Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot

  12:02
Pandemie a uzavřené obchody přinesly nové alternativy prodeje i služby pro zákazníky. Obchodníci se přesunuli do online prostředí a tak museli prezentaci svého sortimentu i služby zákazníkům přizpůsobit. Obzvlášť se rozšířily odborné konzultace před nákupem přes online chaty nebo videohovory.
ilustraèní snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Většina kamenných prodejen velmi rychle vstoupila kvůli koronavirové situaci do online prostředí. Obchody v loňském pandemickém roce vytvořily nebo inovovaly své e-shopy, ale také rozšířily služby v rámci zákaznického servisu a komunikaci se zákazníky. 

Užitečným doplňkem, na který v poslední době spoléhá čím dál více e-shopů, je online chat. Ten se aktivuje, jakmile zákazník navštíví web. Online zákaznický servis poradí před nákupem prakticky s čímkoli, je to obdoba telefonní zákaznické linky, ovšem v psané podobě.

„Některé firmy se také pustily do jednostranné komunikace, tedy vytvoření prozákaznického obsahu, jako jsou videa s návody. Tím navazují užší vztah se zákazníky a zároveň je edukují o svých produktech a tématech jim podobným,‘’ říká Honza Borýsek z agentury Advertia Digital.

Cestou webového rádce se vydala například také společnost Humanic, neboť nákup bot přes internet má svá specifika. V prodejně si boty zákazník vyzkouší osobně, případně s výběrem pomůže odborně vyškolený personál. Při nákupu online se však zákazník musí většinou spolehnout sám na sebe. „Na webových stránkách jsme nedávno spustili online průvodce pro výběr správné velikosti. Tohoto rádce zatím testujeme u vybraných mezinárodních značek, uvidíme, jaká bude odezva. Postupně bychom jej rádi rozšiřovali na více značek v naší nabídce,“ říká marketingová manažerka značky Kateřina Smutná.

Videohovory zažívají svůj boom

Za nový online nástroj zákaznického servisu, který se rozvíjí převážně v současné pandemické době, se považuje videokonzultace. Online videohovory se od nástupu koronavirové krize staly důležitou součástí prodeje. „S ohledem na stále trvající pandemickou situaci prošla většina aplikací a softwarů pro videohovory za poslední rok řadou změn a vylepšení. Většina ale byla zaměřena na zvýšení kvality a stability přenosů, méně již na rozšiřování funkcionalit,’’ zmiňuje odborník na digitalizaci Lukáš Truxa z Externity.

„Funkce, která na trhu chybí nejvíce, ale přitom by byla zákazníkovi opravdu užitečná, je zprostředkování platby přímo v rámci videohovoru nebo telefonátu. Až se tato bariéra odstraní, bude nakupování přes video mnohem jednodušší,” popisuje možné inovace videohovorů Borýsek.

Firmy nabízející videokonzultace:

  • Zlatnictví Salaba - zlatnické studio
  • Smartly car - software pro sdílení aut
  • ČSOB banka
  • Koloběžky Yedoo
  • TravelPortal.cz - cestovatelský portál
  • Literix group - společnost zastupující značky Dolce & Gabbana, Salvatore Ferragamo, Brunello Cucinelli, Red Valentino a Hogan.
  • Gerflor - výrobce podlah 
  • Baťa - prodejce obuvi
  • Datart - prodejce elektroniky aj.

Prohlídka bytu online

I tradiční společnosti, které svoji komunikaci a marketing stavěly na osobním kontaktu, jsou nyní nuceny své produkty představovat online. „Například realitní makléři, kteří s potenciálními zájemci organizují videoprohlídky. Makléř dorazí do nemovitosti, streamuje online a zájemce má tak možnost vidět aktuální stav z pohodlí domova,“ komentuje Truxa.

V době uzavření kamenných prodejen vsadila na video také společnost Baťa svoji službou Online prodavač. „Prostřednictvím videokonferenčního hovoru se může zákazník poradit s odborníkem při výběru vhodné obuvi. Službu hojně využívají rodiče, kteří potřebují poradit s výběrem dětské obuvi. Služba je dostupná na objednání a je poskytována speciálně proškoleným personálem z 35 prodejen,“ říká marketingová manažerka Denisa Jandová.

Online poradenství nabízí zákazníkům také prodejce elektroniky Datart. „Naše online podpora funguje prostřednictvím videohovorů. Elektrospecialisté mohou zákazníkům produkty ukázat a předvést na dálku. Zákazník zavolá na kteroukoliv prodejnu a s prodejcem si domluví nejvhodnější formu následného videohovoru,“ doplňuje tisková mluvčí Eva Kočičová.

Jepičí život videohovorů?

Velký potenciál videohovorů do budoucna se očekává v cestovním ruchu, poradenství a vzdělávání, ve státní správě a především v telemedicíně. 

Podle odborníků lze po zmírnění restrikcí a znovuotevření obchodů a služeb očekávat mírné ochabnutí tohoto trendu. Ale zároveň dodávají, že pandemie zapůsobila jako katalyzátor pro urychlení přesunu procesů na internet. 

Videohovory bez registrace, hesel a aplikace? Stačí si vygenerovat odkaz

„I společnosti založené na osobním kontaktu zjišťují, jak efektivní pro ně může být přechod na vzdálené odbavení zákazníka. Část spotřebitelů si zvykla na komfort vzdáleného přístupu z pohodlí domova, a bude je využívat jistě i dál,” říká Petra W. Končelíková, partnerka kapitálové společnosti Nation 1 VC.

To potvrzuje také odborník na inovace. „Pravda je, že si digitální prostředí po dlouhých letech spekulací vytvořilo velmi silnou pozici, kterou jen tak neztratí. Ne každý obchod má totiž člověk za rohem. V posledních měsících si lidé zvykli nakupovat na internetu bez ohledu na místo či otevírací dobu kamenného obchodu. Tento trend proto určitě jen tak nevymizí,“ dodává Borýsek.

Lze tedy předpokládat, že vynaložené investice do nových online nástrojů, jako je videokonzultace, budou firmy nabízet i v budoucnu. To například potvrdil prodejce obuvi Baťa. „Ukázalo se, že naše online je skvělý doplněk e-shopu. Kromě rodičů službu při nákupu obuvi hojně využívají i dospělí zákazníci, kteří se radí ohledně velikostí nebo si nechávají doporučit obuv a doplňky podle účelu, na který je potřebují. Dámy si zase nechávají ukazovat reálné rozměry kabelek či si nechávají poradit ohledně vhodných kombinací s obuví,“ doplňuje marketingová manažerka společnosti.

  • Nejčtenější

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

Německo jako vetešnictví. Země je na cestě k rozvojové zemi, varuje šéf burzy

12. června 2024

Současnou německou hospodářskou politiku ostře zkritizoval šéf tamější burzy Theodor Weimer....

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

Investoři v Praze připravují 145 tisíc bytů. Stále to nestačí, říká analýza

12. června 2024  16:06

Soukromí investoři v hlavním městě momentálně připravují 145 000 nových bytů, o 2 000 jednotek více...

EKO-KOM jako monopol. Česko by mělo zlepšit hospodářskou soutěž, nabádá komise

12. června 2024  14:13

Evropská komise (EK) vyzvala Českou republiku, aby zlepšila hospodářskou soutěž v oblasti sběru a...

Akèní letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...