V tunelu Blanka podle barvy obkladů poznáte, kde jste. Vyvedou vás ven

  1:00
Otevření tunelu Blanka se odkládá na jaro, ale vnitřní podoba tunelů je už daná. O bezpečnosti dopravy po otevření nebudou rozhodovat jen protipožární kabely, ale i barevné řešení keramických obkladů a celá designová koncepce.

VIDEO: Tunel Blanka je hotový, otevřít by se měl v prosinci

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

Při návrhu stěn tunelu musel architekt Martin Smrž, který spolupracoval s projektantem stavby, společností Satra, vycházet z tunelu Mrázovka, protože Blanka na něj svým designovým a barevným řešením navazuje.

„Barevné řešení samo o sobě bezpečnost neřeší, důležité však je, aby se v případě nějakého problému lidé snadno a rychle zorientovali, proto barevné vodící pruhy jasně vymezují jednotlivé úseky, aby řidiči mohli operátorovi přesně říci, kde došlo k nehodě,“ vysvětluje architekt Smrž.

Třeba fialový pruh říká, že jste v prostoru pod Pražským hradem a chrámem svatého Víta. Pro rychlou orientaci v případě havárie jsou určeny i široké zelené pásy kolem výklenků s propojkami. V SOS výklencích je nouzový telefon pro spojení s dispečerem tunelu, poplachové tlačítko pro přivolání pomoci, tlačítkový hlásič požáru a přenosný hasicí přístroj.

Řada prvků má zajistit bezpečnost dopravy, právě protipožární „samozhášecí“ kabely, které se prý dostaly v některých místech do kontaktu s vodou, jsou důvodem, proč se otevření tunelu opět ponunulo, a to na jaro 2015.

„Nad výklenky v Blance nechybí ani číselné označení,“ upozorňuje architekt Smrž. Keramické obklady RAKO, kterých zde bylo použito 77 000 m2, tak respektují designovou koncepci celého komplexu. Ta je založena na kontrastu výrazně barevného vodícího pásu v úrovni očí řidiče a neutrálních odstínů nad a pod tímto pásem. Vedle usnadnění orientace horizontální uspořádání pruhů symbolizuje i rychlost podvědomě spojovanou s dopravními stavbami.

Ve výběrovém řízení se o dodávku obkladů potkalo 16 firem z několika kontinentů, třeba včetně Číny. Nakonec, po velmi pečlivém a dlouhém výběru, uspělo RAKO.

Obklady vydrží desítky let

Volba keramických obkladů představuje pro městské tunely ideální řešení. Jsou téměř nezničitelné, což dokazuje třeba i newyorský tunel Holland z roku 1927, který dodnes spojuje pod řekou Hudson New York a New Jersey.

Svého času byl nejdelším automobilovým podvodním tunelem na světě, 15 000 čtverečních metrů obkladaček Tunelia tehdy dodala právě rakovnická keramička RAKO. V Praze to dokazuje Letenský tunel, který funguje již více než 60 let, opět s rakovnickými obklady.

Tunel Holland, který spojuje pod řekou Hudson New York a New Jersey, otevřený 13. listopadu 1927. Je pojmenován po hlavním inženýrovi, který zemřel tři roky před jeho dokončením. Keramička RAKO do tunelu dodala 15 000 čtverečních metrů bílých, modrých a oranžových obkladaček Tunelia vyrobených v Rakovníku speciálně pro tuto zakázku. Jejich rozměry 108 x 108 mm byly odvozeny z anglických měr. Za zmínku stojí, že ke kontrole výroby celé zakázky a k přejímání zboží byl do rakovnické továrny vyslán z Ameriky inženýr, který měl na starosti sledovat celou zakázku až po kompletní vyexpedování.

Keramické obklady lze totiž snadno čistit rotačními kotouči, aniž by se povrch poškodil. Keramika má také výbornou otěruvzdornost, takže jí kromě čištění neublíží ani kamínky odlétávající od kol vozidel.

„Keramický obklad, pokud je dobře nalepený a splňuje požadované parametry, je v podstatě věčný, nevydrží jen silné mechanické poškození, například při havárii,“ tvrdí Marcel Koutecký, technický poradce ze společnosti Lasselsberger.

Právě odolnost a snadná údržba je pro keramické obklady typická, na rozdíl od nátěrů, které se používají v tunelech dálničního typu. Ty je nutné přibližně za deset až patnáct let znovu aplikovat.

Bez obnovy ochranného nátěru by docházelo k postupné degradaci materiálu ostění tunelu, o dalších technických a estetických parametrech nemluvě.

„Očištění a znovu natření tunelu by znamenalo přerušení provozu řádově na měsíce, což by kromě nákladů znamenalo i komplikace v dopravě,“ vysvětluje Ing. Pavel Šourek, technický ředitel společnosti Satra. A to by bylo pro provoz v Praze doslova kritické.

