Flotila letounù finské letecké spoleènosti Finnair. To je jedna z leteckých spoleèností, která je rušením GPS nejvíce postižena. (23. dubna 2024)

Flotila letounů finské letecké společnosti Finnair. To je jedna z leteckých společností, která je rušením GPS nejvíce postižena. (23. dubna 2024) | foto: AP

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

  • 219
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více chybějících nebo falešných signálů GPS. K výpadkům dochází pravidelně od začátku války na Ukrajině v roce 2022. Od loňského srpna zaznamenalo problémy se systémem nad Baltským mořem přibližně 46 000 civilních letadel.

Podle zprávy, jejíž obsah přinesl list Politico, problémy s GPS nahlásilo více než 2 300 letů společnosti Ryanair, téměř 1 400 letů společnosti Wizz Air, 82 letů společnosti British Airways a čtyři lety společnosti EasyJet. Zdá se, že potíže se soustřeďují kolem ruské exklávy Kaliningrad, tedy klíčové vojenské oblasti Moskvy.

Případů hlášených piloty od ledna 2022 neustále přibývá, potvrdila Evropská organizace pro bezpečnost letového provozu Eurocontrol. „Rusko pravidelně útočí na letadla cestující nad svrchovaným územím zemí NATO,“ řekla Dana Gowardová, prezidentka americké nadace Resilient Navigation and Timing Foundation. Podle ní je jev skutečná hrozba.

Agentura EU pro bezpečnost letectví (EASA) se tímto problémem intenzivně zabývá. Regulátoři nadále tvrdí, že problémy s GPS nepředstavují pro lety nebezpečí.

Sedmkrát více hlášení

Během prvních dvou měsíců roku 2024 zaznamenaly letecké společnosti vysoký nárůst hlášení o výpadcích GPS. V absolutních číslech letos Eurocontrol obdržel celkem 985 hlášení ve srovnání s 1 371 za celý rok 2023. Uvedl, že v prvních dvou měsících letošního roku zaznamenal téměř sedmkrát více incidentů než v prvních dvou měsících roku 2023.

„Mezi typické oblasti, kde bylo rušení GPS zaznamenáno, patří Pobaltí a Kaliningradská oblast, okolí Černého moře, Kaspické moře a také východní Středomoří,“ potvrdila Jenni Kiiskiová, mluvčí společnosti Finnair. To je jedna z leteckých společností, která je rušením GPS nejvíce postižena. Mnoho jejích letadel totiž směřuje z Helsinek na jih přes Baltské moře a prolétává v blízkosti Kaliningradu. Podobné problémy hlásí i lotyšská společnost AirBaltic.

V Polsku opět vypadl signál GPS, mohou ho rušit Rusové z Kaliningradu

Agentura EASA dosud nebyla schopna potvrdit ruský původ tohoto jevu ani to, zda jde o záměrnou činnost. Vzhledem k zasaženým lokalitám je podle ní velmi pravděpodobné, že jde o aktivitu související s válečným konfliktem, dopad na civilní letectví je pak vedlejším efektem. „EASA nemůže jednoznačně říci, kdo je za to zodpovědný,“ uvedla její mluvčí Janet Northcoteová.

Větší pravděpodobnost chyby

Přestože je rušení signálu GPS velmi závažný problém, v současné době není situace považována za nebezpečnou. „Navíc se informovanost posádek výrazně zlepšila díky různým akcím na podporu bezpečnosti ze strany leteckých společností, výrobců letadel a regulačních orgánů,“ dodala mluvčí EASA.

Na palubě komerčních letadel je více navigačních systémů a také četné postupy, které zmírňují problémy s GPS, k nimž může z různých důvodů dojít. „Letadlo se může bezpečně pohybovat po zeměkouli i bez GPS,“ uvedl Stuart Fox, ředitel bezpečnosti letového a technického provozu v letecké lobby IATA.

„Začal jsem létat koncem 80. let, kdy ještě GPS ještě neexistovalo a my jsme létali nad zeměkoulí,“ dodává Fox. Podle něj moderní letadla integrují různé navigační zdroje. „Když je stroj nad pevninou, používá pozemní navigační zdroje, když je nad oceány, používá inerciální referenční systémy,“ říká bývalý pilot.

Severní Korea ruší GPS navigaci letadel, stěžuje si Soul

Letadla tedy mohou najít cestu i bez GPS, ale pokud systém nefunguje správně, zvyšuje se pracovní zátěž pilotů a řídících letového provozu, zvyšuje se pravděpodobnost chyb.

„EASA nepřísluší žádná omezení zavádět, protože to je obecně v kompetenci státu,“ odpověděla na otázku, zda agentura EASA uplatní nějaká bezpečnostní omezení v komerční letecké dopravě, její mluvčí Northcoteová. Úřad podle ní každopádně události průběžně sleduje, aby se ujistil, že nedojde k žádné nebezpečné situaci.

Rušení je považováno za velmi snadné. Stačí velmi slabý signál, aby se receptor GPS ztratil. Nástroje schopné rušit signály lze snadno zakoupit online, uzavírá list Politico.