Česká aplikace ušetří pětinu cest k lékaři. Základní používáni je zdarma

  6:03
V závěru loňského roku se v Česku rozběhl po několik let připravovaný a vyvíjený projekt na poli telemedicíny. Pacienti se pomocí aplikace Meddi ve svém mobilním telefonu mohou snadno spojit se svým lékařem. Základní používání je zdarma, prémiové funkce za poplatek rozhodně nejsou nutností pro komfortní využívání služby.
Aplikace Meddi app

Aplikace Meddi app | foto: Meddi hub

Může se zdát, že trend konzultací s lékařem na dálku nastartovala pandemie koronaviru a nová aplikace Meddi se snaží těžit právě z tohoto faktu. Jenže tak tomu není. Projekt podnikatele Jiřího Peciny vznikl před více než čtyřmi roky a v praxi už funguje zhruba rok a půl.

Pravdou je, že teprve koncem loňského roku o sobě Meddi dala výrazněji vědět. Firma dospěla do stádia, kdy je již dostatečně velká, její aplikaci používá přes 2 500 lékařů, se kterými se mohou uživatelé na dálku v případě potřeby propojit. Zároveň firma odstartovala expanzi na zahraniční trhy.

Cílem Meddi je nabídnout spolehlivou, bezpečnou a univerzální platformu pro spojení pacientů s lékaři. Firma láká na fakt, že pro běžné uživatele, tedy samotné lékaře a pacienty, je aplikace k dispozici zdarma. „Vždy tomu tak bude, aby mohl náš model fungovat, potřebujeme mít bohatou základnu lékařů, kteří aplikaci využívají,“ říká autor projektu Jiří Pecina. A dodává: „Náš obchodní model stojí především na spolupráci s velkými klienty, pro které připravujeme vlastní řešení na míru.“

Samotná platforma Meddi včetně mobilní aplikace (ta je k dispozici pro iOS i Android) pro koncové uživatele je jakýmsi modulárním základem, na kterém firma umí postavit řešení šitá na míru například velkým firmám nebo různým zdravotnickým zařízením. V Česku takto spolupracuje například se společností Veolia, Masarykovým onkologickým ústavem v Brně nebo jedou z neonatologických klinik. 

V případě zdravotnických zařízení jsou funkce aplikace šité na míru právě potřebám dané organizace a povaze poskytované péče, u firem je to tak, že mají zaměstnanci speciální verzi Meddi app k dispozici jako zaměstnanecký benefit.

Různorodá konkurence

Meddi není jediná aplikace propojující pacienty a lékaře. Na trhu už delší dobu působí projekt uLékaře.cz, což jsou interentové stránky i aplikace. Nabízí konzultace s lékařem a případně výběr a objednání u specialisty. Za kontakt s lékařem je ty účtován poplatek 99 až 199 korun. Další obdobnou službou je Lékař online 24/7 společnosti EUC, která prozatím funguje formou webových stránek a nabízí touto formou služby klinik ze své sítě. On-line vyšetření stojí 290 korun. Dříve se projekt jmenoval Virtuální klinika. Oblasti telemedicíny se věnují také služby Doktor do kapsy (spojení opět může být zpoplatněno, určuje to lékař) nebo Videodoktor (využívání aplikace je zdarma), které nabízí i mobilní aplikaci pro Android a iOS. K vyhledávání lékařů s možností objednání slouží aplikace Známý lékař, projekt Medevio společnosti Cogvio pro změnu nabízí práci s lékařskými zápisy v digitální formě.

V takové verzi pak mohou mít zaměstnanci zdarma i některé prémiové funkce aplikace, za které jinak zákazníci v případě potřeby zaplatí asi 500 korun měsíčně. V základu aplikace obsahuje profil samotného uživatele/pacienta a umí ho pomocí videohovoru či hlasového hovoru spojit s jeho lékařem, případně odpovídajícím specialistou. 

V placené verzi je navíc možnost využívat e-kartotéku s databází svých lékařských zpráv, kompletní zdravotní dokumentací či různými fotografiemi. Uživatel může do aplikace přidat i své rodinné příslušníky.