Pro usnadnění údržby se navíc počítá s využitím speciálních impregnací ze sortimentu Rako system. Byly vyzkoušené už v tunelu Mrázovka, při čištění stačilo obklady spláchnout vodou s minimálním množstvím chemie.

Tvrdost povrchu obkladů odpovídá přibližně tvrdosti křemene, tedy stupni 7 podle Mohsovy stupnice.

Vývojové oddělení společnosti Lasselsberger připravilo na 200 barevných návrhů, ze kterých vzešlo přibližně 10 barevných variant pro každý zvolený odstín.

Atypický rozměr i speciální barvy

Pro Blanku byly vyrobené obklady ve speciálních odstínech a formátech na míru (120 × 245 mm pro pokládání se spárami tloušťky 3 mm), které pomáhají vyrovnat se s různě zakřivenými stěnami tunelových trub, ale i odolnější lepidla a spárovací hmoty. Několik desítek obkladačů zde pak pracovalo sedm měsíců.

Nejdelší, více než tříkilometrový Bubenečský tunel, který prochází také pod Vltavou, symbolizuje modrá barva vody, zatímco ty, kdo projíždějí kilometrový tunel Dejvický, vedoucí obrazně pod Pražským hradem s katedrálou sv. Víta, vede pruh fialový. Volba barvy byla symbolická, fialová je v západních církvích jednou ze základních liturgických barev. Trojici doplňuje v téměř 1,5kilometrovém Brusnickém tunelu zářivá narcisově žlutá.

Barevné pruhy obklopují jemné odstíny béžové, zesvětlující se ke středu, které neupoutávají pozornost řidičů, a zvyšují tak bezpečnost provozu. Barevné provedení muselo splnit požadavky na snadnou rozlišitelnost jednotlivých odstínů při načervenalém osvětlení sodíkovými výbojkami, kterými jsou tunely vybaveny.

Odstíny tak architekt Smrž vybíral z více než šedesáti vzorků připravených vývojovým oddělením společnosti Lasselsberger.

Barevné vodící pruhy jasně vymezují jednotlivé úseky.

O projektu

Tunelový komplex Blanka je díky délce přibližně 5,5 km jedním z nejdelších městských tunelů v Evropě. Tvoří jej na sebe navazující Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel a další dopravní stavby. Tunelové trouby měří celkem 12 139 m.

Trasa je v celé délce vedena jako striktně směrově rozdělená se samostatným dvou až třípruhovým tubusem v každém směru. Tunelový komplex Blanka je součástí severozápadní části pražského Městského okruhu, kde leží například tunel Mrázovka, který byl vybudován v obdobné koncepci.

Rozsah celé stavby lze srovnat s výstavbou prvních provozních úseků pražského metra. Projektové práce začaly v roce 1997, samotná stavba byla zahájena v roce 2007. Zhotovitelem stavební části je akciová společnost Metrostav a Eurovia CS, projektantem společnost Satra.

Autor:
  • Nejčtenější

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

7. června 2024

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový...

U milované přehrady si postavili vysněný srub. Udělali jen jednu chybu

5. června 2024

Mário a Anna žijí se dvěma syny v Bánské Bystrici na úpatí Nízkých Tater v moderním atypickém domě....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Architektka Douděrová má tři děti. Pro rodinu přestavěla dům po babičce

6. června 2024

Architektka z pořadu Jak se staví sen Kamila Douděrová si sama jeden velký sen splnila. Přestavěla...

Populární herec Karel Zima ze seriálu Slunečná bydlí v pražské vile

2. června 2024

Karel Zima bydlel řadu let v centru Prahy. Teď ale zakotvil v okrajové a o poznání klidnější...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Eldorado proslulo zlatem i vraždami. Podívejte se, co z města zbylo

3. června 2024

Města duchů jsou dnes symbolem západní části Spojených státu. Hornické tábory a městečka kopáčů...

Dům ze Sám doma je na prodej. Interiér majitelé zmasakrovali, říkají fanoušci

9. června 2024

Dům ze slavné americké komedie Sám doma je na prodej za 5,25 milionu dolarů, v přepočtu 119 milionů...

Hospoda i společenský sál jsou opět centrem obce. Přišli i zajíci

8. června 2024

V záplavě smutných zpráv, jak se některým obcím nedaří nebo se dokonce její zástupci obohatili na...

Český sklářský mistr se díky svému umu stal francouzským rytířem

7. června 2024

O takové poctě mnozí umělci či designéři sní. Pro českého sklářského mistra Zdeňka Drobného je to...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

7. června 2024

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Modelka Huntington-Whiteleyová se vyfotila nahá. Přestaňte, jste matka, píší jí

Britská modelka a herečka Rosie Huntington-Whiteleyová (37) zveřejnila na Instagramu fotku, na které leží zcela nahá na...