Nabíječky pro elektrovozy každých 60 kilometrů. EP schválil povinnou výstavbu

  9:25aktualizováno  13:01
Štrasburk (Od zpravodaje iDNES.cz) - Evropský parlament ve středu odhlasoval další část balíku Fit for 55 týkající se dopravy, konkrétně nové infrastruktury pro alternativní paliva. Členské země podle nařízení musí vybudovat na hlavních tazích a dálnicích nabíječky pro elektromobily každých 60 kilometrů. Očekává se i podpora vodíkového pohonu nebo snižování emisí u lodní přepravy.

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna | foto: OMV

Návrh nařízení stanoví řadu konkrétních povinností pro členské státy. Do roku 2025 by na dálnicích neměla být vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi větší než 60 kilometrů. Kromě toho každá stanice by měla mít výstupní výkon nejméně 300 kilowatt a zahrnovat alespoň jednu nabíječku s individuálním výkonem 150 kilowatt. Pro bylo 485 z 630 přítomných europoslanců. Předpis nyní míří do Rady EU.

Do roku 2030 jsou požadavky na celkový výkon dvakrát takové a rychlonabíječky mají být dvě. V současnosti přitom na českých stanicích najdeme nejčastěji nabíječky o výkonu 50 kilowattů.

„Velkou novinou návrhu je, že cílí nejen na oblast elektromobility pro osobní, ale i nákladní dopravu,“ vysvětlil pro iDNES.cz Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Pro elektrické kamiony by měla být nabíječka na každých 100 kilometrech do roku 2025, do konce dekády pak na každých 60. Zvláštní dobíjecí lokality pro nákladní vozy mají mít celkový výkon 1400 kilowatt a rychlonabíječku o výkonu 350 kilowatt. Podobných stanic je v České republice nyní jen několik.

Opožděné elektrokamiony. Česko nestíhá budovat síť dobíjecích stanic

Česká vláda návrh hodnotí jako příliš ambiciózní a chce ještě jednat o možných úpravách. „Zejména tyto požadavky (pro nákladní dopravu – pozn. red) považovala Česká republika v návrhu Evropské komise za velmi ambiciózní a problematické. Během vyjednávání v Radě se podařilo tyto požadavky částečně zmírnit, tak aby jejich plnění bylo aspoň částečně realistické. Evropský parlament nyní předkládá své pozměňovací návrhy,“ doplnil Bezděkovský.

Vláda tak bude chtít podle Bezděkovského najít kompromis mezi tím, co přijala Rada EU a k čemu doje Evropský parlament. Další jednání se povedou ještě za českého předsednictví. Zda se je podaří během něj dokončit, zůstává podle Bezděkovského otevřenou otázkou.

Emise skleníkových plynů z dopravy v EU.

Někteří čeští europoslanci nicméně návrh vítají. „Do roku 2050 mají klesnou emise v dopravě o 90 procent, Evropská komise si závazek uvědomuje, a proto i předkládá tato nařízení,“ vysvětlil na tiskové konferenci před hlasováním lidovecký europoslanec Stanislav Polčák, který legislativu dle svých slov podporuje, i když nehlasoval pro zákaz aut se spalovacím motorem.

„Pro Českou republiky je to bezesporu příležitost, lidé začínají elektromobilitu vnímat příznivěji,“ doplnil Polčák. Největší výzvu vidí právě v budování nabíječek s velkým výkonem, kterých v Česku zatím příliš není.

„Když už kolegové přijali elektromobilitu za svou, je nutné k ni vybudovat infrastrukturu a členské státy si nemohou nadále hrát na to, že se jich to netýká,“ uvedla k pro iDNES.cz europoslankyně levicové frakce Kateřina Konečná, která nakonec pro návrh ruku zvedla.

Nařízení má ponouknout členské státy k budování vhodných podmínek pro dopravní prostředky, které nezatěžují životní prostředí a klima. Evropa vidí budoucnost i ve vodíku. Stanice pro vozy na vodíkový pohon by měly dle návrhu být do roku 2028 na každých 200 kilometrech.

Kromě toho by se mělo sjednotit placení v rámci celé Evropy, na stanicích má být viditelná cena za kilowatthodinu nebo kilogram vodíku. Do roku 2027 by mělo být zřízeno jednotné přístupové místo, které uživatelům umožní nejen porovnat ceny na dobíjecích stanicích, ale i vidět jejich aktuální obsazenost. Proti tomuto bodu se již vymezili někteří čeští provozovatelé dobíjecích stanic.

Od roku 2030 lodě bez emisí

Zatímco v jiných sektorech, jako je energetika, průmysl či zemědělství, se evropským státům emise pomalu snižovat daří, v dopravě je trend opačný. Z tohoto odvětví pochází asi čtvrtina vypuštěných skleníkových plynů v EU a počet stále roste, za posledních třicet let o více než 33 procent. Necelé tři čtvrtiny emisí z dopravy má na svědomí právě doprava silniční, zbytek pak letadla a lodě.

Část nařízení tvoří pravidla pro používání alternativních paliv právě v letecké a lodní dopravě. Pro tyto sektory chce Evropa rovněž stanovit trajektorii snižování emisí. Návrh konstatuje, že odvětví letecké a lodní dopravy jsou nyní závislá na kapalných a plynných fosilních palivech. To by se ale mělo změnit.

„Očekává se ale, že řešení pohonu s nulovými a nízkými emisemi bude uvedeno na trh až přibližně okolo roku 2030, a zejména v odvětví letecké dopravy ještě později,“ píše se v nařízení.

Do té doby se mají fosilní paliva mísit s obnovitelnými palivy, jako jsou biomethan, pokročilá biopaliva nebo obnovitelná a nízkouhlíková syntetická plynná a kapalná paliva.

Emise z letadel porostou, Evropa chce bojovat povolenkami. Ty zdraží letenky

Státy sedmadvacítky přechod na elektromobilitu iniciovaly již v Evropské strategii pro nízkoemisní mobilitu, která má vést k podpoře alternativních pohonů, především i veřejné dopravy či sdílení dopravních prostředků. Ukončení výroby nových aut se spalovacími motory odhlasovali v červenci poslanci Evropského parlamentu. Podobný krok oznámily dříve největší automobilky.

Podle poslední zprávy Mezivládního panelu pro změny klimatu (IPCC) elektromobilita může vést k dostatečnému snížení emisí, jedině pokud bude doplněna přechodem na obnovitelné zdroje, zejména decentralizované. A zároveň se sníží počet osobních aut ve prospěch veřejné dopravy. Se snižováním celkové počtu aut zatím žádný z návrhů nepočítá.

Autor:
  • Nejčtenější

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku

10. června 2024  10:29

Nedělní let společnosti Austrian Airlines těsně před přistáním těžce poškodilo krupobití. Asi po...

ČR už není v medu soběstačná. Ubylo včel a smrku, přibývá medu z dovozu

13. června 2024

Produkce medu v ČR v posledních letech prudce klesla. Zatímco do roku 2020 vyprodukovaly včely...

Titul zvýší plat až o desetitisíce, záleží na oboru. Kde jde naopak o praxi?

13. června 2024

Premium Absolvování vysoké školy má výrazný vliv na budoucí finanční ohodnocení. Rozdíl v průměrném...

Německo jako vetešnictví. Země je na cestě k rozvojové zemi, varuje šéf burzy

12. června 2024

Současnou německou hospodářskou politiku ostře zkritizoval šéf tamější burzy Theodor Weimer....

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

Akèní letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...