Cesta, jak nezanedbávat péči

Výhody aplikace pro samotného uživatele jsou relativně jednoduché: s lékařem se může spojit na dálku, aniž by se k němu musel vydávat. „Studie Harvard Medical School říká, že průměrnou návštěvou lékaře strávíte i s cestou asi dvě hodiny, přitom samotné vyšetření trvá v průměru sedm minut,“ říká Pecina. 

S Meddi uživatelé prostoje „okolo“ ušetří. „Dovedeme takto ušetřit asi dvacet procent návštěv u lékaře,“ říká Pecina. Jde především o záležitosti jako žádosti o různá potvrzení od lékaře, dálkové vyšetření některých méně akutních problémů nebo pravidelná vyšetření pacientů.

„V žádném případě nechceme nahrazovat fyzickou péči, rozhodnutí, zda je nutná návštěva, nebo zda lze vše vyřešit na dálku, zůstává nadále právě na lékaři. Jsou však případy, kdy prostě k lékaři nutné chodit není,“ vysvětluje Pecina a dodává příklad: „Známe třeba příběh, kdy dcerce uživatele aplikace oteklo krátce po aplikaci náušnice ouško. Lékař při konzultaci skrze Meddi zjistil, že jde o alergickou reakci a nikoli zánět a postačí náušnici nenosit a alergickou reakci zaléčit pomocí krému. Rodina si ušetřila o státním svátku cestu na pohotovost a mohla se věnovat tehdy pořádané rodinné oslavě.“

Jiří Pecina a Meddi hub

Jiøí Pecina, autor aplikace Meddi app

Český podnikatel Jiří Pecina vybudoval postupně od 90. let síť autocenter Eurocar, předtím ale pracoval například i jako model. Eurocar úspěšně prodal a i s rodinou se odstěhoval do USA, v Česku si však ponechal další podnikatelské aktivity. Po letech se pak do ČR vrátil a peníze získané mimo jiné právě prodejem Eurocaru se rozhodl investovat do vývoje aplikace Meddi. Je v podstatě jediným investorem, firmu řídí a ovládají s manželkou, 5% podíl v ní má lékař Martin Přibyl.

Aplikace by v budoucnu měla umožňovat vstupy z různých zařízení, jako jsou glukometry, tlakoměry nebo i chytré hodinky s měřením tepu, které možnosti dálkové práce s pacienty ještě rozšíří. Podle Peciny lze díky aplikaci Meddi na dálku provádět řadu neonatologických nebo diabetických vyšetření. „Musí to ale být vždy tak, že lékař daného pacienta zná a umí vyhodnotit, zda se jeho stav nemění nevhodně a nevyžaduje fyzickou prohlídku,“ říká Pecina.

A co přináší aplikace firmám a zdravotnickým zařízením, které za některé specifické funkce platí? V případě nemocnic, poliklinik nebo pečovatelských domů a alzheimer center (zde funguje odnož Meddi Care) jde především o zjednodušení a sjednocení komunikace s pacienty a bezpečné ukládání dat. Velké firmy mohou být motivovány tím, že jejich zaměstnanci ušetří při využívání aplikace Meddi čas a mohou strávit více času v práci.

Na druhou stranu je Meddi i prostředkem, který pomáhá ve velkých firmách bojovat proti zanedbávání péče. „Když se například zaměstnanci udělá v pracovní době nevolno, mnoho z nich to třeba i kvůli pracovnímu vytížení raději přetrpí, což později může vyústit ve větší potíže, které zaměstnanci znemožní pracovat. S Meddi může svůj problém konzultovat s lékařem téměř okamžitě přímo z pracoviště a případný problém tak odhalit ještě než přeroste ve vážnější obtíže,“ vysvětluje Pecina.

Pro velké firmy je lákadlem připravenost Meddi fungovat téměř kdekoli na světě. „Aplikace je postavena tak, abychom díky snadným úpravám a různým modulům splnili legislativu v širokém spektru zemi,“ říká Pecina. Nadnárodním korporacím nabídne Meddi jednotné řešení pro všechny jejich lokální pobočky. Momentálně probíhá expanze především v zemích EU nebo těch EU blízkých (například Srbsko), autoři pracují i na expanzi do zemí Jižní, Střední i Severní Ameriky.

