínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od zaèátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Souèasná modelová paleta znaèky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

V Česku elektromobily netáhnou. Prodejům vládnou spalovací motory, říká průzkum

Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala znaèkám BMW a MG používat v reklamách...

Ekologické hledisko většina Čechů při nákupu auta nebo volby dopravního prostředku příliš neřeší....

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Kozí dilema po italsku. Nové Moto Guzzi Stelvio, nebo neurvalé retro?

11. června 2024

Moto Guzzi Stelvio je „plnotučné“ cestovní enduro, které snese srovnání s ikonami své třídy. Jak si...

Unikátní laboratoř Škody trápí auta tak, až se prohýbají betonové stěny

11. června 2024

Mladoboleslavská automobilka Škoda otevřela oficiálně takzvané Simulační centrum, nové pracoviště,...

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Kouzlo torzních tyčí. Podvozek luxusního obytňáku zázračně žehlí nerovnosti

10. června 2024

Úzká silnička šplhá do svahu. Asfaltový had se kroutí a stoupá k hranici bukového lesa. Toto není...

Akèní letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...