Když Francis Ford Coppola v roce 1979 snímek dokončil, prohlásil, že Apokalypsa nevypráví o válce ve Vietnamu, ale že celý proces jejího vzniku byla vlastně válka svého druhu, jen s tím rozdílem, že američtí vojáci při své operaci v jihovýchodní Asii měli lepší počasí než filmaři.
Samozřejmě Conrad, anglický spisovatel polského původu, který zemřel roku 1924, nemohl psát o vietnamském konfliktu. Jeho vypravěč pluje do nitra Afriky, někdejšího Belgického Konga, kde namísto váženého obchodníka najde zešílevší trosku.
Původní autorské téma přenesené v čase i prostoru však zůstává neměnné: jak se člověk, který se ocitne mimo pravidla civilizace, zbavuje všech vžitých zábran a propadá se do temnoty.
Coppola začal Apokalypsu připravovat už koncem šedesátých let, ale natáčení na Filipínách zahájil teprve v roce 1976 a protáhlo se z plánovaných týdnů na měsíce. S odstupem režisér přiznal, že zažili peklo na zemi; bojovali o každý záběr.
Představitel hlavní role Martin Sheen dostal ve filipínské džungli infarkt a sám se musel dostat stovky metrů k nejbližší pomoci. Režisér to před producenty dlouho tajil, raději Sheena v některých záběrech nahradil jeho mladším bratrem disponujícím podobnou postavou i hlasem; poté ho využil i při postsynchronech čili dodatečném namlouvání dialogů.
Marlon Brando coby Sheenův protihráč zase natolik ztloustl, že jeho postavu nemohli zabírat vcelku, navíc byl často opilý - a postupně se dal na pití i Sheen. Veškeré dekorace a část techniky zničil tajfun, náklady původně propočtené na třináct milionů se skoro ztrojnásobily, režisér rozbíjel sošky svých dosavadních Oscarů a opakovaně hrozil, že se zabije.
Mimochodem za Apokalypsu pak získal Coppola jen dvě oscarové nominace, vítězné trofeje americké filmové akademie snímek proměnil pouze za kameru za zvuk. Nicméně od Zlaté palmy z festivalu v Cannes až po tři Zlaté glóby se tvůrci nakonec dočkali zadostiučinění.
Během času se Apokalypsa stala legendou, přestože přibývaly nové adaptace Conradovy předlohy. Roku 1993 vznikl Šepot v temnotě, v němž si hlavní role rozdělili Tim Roth a John Malkovich, nyní se rodí brazilská animovaná verze a v neposlední řadě tuzemská variace, kterou na základě vlastní divadelní úpravy točí David Jařab pod názvem Hadí plyn.Také tady se změnily reálie včetně scenérií delty Dunaje a současný hrdina míří na divoký Balkán.
Sám Coppola se však ani ve svých třiaosmdesáti letech nehodlá smířit s postem klasika a vrhá do dalšího dobrodružství, vysněného projektu Megalopolis, v němž ústřední postavu vytvoří Adam Driver.
Pochybnosti o riskantním velkofilmu uťal Coppola jasným gestem, vložil do produkce vlastních sto milionů dolarů. Příběh architekta, jenž hodlá znovu vybudovat New York po obří zkáze, se začne točit letos na podzim a premiéru hlásí na rok 2024.