TEST Honda Civic Type-R - Koncentrace přitažlivých sil
Honda si trochu zdřímla, že? Steroidy, pardon, turbodmychadly nabušení hráči největších konkurentů vymetají štěrk z krajnic nejzábavnějších evropských okresek již několik let a vzhledem k nastupujícímu modelu Civic Type-R, s původním frenetickým čtyřválcem s atmosférickým plněním by se mohlo zdát, že zde někdo opravdu sladce zaspal. Ale znáte to o té kaši, která se nejí tak horká, jak se navařila. Honda totiž podle všeho měla dostatek času provádět při vývoji svého modelu takové úpravy, aby nejen srovnala krok, ale dokázala, že i u nich umějí vytvořit lepší celek, než je součet jednotlivých částí.
Teorie chaosu
Než se nám podaří vyklouznout z chapadel odpolední pražské špičky, máme trochu času porozhlédnout se po interiéru a srovnat ho s předchůdcem, jemuž očividně stačilo, že zabezpečoval vzájemnou výměnu dat mezi motorem a řidičem. Celý vnitřek byl prostý, srozumitelný a postrádal teatrální atmosféru aut italských i kvalitu těch německých (neměl dokonce ani opěrky hlav na zadních sedadlech). Všechno, co bylo důležité, vymezoval volant, skořepinové sedadlo, pedály a řadicí páka, která byla na středové konzole tak blízko, že se sama vnucovala do ruky. Design karoserie rovněž nekřičel do světa, že držíte opratě závodního motoru a běžný člověk si lehce spletl ostrý Civic se šestnáctistovkou Sport.
Nový Type-R nemůže být nápadnějším protipólem. Vnitřek vozu vypadá jako dílo excentrika, který maluje červenou, miluje digitální displeje a tlačítka rozházel tam, kam podle nálady prostě ukázal prstem (spolujezdci dokonce přidělil ovladač teploty duální klimatizace do opěrky na dveře). Zdánlivě chaotická změť však překvapivě funguje a zvyknete si stejně rychle jako na srdečné objetí sportovních sedadel čalouněných alcantarou a drsnou červenou tkaninou. K dokonalému smyslovému opojení přidejte hliníkovou hlavici řadicí páky, kůží čalouněný volant a perforované aluminiové pedály s pryžovými ploškami a dostanete stylový závodní kokpit. Nenamontovali sem koberečky a rádio náhodou omylem? Asi ne, vzadu jsou totiž ještě sedadla. Kvůli miniaturnímu bočnímu prosklení v nich budou zážitky trochu klaustrofobické, ale jinak do nich usedne dvojice cestujících vcelku pohodlně.
Lehký fitness
V nízké dráze letu
Pamatujete si na vzrušené pomluvy týkající se přechodu Hondy Civic Type-R z komplikovanější a dražší zadní víceprvkové nápravy na jednoduchá vlečená ramena a tvrzení, že to nemůže fungovat? Byl jsem při tom a patřil jsem mezi ty, co nejhorlivěji přilévali olej do ohně. Myslím, že bych se měl alespoň v duchu omluvit, protože pokud by takto fungovala „primitivní“ torzní příčka v každém autě, dovolil bych si pochybovat o smyslu multilinku minimálně v nižší střední třídě. Tlumiče i pružiny jsou, ve srovnání s Fordem Focus ST, kvůli nižší hmotnosti motoru tvrdší, ale ne nepříjemné, jako je tomu například u Mini Cooper S. Výsledkem je podvozek, který se na jedné straně dokáže vypořádat s rozbitým asfaltem v tempu, které by obyčejnému autu zlámalo nápravy, na straně druhé pak dokáže nepochopitelně pohlcovat nerovnosti při uvolněné jízdě. Malé tajemství však vězí nejen v podvozku, ale Honda vytvořila hlavně výborný základ. Standardní skelet dostal další přídavné výztuže v oblasti závěsů předních i zadních ramen, čímž vytvořila výbornou torzní tuhost.
K brzdám stačí napsat, že brzdí a jakkoliv to bude znít povrchně, ve skutečnosti to vyjadřuje jejich nejsilnější stránku. V provozu si uvědomíte, že se velice dobře dávkují a – v průměru 300 milimetrové přední a 260 milimetrů zadní –kotouče dokázaly ve spolupráci s brzdovým asistentem a ABS ustát bez fadingu i bezcílné honičky za adrenalinem. O ten se nepřipraveným postará spíše spotřeba, pokud se nebudou kontrolovat (není to lehké, věřte nám) – s těžkým plynovým pedálem se nám zastavila na hodnotě 14,3 l/100 km. Dejte do řízení více plynulosti, citu a bez odříkání se dostanete do 10 litrů.
Resumé
Jestli je pro vás výkon vším a bez odfukování pop-off ventilu by byla vaše projížďka neúplným zážitkem, budete se na Civic Type-R dívat povýšeně. Pozor, aby vám na silnici nezaskočilo, když nebudete schopni setřást toto auto ze zpětného zrcátka. Mělo by to být pro vás dostatečným varováním, že výkon není všechno a můžete skoro na sto procent vzít jed na to, že ten člověk se bude za volantem bavit daleko lépe než vy.
První cena vozu | 479.000,-Kč (Civic 5D, 1,4 Comfort (61 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 729.000,-Kč (Type-R Race, 2,0 (148 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 789.000,-Kč (Type-R Plus, 2.0 (148 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 789.000,-Kč (Type-R Plus, 2.0 (148 kW)) |
Plusy
- špičkové jízdní vlastnosti
- zvuk motoru
- charismatický interiér
Minusy
- několik zbytečných ozdob na karoserii
- zadní spoiler cloní ve výhledu
- pro někoho nepřehledná přístrojová deska