Škoda Enyaq Coupé RS iV vs. Enyaq 80x iV Sportline: Srdce, nebo rozum?
Výrazně zelená barva, svítící maska, módní karoserie typu SUV-kupé a cena přes 1.500.000 Kč. Tak vypadá nejodvážnější škodovka současnosti a my jsme se rozhodli zjistit, jestli si svoji cenovku zaslouží.
Když se na autosalonu v Šanghaji ukázaly dvě vize budoucího modelu Enyaq, v obou případech měly podobu stylového SUV-kupé. Do výroby se ale elektromobil dostal zpočátku pouze jako tradičněji střižený vůz. Opravdové produkční ztělesnění konceptů Vision E a Vision iV tak přichází až teď, jako Škoda Enyaq Coupé iV. Se stylovější karoserií navíc poprvé přijíždí také elektrické RS, které má dva elektromotory a výkon 220 kW. Jde tedy o nejvýkonnější produkční škodovku všech dob. Zda se příplatek za výkonnější verzi vyplatí, jsme porovnávali s klasickým enyaqem ve verzi 80x, tedy čtyřkolkou se 180 kW.
Otáčí hlavy
Po sloupky B je auto zcela shodné s klasickým enyaqem, za nimi ale rozehrává vlastní styl. Střecha se výrazně svažuje, což vytváří i aerodynamičtější proporce – hodnota součinitele odporu vzduchu cx dosahuje 0,234. Přes vyšší stavbu karoserie se Škodovce podařilo vzhledově kupé vyladit tak, že z žádného úhlu nepůsobí rušivě. Typický problém příliš mohutné zádě enyaq nemá a vlastně na nás příliš nepůsobí jako SUV, spíše trochu vyšší liftback.
Stejně jako výchozí vůz bude Enyaq Coupé dostupný také v běžných verzích, zpočátku ale do prodeje zamířilo pouze vrcholné RS. To se odlišuje také 20“ koly nebo detaily v leskle černém odstínu: mřížkou masky, lištami na bocích či nápisem na víku zavazadelníku. Na testovaném kousku je navíc velmi výrazný zelený lak Mamba, vyhrazený právě pro škodovácká RS, díky kterému se za stylovou novinkou otáčejí hlavy na ulicích. Dost na odvaze přidává škodovce také svítící maska Crystal Face, která je u RS standardní výbavou.
Interiér se vzhledově nezměnil, odlišnosti jsou spojené pouze s variantou RS. Ta dostává alcantarové čalounění se zeleným prošíváním, sportovní sedačky s logy RS (ale jinak stejné jako ve verzi Sportline), zeleně prošívaný volant a pár dalších vizuálních drobností.
V kupé jsme měli poprvé možnost vyzkoušet si nový software 3.0, který se později dostane i do ostatních variant. Ten přináší některé vítané změny, nás velmi potěšila naprostá drobnost – enyaq se s ním naučil zobrazovat stav baterie v procentech na přístrojovém štítu, což dosud naprosto nepochopitelně neuměl. Také se naučil nové triky s navigací, třeba itinerář cesty včetně zastávek na nabíjení, a přibyl i aplikační obchod. Při asistované jízdě na tempomat umí auto samo změnit pruh (ale pouze poté, co mu dáme signál puštěním směrových světel) a také se dokáže naučit parkovací manévry a následně je samo zopakovat. Spolu s novým softwarem se ale na testovaném autě objevují také nové chyby. Například nám přestaly fungovat všechny zvuky včetně blinkrů, několikrát se restartoval multimediální systém a volba vnitřní cirkulace po nás chce zapnout zapalování, přestože tlačítko mačkáme v jedoucím autě.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!