Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Piaggio MP3 Sport 310
Původní ručičkové ukazatele nahradil digitální displej. Nejde však o barevnou obrazovku, ale jen o LCD.
Tlačítkem na pravé rukojeti lze zaaretovat mechanismus předních kol v určitém náklonu
Piaggio MP3 Sport 310
38 Fotogalerie

Mototest Piaggio MP3 Sport 310: Pevně ve třech stopách

Leoš Káňa

Malý tříkolový skútr od značky Piaggio dorazil se sportovnějším vzhledem i modernější technikou. Větší motor má potom zajistit lepší dynamiku i nižší spotřebu.

Pokud máte jen „béčkové“ oprávnění a chcete řídit i svižnější motorky než jen stopětadvacítky, můžete sáhnout po nějakém tom tříkolovém skútru. Legislativa to umožňuje a dvojice předních kol zajišťuje větší stabilitu. Radíme ale začít s nějakým menším objemem a nesahat rovnou po silných, rychlých a těžkých pětistovkách. Na rozjezd by se tak mohlo hodit například nové Piaggio MP3 310. Proč zrovna tento italský stroj? Protože to bylo právě Piaggio, které první tříkolový skútr zařadilo v roce 2006 do výrobního programu, a v současnosti nabízí tři modely. Větší 400 a 530 se v aktuálním provedení ukázaly před třemi lety a nyní přišla řada na přepracování nejmenší tříkolky.

Svalnatý výraz

Třetí generace MP3 310 od svých větších sourozenců převzala sportovnější a dynamičtější vzhled. Přední část byla kompletně přepracována. Je nyní širší, takže lépe ochrání jezdce a díky diodové technologii má kompaktnější světla. Uprostřed štítu je menší sportovnější vzduchový vstup charakterizovaný trojrozměrnou voštinovou mřížkou. Pod nimi se nachází vertikální spoiler, který je protažený ještě blíž k zemi. Má i praktický význam při obtékání vzduchu. V kombinaci se zcela novými bočními deflektory zajišťuje lepší stabilitu a přispívá k vyšší maximální rychlosti. Nový je také čelní štít, jehož tvar je navržen tak, aby zaručoval maximální ochranu při zachování kompaktních rozměrů.

Testované provedení Sport se od základního odlišuje černým lakováním na přídi a modrými segmenty na předních kolech. Odvážná přední část je v kontrastu se štíhlou aerodynamickou zádí, která elegantně integruje pohodlné madlo pro spolujezdce a končí moderním LED zadním světlometem. Celkově skútr povyrostl o 35 mm na celkovou délku 2035 mm.

Bohatší výbava

Nový je také přístrojový panel. Předchozí ručičkové budíky nahradil dobře čitelný 5" LCD displej, který zobrazuje všechny potřebné informace. S tím se samozřejmě změnilo i rozmístění tlačítek na rukojetích – na pravé straně přibylo MODE pro listování v palubním počítači. Praktickým prvkem je odkládací uzavíratelná schránka nad přístrojovou deskou s USB vstupem, kde lze například dobíjet mobily. Novinkou je také bezklíčkový systém zapalování. Stačí mít klíček v kapse, a můžete nastartovat, otvírat sedlo, palivovou nádrž nebo uzamknout řízení. 

Sedlo by mělo mít novou pěnovou výplň, ale rozdíl jsme nezaznamenali. Je dobře tvarované, pohodlné a díky prohlubni poskytuje řidiči dostatečnou bederní oporu. Úložný prostor pod ním pojme dvě otevřené přilby, ale jen jednu integrální. Ergonomie řídítek, sedla a stupaček je téměř dokonalá a jezdec sedí uvolněně a vzpřímeně s rukama v přirozené poloze.

V nižším pásmu

Nový motor nevznikl na „zelené louce“, ale úpravou předchozího čtyřtaktního agregátu. Jednoválec má vyšší zdvih, takže jeho objem stoupl z 278 cm³ na 310 cm³. Výkon se zvětšil jen o 0,4 na 19,4 kW a točivý moment povyrostl z 26,1 na 27,3 Nm a je dostupný již při 6000 min-1.

