Stále více lidí je závislých na svých mobilních telefonech, ukazují statistiky. Čas lidí strávený u obrazovek prudce roste a mnozí lidé denně ztrácejí nespočet minut skrolováním. Zároveň ale v mnohých roste touha po offline kontaktu a skutečných vazbách. Právě pro ně v Amsterdamu založili The Offline Club. Vstup do něj je zdarma, je však nutné se předem objednat.
„Náš klub je to místo, kde se můžete setkat s podobně smýšlejícími lidmi a odpočinout si bez digitálního rozptylování,“ říká magazínu Bedrock o akcích v Cafe Brecht jeho provozovatel Ilya Kneppelhout.
People in Amsterdam unplug from their phones in offline pop-up cafés... https://t.co/Pt3sUrj4dz
— Kim (@Lawlor224) February 25, 2024
„Vlastně u nás můžete dělat cokoli, pokud k tomu nepotřebujete telefon,“ vysvětluje Kneppelhout. Podle něj klub nabízí možnost odreagovat se, spojit se s ostatními, vyměňovat si nápady, přemýšlet anebo prostě jen nechat proudit svou kreativitu.
Dvě hodiny denně už jsou moc
Nadměrné používání chytrého telefonu má negativní účinky na koncentraci, potvrzují mnohé vědecké studie. Může také způsobit problémy se spánkem, stres, kvůli pocitu být stále na dosah, depresivní pocity a v neposlední řadě i problémy s očima. „Dvě hodiny denně na telefonu jsou už problematické,“ potvrzuje nizozemský psycholog Chris van Balen. Také průzkum společnosti EenVandaag nedávno ukázal, že 33 procent mladých lidí se považuje za závislé na chytrém telefonu.
Digitální detoxTermín vstoupil poprvé do slovní zásoby v roce 2012. Popisuje období, během něhož se člověk zdrží používání svých elektronických zařízení, například chytrých telefonů. Na jeho podporu pořádají mnohé cestovní kanceláře kursy či pobyty digitálního detoxu nebo dovolené bez mobilních telefonů. Cílem těchto snah není mobily zcela zavrhnout, spíše si k nim vytvořili zdravější vztah. |
„V dnešní době jsme ke svým chytrým telefonům tak přilnuli, že je těžké se od nich držet dál,“ dodává organizátor klubu. Aniž by si to lidé uvědomovali, sahají po telefonech, když je něco rozptyluje. I když o něčem mluví, mají tendenci sáhnout po telefonu, aby si mohli ukázat obrázek nebo vygooglit název. „Najednou se ocitneme s tou věcí v ruce znovu. Pak se nám objeví aplikace, e-mail nebo nějaké jiné upozornění a ten okamžik je pryč,“ dodává.
Jestli se nový podnikatelský záměr ve městě uchytí, ukáže čas. Zájem o dosavadní akce v klubu nasvědčuje tomu, že zákazníci koncept vítají. Jen na první akci Kneppelhout vyčlenil 35 míst, ale přihlásila se jich víc než stovka.
„Chcete-li začít s novým návykem, musíte začít v malém. Takže jdeme na to,“ zve na akce v klubu organizátor akcí. V setkáních hodlá pokračovat i do budoucna, uzavřel nizozemský magazín.