Impulzem pro další krok v přípravě bylo rozhodnutí vlády z minulého týdne, že pro letošní rok ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvolní prvních 200 milionů korun na stavby silničních obchvatů v Jihlavě a v Brtnici na Jihlavsku. Ty jsou klíčové pro zajištění přepravy nadrozměrných nákladů na výstavbu nových bloků Jaderné elektrárny Dukovany.
„Z této sumy bychom v tomto roce měli proinvestovat 150 milionů na východní části jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Tady už jsme vypsali veřejnou zakázku na dodavatele. V případě Brtnice už je stavební dokumentace kompletně připravena včetně vydaných povolení. Zajištění financování ze strany státu je pro nás impulzem pro rychlé vypsání zakázky,“ konstatoval hejtman Vítězslav Schrek (ODS).
Obyvatelé Brtnice vyhlížejí novou silnici kolem města dlouhé roky. „Čekáme na obchvat doslova jako na smilování. Situace s dopravou na průtahu městem je nyní katastrofální,“ zhodnotila situaci brtnická místostarostka Vlasta Kolmanová. „Díky obchvatu se uleví náměstí. Jednoznačným přínosem bude to, že se z centra města vytratí kamiony,“ dodal starosta Jan Přibyl.
Podle posledního sčítání dopravy v roce 2020 přes Brtnici v pracovní dny projede denně přes šest tisíc automobilů. Trasa stávajícího průtahu vede přímo přes historické náměstí. „Horší je to v pracovní dny, ale vysoká intenzita dopravy je i o víkendech,“ připomněla Kolmanová.
Jak také dodala, v části města jsou dlažební kostky, což ještě hlučnost projíždějících aut zvyšuje. „Pro lidi, kteří bydlí v ulici Jihlavská a v blízkosti položených dlažebních kostek, je situace už neúnosná,“ podotkla.
Odvedení dopravy se podnikatelé obávají
Podle zastupitele Petra Štěpána se o nové silnici kolem Brtnice hovoří snad už od roku 2002. „Na jednu stranu to bude znamenat pro dopravu jednoznačné pozitivum. Na obchvat jsme čekali a je dobře, že ho budeme mít. Na druhou stranu panují jisté obavy ohledně toho, jaký dopad bude mít odvedení dopravy na podnikání v centru,“ poznamenal.
Pro letošní rok by se podle náměstka hejtmana pro dopravu Miroslava Houšky (KDU-ČSL) mělo na obchvatu Brtnice proinvestovat 50 milionů korun. Pracovat by se mohlo začít v druhé polovině roku. Dokončení stavby se očekává v roce 2027. Předpokládaná celková cena je podle Houšky 960 milionů korun.
„Vzhledem k tomu, že se Brtnice nachází v údolí, největší a nejnákladnější investicí bude právě jeho přemostění,“ vysvětlil náměstek hejtmana.
Obchvat je naprojektovaný v délce 3,8 kilometru. Město bude obcházet z jeho východní strany. Stavba počítá se třemi novými mosty, které překlenou údolí řeky Brtnice. Součástí bude také protihluková stěna, opěrná zeď i podchod pro pěší.
Brtnice se nachází na jednom z klíčových dopravních tahů mezi Jihlavou, Třebíčí a Dukovany. Obchvaty Brtnice a Jihlavy ale nejsou jediné na této trase směrem k jaderné elektrárně, které je třeba pro přepravu nadměrných komponent vybudovat. Připravené obchvaty jsou rovněž v Zašovicích, Okříškách a ve Slavěticích. Další dvě hlavní trasy pro přepravu nadměrných komponent mají vést také od dálnice D1. Jedna z nich směřuje od Velkého Meziříčí k Třebíči a druhá z Velké Bíteše k Náměšti nad Oslavou.
Jihlavu letos čeká druhá etapa výstavby obchvatuDo své druhé etapy se má v tomto roce posunout také výstavba další části jihovýchodního obchvatu Jihlavy, na kterou hejtmanství získalo pro letošní rok 150 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. I tato stavba je zahrnutá do plánované trasy pro přepravu nadrozměrných komponent pro dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. V tomto případě už kraj vypsal výběrové řízení na zhotovitele. Momentálně se dokončuje první, 2,4 kilometru dlouhý úsek první části obchvatu, který propojí okružními křižovatkami výpadovky ve směru na Znojmo a Třebíč. Trasa za téměř půl miliardy korun povede po šesti mostech a dokončená by měla být letos na podzim. Hned potom by se mělo začít pracovat na druhé, východní části projektu za 350 milionů korun. Zhruba tříkilometrový úsek naváže na hotovou první část a vyústí na výpadovce II/602 před Helenínem. „Druhá část jihovýchodního obchvatu Jihlavy je sice o něco delší, ale stavebně by měla být snazší. A proto je i rozpočtovaná na nižší částku,“ uvedl hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek. V této části jsou naprojektovaná dvě přemostění a jedna okružní křižovatka. Zmíněný úsek by měl být dokončený nejdříve na konci roku 2026. |