Žádný výrazný posun to není, ale o to víc se změnila charakteristika agregátu. Už není tak točivý a disponuje větší silou odspodu. Je to znát při rozjezdech, kde se piaggio z místa odpíchne podstatně hbitěji. Připadá nám, že ani variátor tolik neprokluzuje. Více síly a vylepšení na aerodynamice kapotáže se projevily i na maximální rychlosti stroje. Nyní s MP3 310 můžete upalovat až 129 km/h, předchozí třístovka oficiálně zvládla 120 km/h a mnohem více bylo cítit zatížení spolujezdcem při jízdě ve dvou.

Přepracování skříně klikové hřídele se podle výrobce kladně odrazilo v nižším třetím. Tím samozřejmě klesla i spotřeba paliva, v tomto případě prý o decilitr. My jsme jezdili za 3,3 l/100 km, což je na tak velký a hlavně 230 kg těžký stroj pěkné číslo. 

Odstranění dekompresoru a použití silnějšího startéru spolu s odlehčeným pohonným hřídelem zajišťují rychlejší a tišší start. Vyšší zdvih se projevuje na znatelnějších vibracích jednoválce jen při stání na volnoběh. Za jízdy je nyní naopak motor kultivovanější a tišší.

Video placeholder
Piaggio MP3 • Zdroj: Piaggio

Trochu jiné

Specifikem tříkolek je naklápěcí mechanismus předního dvoukola. U piaggia je tvořen čtyřmi hliníkovými rameny spojenými čtyřmi čepy, které jsou pevně připojeny k centrální ose, a dvěma bočními osami připojenými k ramenům pomocí čepů a ložisek. Uvnitř bočních os rotuje řídicí trubka pro pravou i levou stranu ve stylu klasického jednoručního zavěšení. Tlačítkem na pravé rukojeti lze zablokovat náklon. Například při příjezdu ke křižovatce umí tříkolka zůstat stát vzpřímeně, takže vůbec nemusíte dávat nohy na zem. Lze takhle bez použití stojanu i parkovat.

Jízda s tříkolkou je trochu specifická. Dvojice předních kol má mnohem lepší adhezi a nehrozí, že by předek uklouzl. Jen se člověk nesmí bát to do zatáčky normálně položit. Ve vyšším tempu se 310 nevlní a výborně drží přímou stopu i při dálniční rychlosti 130 km/h, což předchozí 300 dělalo menší problémy. A také už není tolik znát, že jedním kolem trefíte kanál a druhé jede po vozovce. 

Hmotnost celého mechanismu je ale znát. Při proplétání kolonami a úzkými městskými uličkami není tříkolka tak hbitá jako stejně velké normální skútry. Na druhou stranu se na ní cítíme mnohem jistěji, což je výrazný bonus. A fajn je také cena startující na 199.900 Kč.

Plusy

  • Skvělý posez a ochrana jezdce
  • Jízdní stabilita
  • Slušná dynamika
  • Nízká spotřeba paliva

Minusy

  • Vyšší hmotnost motorky
  • Méně hbitá v hustém provozu
Technické údaje Piaggio MP Sport 310
Motor čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec
Chlazení vodou
Zdvihový objem (cm3310
Vrtání x zdvih (mm) 75 x 70,1
Výkon (kW/min-119,4/7500
Točivý moment (Nm/min-1)27,3/6000
Převodovka bezstupňová CVT
Sekundární převod přímý
Startování elektrické
Brzda přední dva kotouče 258 mm s ABS
Brzda zadní jeden kotouč 240 mm
Pneumatiky P a Z 110/70 R13 a 140/60 R14
Rozvor (mm) 1455
Výška sedla (mm) 790
Pohotovostní hmotnost (kg) 230
Objem nádrže (l) 11
Spotřeba (l/100 km) 3,1
Základní cena199 900 Kč
Cena verze Sport 215 900 Kč

Zdroj: Svět motorů, video: Piaggio