Novozélandský Hamilton leží nedaleko slavné filmové vesničky Hobitín, norský Hammerfest drží titul nejsevernějšího města světa a hospoda Llangoder Trow v anglickém Bristolu se podle legendy stala místem, kde Robert Louis Stevenson napsal svůj kultovní román Ostrov pokladů. Co spojuje tato ikonická místa? Ve všech si můžete vychutnat český ležák z Budějovic. „Budvar nejen upevňuje svou pozici na domácím trhu, ale také výrazně posiluje českou pivní tradici v zahraničí,“ říká ředitel Budvaru Petr Dvořák.
Národní pivovar své pivo vyváží už do více než 70 zemí světa. V loňském roce export meziročně vzrost o čtyři procenta. Budvar je díky tomu nejvíce exportovaným českým pivem. A ochutnat ho mohou zájemci v různých ikonických lokalitách včetně kambodžského Angkor Vatu. Budvaru se navíc daří růst i na trzích, kde spotřeba piva obecně klesá.
Podle ředitele Budvaru Petra Dvořáka za meziročním nárůstem exportu stojí především důsledná a dlouhodobá práce obchodních týmů v jednotlivých zemích. „Je za tím kombinace faktorů, od důrazu na kvalitu a jedinečnost produktu přes pečlivě nastavenou exportní strategii až po marketing šitý na míru jednotlivým trhům,“ vysvětluje.
Mezi příklady konkrétních trhů, kde se loni pivovaru mimořádně dařilo, patří Slovensko, kde pivovar zaznamenal výrazný růst jak v segmentu baleného, tak čepovaného piva. „Pomohla nám kombinace kvalitní distribuce, silných vztahů s partnery i atraktivní marketingové podpory,“ uvádí ředitel Budvaru. Budějovickému pivovaru se vloni dařilo také na náročném a velmi perspektivním trhu ve Velké Británii, kde uspěl především v on-trade segmentu, ve kterém rozšířil distribuci do nových podniků.
Tradičně mezi klíčové trhy Budvaru patří Německo, Polsko, Rakousko a Slovensko. „Německo je pro nás klíčový trh, vidíme zde zajímavý další potenciál v segmentu čepovaného piva, v hospodách, kde máme nižší tržní podíl a cítíme zájem zákazníků,“ vysvětluje Petr Dvořák. Nad očekávání dobře se pivovaru dařilo také v Albánii. „Ukazuje to, že naše značka má potenciál oslovit i méně tradiční trhy,“ říká Petr Dvořák.
18 tisíc kilometrů českého ležáku
Budvar dnes najdete na všech kontinentech vyjma Antarktidy a daří se mu také na vzdálenějších trzích, vrátil se například do Kambodži. A nejdelší cestu musí nově ležák z Českých Budějovic urazit až na 18 tisíc kilometrů vzdálený Nový Zéland.
„Dlouhodobě nacházíme zajímavé příležitosti také na netradičních trzích, jako jsou Spojené arabské emiráty, Turecko či již zmiňovaná Albánie. To jsou příklady zemí, kterým je potřeba věnovat stále větší pozornost. Není to ale vždy snadné a bývá to běh na delší trať. Skvělé obchodní výsledky každopádně ukazují, že míříme tím správným směrem. A díky tomu se nám také daří prezentovat českou pivní kulturu po celém světě,“ okomentoval exportní úspěchy ředitel Budvaru Petr Dvořák.
Exportní strategie Budvaru je dle jeho slov postavená na jednoduchém, ale velmi účinném principu. „Nabízíme výjimečný produkt, který chceme v co nejvyšší kvalitě doručit ke spotřebiteli a zároveň ho podpořit cílenou a smysluplnou komunikací.“
„Co se v posledních letech proměnilo, je důraz na školení personálu, péči o čepování a výčepy – zejména v on-trade segmentu. Víme, že kvalita servírování má zásadní vliv na celkový dojem z piva. Zároveň reflektujeme aktuální trendy na jednotlivých trzích, jako je rostoucí zájem o udržitelnost, původ surovin nebo autentický příběh značky,“ říká.
Letošní rok závisí na letní sezoně
Zda se bude Budvaru dařit i v letošním roce, je zatím příliš brzo hodnotit. „Klíčové bude, jak dopadne hlavní letní sezona. Zatím se ale zdá, že se trh vyvíjí stabilněji než v uplynulých letech, které byly ovlivněny řadou globálních krizí,“ říká Petr Dvořák.
„Z hlediska potenciálu sledujeme především stávající trhy, kde jsme si vybudovali dobré základy a máme prostor pro další růst. Zajímavé příležitosti vidíme například ve Velké Británii a Německu, kde stále existuje silná poptávka po kvalitním čepovaném pivu a autentickém příběhu značky,“ říká Petr Dvořák.
Z krátkodobého hlediska pivovar přímé hrozby, jako jsou například možná cla v USA, zásadně neohrožují, protože Spojené státy nepatří mezi jeho hlavní exportní trhy. „Dlouhodobě však sledujeme legislativní změny na jednotlivých trzích, zejména v oblasti zálohování obalů, které se chystá například u plechovek. Tato regulace může ovlivnit spotřebitelské chování a preference v daných zemích. Věnujeme tomu zvýšenou pozornost a připravujeme se na tyto změny jak logisticky, tak marketingově,“ říká Petr Dvořák. „Nezbytným předpokladem pro úspěšný export je stabilní ekonomické a regulatorní prostředí. Jakékoli zásadní výkyvy mohou ovlivnit investice, plánování i spotřebu,“ dodává.
Pivovaru se dařilo i na domácím trhu
V loňském roce Budvar dosáhl historického rekordu v objemu výroby – za loňský rok uvařil 1,927 milionu hektolitrů piva, což je ekvivalent naplnění 77 olympijských bazénů. „S tímto rekordním výstavem jsme překonali další historický milník. Velké díky patří všem našim zaměstnancům a zákazníkům, kteří se na tomto úspěchu podílejí,“ říká Petr Dvořák.
Přestože je český pivní trh velmi saturovaný, Budvar dokázal navýšit svou produkci i v domácím prostředí, když zvýšil objem o 1,7 procenta.
Spolupracuje s českými minipivovary na výrobě speciálních edic piv a propojuje pivo s uměním, například prostřednictvím limitované edice plechovek ležáku Budvar 33 vytvořených grafikem Tomášem Břínkem (TMBK).
Kromě rekordní produkce investoval pivovar značné prostředky do modernizace – například do rozšíření kapacit sklepů, které jsou nyní největší v Česku. Jedním z největších rozvojových projektů je v Budvaru nyní nové návštěvnické centrum, které by mělo z dnešních 60 tisíc přilákat až 200 tisíc návštěvníků ročně.
Hledání nových exportních příležitostí je v Budvaru kontinuálním procesem. „Nedávno jsme uspořádali exportní konferenci, na kterou dorazili zástupci našich partnerů z více než 50 zemí světa. Velmi nás potěšil jejich proaktivní přístup a nadšení pro společný rozvoj značky na jednotlivých trzích,“ říká Petr Dvořák. „Cílem konference bylo sladit naše marketingové aktivity a strategii, abychom podpořili růst zejména na stávajících trzích, ať už v oblasti baleného, nebo čepovaného piva. V rámci segmentu točeného piva máme připravené nové koncepty, které aktuálně testujeme. Ještě je ale příliš brzy na to, představovat konkrétní plány, více budeme moci říci v druhé polovině roku,“ doplňuje.
Článek vznikl ve spolupráci se společností Budějovický Budvar
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist