Compass má parádní světlou výšku podvozku – od 20 do 23 cm podle verze. Tu nejvyšší má vzácná verze Trailhawk (na snímku), pravé terénní geny ale měla jen v letech 2017–2020, kdy ještě nebyla hybridní.|
Zdroj: Svět motorů
S faceliftem přišel i digitální přístrojový štít, má ho většina výbav. Česky se ale compass pořád nenaučil.|
Zdroj: Svět motorů
Starší interiér předfaceliftového modelu. Středový displej palubního systému Uconnect u nich mohl mít úhlopříčku 5" nebo 7" u verzí bez navigace, nebo 8,4" s navigací. S tím nejmenším nebude umět Android Auto/Apple CarPlay ani po kabelu.|
Zdroj: Svět motorů
Modernější, kvalitnější i ergonomicky lépe zvládnutý interiér faceliftového modelu (od 2021). Přepracovaný systém Uconnect 5 s displejem 8,4" nebo 10,1" má přehlednější strukturu, běhá svižně a umí kompletně bezdrátovou interakci se smartphony.|
Zdroj: Svět motorů
Automaty tu zpočátku zastupoval jen zašmodrchaný 9° ZF 9HP48 (948TE), kombinující planetová soukolí a zubové spojky. Ten skončil v roce 2020 zároveň s motory 1.4 MultiAir a 2.0 MultiJet. U benzinových třináctistovek to jsou jen šestikvalty – u nehybridu „suchá“ dvouspojka C635 TCT od Fiatu, pro PHEV 4xe jemnější planetová F21-250 (TF-60SN) od Aisinu. V případě mild-hybridní 1.5 GSE pak 7° „mokrá“ dvouspojková Magna/Getrag 7HDT300 s integrovaným elektromotorem.|
Zdroj: Svět motorů
S manuální převodovkou (C635 od Fiatu) se tu setkáte jen u motorů do 103 kW, obvykle v předokolce. Kombinaci 4x4 plus manuál uměl pouze diesel 2.0 MultiJet/103 kW.|
Zdroj: Svět motorů
Nejmladším motorem je 1.5 GSE e-Hybrid (MHEV 48V), výhradně s předním pohonem. Sladění s dvouspojkovým automatem se asi ještě doladí, otázkou bude životnost řetězových rozvodů. Podobně jako u 1.3 GSE, i tady se už nějaké řetězy měnily.|
Zdroj: Svět motorů
Kufr compassu má základní objem jen 388–438 l podle verze a rezervního kola. Navíc je unikátní tím, že při postavených opěradlech nevyjmete krycí plato kufru. To by člověk vraždil!|
Zdroj: Svět motorů
Zadní sedadla nejde polohovat a jsou citelně tužší, ale místa je tu dost. Figurant s výškou 183 cm má rezervu před koleny i nad hlavou.|
Zdroj: Svět motorů
Všechny verze mají jednoduché konvenční odpružení bez adaptivních tlumičů. Nejterénnější varianty Trailhawk měly delší zdvih odpružení a pevnější zakrytování podvozku.|
Zdroj: Svět motorů
Jeep umí zobrazit i teplotu oleje v převodovce nebo napětí baterie, ale máme podezření, že to druhé idealizuje – aby před majitelem skryl charakteristické „šoky“ inteligentního dobíjení|
Zdroj: Svět motorů
Hydraulika MultiAiru má své olejové sítko, ale raději měňte olej v krátkých intervalech, aby nemělo důvod se zanést. Při jeho vyšroubování hrozí zavzdušnění systému a nepříjemně dlouhá nehybnost ventilů. Občas to postihne i dlouho odstavené kusy, jimž z hydrauliky utekl olej.|
Zdroj: Svět motorů
Motory evropských verzí compassu můžete znát i z fi atů. Známý 1.4 MultiAir i nástupnická 1.3 GSE (i v hybridu 4xe) používají fígl s ovládáním časování i zdvihu sacích ventilů pomocí hydraulické jednotky. Zde ji vidíte vypreparovanou. Systém má své výhody, ale až jednou zazvoní zvonec, nejspíš na všechny zapomenete. Stojí totiž na výměnu pětinásobně víc než běžný přesuvník VVT.|
Zdroj: Svět motorů
Compass má bezvíčkové hrdlo palivové nádrže. Diesely vyrobené od léta 2018 už budou potřebovat AdBlue. Objem nádržky je slušných 13 litrů a nápadnější potíže s emisními senzory tu servisy neevidují.|
Zdroj: Svět motorů
U náprav zlobí jen tyčky stabilizátoru. S rameny ani čepy tu problémy nebývají, ale robustnímu řešení odpovídají i ceny. Nové přední rameno by stálo 12 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Od roku 2020 je už jedinou cestou ke čtyřkolce PHEV hybrid 1.3 4xe, který zadní kola pohání elektromotorem. Koně ukáže jen v režimu Sport, ryze elektrický průměrný dojezd mívá kolem 30–35 km. Po kabelu si je při využití plného limitu palubní AC nabíječky (max. 7,1 kW) dosytíte za cca 1,5 hodiny.|
Zdroj: Svět motorů
Jeep Compass|
Zdroj: Svět motorů
Vyhřívání sedadel a volantu se spouští přes displej, což není nejšťastnější. Chválíme ale klasické fyzické ovladače topení a klimatizace – duplicitně k možnosti ovládání z displeje.|
Zdroj: Svět motorů
Automat má sice strašidelných 9 stupňů, ale není to žádný emisní hujer. Osmičku zařadí poprvé kolem 130 km/h, devítku až při sestupu z dvoustovky. U dvoulitrového dieselu o něco dřív. V okreskových podmínkách je to vlastně sedmikvalt.|
Zdroj: Svět motorů
Dalibor Jež z brněnského Motortecu radí majitelům benzinových compassů důsledně dbát na včasnou výměnu motorového oleje. Je to nejúčinnější prevence zbytečných problémů. I 1.4 MultiAir se vstřikováním MPI umí být někdy pěkně zakarbonovaný kvůli sklonům k přepalování oleje a časem i k jeho konzumaci.|
Zdroj: Svět motorů
Předfaceliftový model mívá buď halogenové, nebo tyto podstatně výkonnější xenony s citlivým automatickým přepínáním dálkového světla. Faceliftový compass má vždy plné LED.|
Zdroj: Svět motorů
Plastové tyčky předního stabilizátoru mají nízkou životnost, tady už byla jedna nahrazena. I značkové servisy již dnes nabízejí alternativní odolnější kovové, rozhodně jim dejte přednost.|
Zdroj: Svět motorů
U klasické nehybridní čtyřkolky využívejte speciálních terénních režimů jen v nezbytných případech, jinak můžete brzy plakat nad výměnou drahé zadní rozvodovky. Plíživý terénní převod „Low“ měly jen vzácné dvoulitry Trailhawk.|
Zdroj: Svět motorů
Jeep Compass|
Zdroj: Svět motorů
Brzdové kotouče v průměru vydrží asi 60 000 km, u tohoto kusu možná o čtvrtinu víc. U méně vytěžovaných zadní kotouče spíš vyreznou. S elektrickou parkovací brzdou zde žádné problémy nebývají.|
Zdroj: Svět motorů