Bezpečí především

Pecina zdůrazňuje, že jednou z hlavních motivací pro využívání aplikace by mělo být zabezpečení a obecně bezpečnost takového způsobu komunikace s lékařem. „Ano, s lékařem můžete některé věci konzultovat třeba mailem nebo po Skypu, jenže tyto platformy zdaleka nemají takovou úroveň zabezpečení a hrozí, že se k vašim citlivým zdravotnickým údajům dostane někdo jiný,“ vysvětluje Pecina s tím, že různé mailové i komunikační platformy vytěžují obsah komunikace třeba za účelem optimalizace reklamy. „Když pak třeba takto řešíte s lékařem hemeroidy, začne vám za chvíli vyskakovat reklama na krém proti nim,“ říká Pecina.

To při komunikaci přes Meddi app nehrozí. Veškerá komunikace je end-to-end šifrovaná, ať jde o hlasový hovor, videohovor, nebo sdílení souborů. Šifrované je i úložiště. „Veškeré technologie jsou naše, data tedy neopustí naše prostředí. K datům klientů nemáme přístup, jsou zašifrovaná na našich serverech a rozhodně to nehodláme ani v budoucnu nijak měnit. Nechceme žádná data vytěžovat,“ vysvětluje Pecina.

Firma zapojuje takzvané etické hackery, kteří se snaží v jejích řešeních najít zranitelnosti a chyby. „Jsme si vědomi toho, že kybernetická rizika existují a snažíme se případné potíže odhalovat dříve než někdo, kdo by jich chtěl zneužít,“ vysvětluje Pecina. 

Díky tomu, že má celý ekosystém pod kontrolou, se Pecina nebojí ani rychlé expanze. „Momentálně máme kapacitu pro více než 15 milionů uživatelů a se současnou infrastrukturou zvládneme propojit 100 000 Full HD šifrovaných videohovorů naráz,“ říká autor a investor projektu.

  • Nejčtenější

Chtěla si vyfotit selfie s parní lokomotivou. Bylo její poslední

7. června 2024  7:02

Selfie s projíždějící parní lokomotivou stálo mladou ženu z Mexika život. Na sociálních sítích...

Výrobci si nařízení Unie vyložili po svém. A zákazníky to stojí peníze

8. června 2024

Premium Výrobci mobilních telefonů v uplynulých letech odstranili z balení s přístroji nabíjecí adaptéry....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Tak levný supersmartphone jinde nepořídíte. Test Motoroly Edge 50 Ultra

9. června 2024

Modely s přívlastkem Ultra jsou většinou záležitostí té nejvyšší cenové kategorie. Ne však u...

Šuplíkové mobily jsou v Česku stále hodně oblíbené

5. června 2024  16:02

Staré mobily hodně lidí nedá k recyklaci, ale skončí v šuplíku jako pojistka. Nebo tam skončí z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Seberu vám iPhony a zavřu je do klece. Elon Musk se opřel do Applu

11. června 2024  11:34

Krátce po odhalení nové umělé inteligence určené pro zařízení Applu se na sociální síti X ohradil...

Skvěle vybavená střední třída atakuje top modely. V akci se slevou a dárky

13. června 2024

Honor představil v Paříži nový model 200 Pro. Telefon patří v hierarchii značky do střední třídy,...

Honor překvapil premiérou na hipodromu. Novinky staví na foťácích

12. června 2024  16:30,  aktualizováno  16:41

Paříž (Od zpravodaje Mobil.iDNES.cz) Výrobci nové modely představují po celém světě, obvykle však v nejrůznějších konferenčních sálech,...

Za dokonalými portréty jsou v mobilu stovky špatných fotek, zjistil průzkum

12. června 2024  6:57

Při focení na kinofilm si člověk dobře rozmyslel, než zmáčkl spoušť. S příchodem digitálních...

Nenechte se napálit na kopie značkových chytrých hodinek

12. června 2024

Lákavé nabídky na serverech typu AliExpress mohou navodit dojem, že prémiovou elektroniku pořídíte...

Realita práce s dìtmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání øíká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...