Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron
41 Fotogalerie

Menší a silnější. Audi poodhalilo detaily o nových elektromotorech

Marek Bednář

Elektromotor vypadá oproti spalovacímu motoru jednoduše, to ovšem neznamená, že by na něm nebylo co vylepšovat. Audi přibližuje některé z možností.

Na první pohled to vypadá, že zatímco u spalovacích motorů je velká variabilita jednotlivých součástek, a tak může být každý motor jiný, elektromotory tyhle možnosti nemají, a tak všechny fungují stejně. Pravdou je, že charakteristika dodávky výkonu se tu moc nemění, ale to neznamená, že na elektrických pohonných ústrojích není co měnit a zlepšovat.

Závod Audi v maďarském Rábu bývá označován za největší výrobnu pohonných jednotek na světě. Před lety se tam vyráběl i vznětový dvanáctiválec pro Audi Q7, dnes tam ve velkém vznikají elektromotory. Automobilka uvádí, že jich tam vyrobila už půl milionu od roku 2018.

Armáda dělníků i robotů – jen k ohýbání měděných drátů do tvaru vlásenky tu mají 15 strojů – vyrábí i nově vyvinuté motory pro platformu PPE, kterou ingolstadtská automobilka vyvinula ve spolupráci s Porsche a vypustila na ní do světa zatím první model, Q6 e-tron.

Video placeholder
Audi Q6 e-tron • Zdroj: Audi

Zmíněných měděných drátů má stator v každém elektromotoru pro PPE celkem 140 metrů, ohnutých do tvaru vlásenky a svařených laserem na koncích. Svarů je tady celkem 235 a protože je na elektromotoru méně šroubů, může na výrobě být větší podíl mechanické práce na úkor té lidské ve srovnání se spalovacími motory.

Elektromotory platformy PPE jsou také mnohem lépe modulární, tedy je snadné vytvořit jinou verzi. Změna hodnoty nejvyššího točivého momentu tkví jen v prodloužení rotoru a statoru. Točivý moment na kolech i nejvyšší rychlost vozu se zase dá snadno změnit jiným převodovým poměrem v tzv. reduktoru, jednostupňové převodovce mezi elektromotorem a diferenciálem.

Podle Audi jsou motory pro auta založená na platformě PPE, což je dnes kromě Q6 zatím jen Porsche Macan, výrazně tišší než ty starší, o 30 % menší a o 20 % lehčí. Použití již zmíněného vlásenkového vinutí zase znamená, že se na stejný prostor dá vměstnat více drátů, takže ve výsledku je elektromotor silnější. Poměr výkonu ku hmotnosti je u nových elektromotorů o 60 % lepší ve srovnání s první generací elektromotorů Audi.