Turba u hybridů mi nedávají smysl, říká šéf Bugatti. V16 by mohla pozbýt i hybridu
Mate Rimac kromě nesouhlasu s použitím turbodmychadel u hybridů naznačil něco o verzi Bugatti Tourbillon bez hybridu. To by znamenalo tisícikoňovou atmosférickou V16 pohánějící dost možná jen zadní kola.
Dlouhá léta motor s konfigurací V16 v produkčním autě neexistoval – až donedávna, kdy Bugatti odhalilo nástupce chironu, model Tourbillon. 8,3l šestnáctiválec není v útrobách sám – spolupracuje se třemi elektromotory. Podle Mateho Rimaca, šéfa automobilky Bugatti Rimac, je to právě elektřina, která jednak umožnila takhle zajímavý motor a jednak odstranila potřebu turbodmychadel.
„Proč byste měli hybridní ústrojí s turbomotorem? Turbomotor je už kompromis sám o sobě. Přechodem od turbodmychadel k atmosférickému plnění jsme přišli o 600 koní, ale věděl jsem, že to dokážeme víc než nahradit elektrickým ústrojím. Takže elektrika nám umožnila ten cool motor; v tourbillonu máte 70 km čistě elektrického dojezdu,“ cituje Rimaca britský magazín Top Gear.
Manažer a zakladatel chorvatské značky Rimac těmito slovy mířil na konkurenční hybridní hypersporty. LaFerrari mělo s hybridem atmosférický dvanáctiválec, ale nástupce Ferrari F80 už má třílitrovou přeplňovanou V6.
„Nepotřebujete, aby motor sám rychle zrychloval. To je výhoda. Když jste v tourbillonu líní a nechcete podřazovat, je tam tolik elektrického výkonu, že prostě nemusíte. Tak proč s sebou tahat tu váhu a složitost navíc“ spojenou s turbodmychadly, táže se Rimac.
Neznamená elektrické ústrojí mnohem víc přidané hmotnosti než turbodmychadla a mezichladiče? Možná, zejména s 25kWh baterií, kterou má tourbillon, ale to neznamená, že oproti chironu nezhubne. „Jsme u konce s vývojem a nyní procházíme homologací a testováním. Cílem je být lehčí než chiron. Bude to první hybrid, který je lehčí než spalovací varianta,“ slibuje Rimac.
První tourbillony se k zákazníkům dostanou v roce 2026 a má jich být celkem 250. Pak ale můžou přijít další verze, jako roadster či něco úplně jiného. „Je spousta věcí, které se dají s hybridním ústrojím udělat. Můžete postavit verzi bez hybridu, s minimalizovaným hybridem nebo bez předního pohonu,“ naznačuje Rimac, kam by se mohla budoucnost tourbillonu ubírat.
Čtete správně – není vyloučena verze, která by měla jen ten atmosférický šestnáctiválec bez jakékoliv elektrifikace. Jak moc je něco takového v dnešní době realistické, je otázkou – ovšem při hledání odpovědi je třeba brát v potaz, že automobilky, které v EU registrují do tisícovky kusů aut ročně, jsou osvobozeny od plnění limitů emisí CO2. Bugatti ročně staví nanejvýš nižší stovky kusů a řada z nich je registrována mimo EU.
Zdroj: Top Gear | zdroj foto, videa: Bugatti