Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z pouček pro pilota záchranářského vrtulníku. Do historie vývoje a fungování záchranné letecké služby se opět vydáme s pilotem Jiřím Kiliánkem. Z první části totiž zbylo mnoho otázek: Jaký má být dobrý záchranářský vrtulník a co musí zvládnout pilot? Ale řeč bude i o tom, čím rád létal papež Jan Pavel II.
Část 1/5

Čtete pokračování článku z pátku 26. dubna.

Vrtulník Bo 105 Letecké služby PÈR

Než se vrátíme k příběhu záchranné letecké služby, připomeňme ještě pár důležitých věcí. Když vidíme záchranářský vrtulník na startu z místa nehody, jen málo z nás si uvědomuje, jak náročné události jsme svědky. Jen třeba kolmý start mezi paneláky v letním horku či pomalé a přesné přistání do stísněného prostoru může být husarským kouskem symbiózy výkonného stroje s nadaným pilotem.

Jako s milenkou

Jiří Kiliánek po letech strávených v kokpitu helikoptéry působil i jako inspektor ÚCL pro vrtulníkové létání. Rukama mu prošly řady pilotů vrtulníků, jež mířili kupříkladu z armády vstříc novému uplatnění v civilním sektoru apod.

JUDr. Jiří Kiliánek

Pilot Jiøí Kiliánek
  • nar. 2.11.1943 v Příbrami
  • 1947 1966 žil v Holýšově
  • 1957–60 učební obor zámečník v Škoda Plzeň
  • 1960– 1963 večerní prům. škola
  • vojenská služba 1963– 1965
  • 1965– 1975 revizní technik zdvihacích a dopravních zařízení ve Škoda Plzeň
  • od r. 1967 létal na větroních, motorových letounech a vrtulnících
  • 1975–1978 náčelník aeroklubu Plzeň-Bory
  • Od 1978 až do odchodu do důchodu v r. 2008 zaměstnán jako pilot vrtulníků u FMV a Policie ČR.
  • Při zaměstnání vystudoval na policejní akademii trestní právo.
  • Na vrtulnících nalétal přes 9 250 hodin.

Jak dnes vzpomíná, některým z nich přezdíval „lamači“, protože se ke stroji chovali příliš agresivně a neměli zažitou poučku pilotů: „K letadlu se chovej jako k milence.“ Pilotování vrtulníku patří mezi nejsložitější disciplíny letectví, protože je velmi náročné na koordinaci.

„Když vrtulník letí dopřednou rychlostí, tak už je to téměř stejné jako v letadle. Specifikum práce pilota vrtulníku je, přivést ten vrtulník s dopředné rychlosti do režimu visení. Prostě, aby zůstal stát a přistál bezpečně. Tam je ta odlišnost pilotáže a tam ten pilot vrtulníku, řekl bych, má o nějaké procento práce víc. Nohama musí udržet vrtulník ve směru. U klasického letadla se pilot soustředí na směr přistání, na náklon, kdežto pilot vrtulníku musí dbát na náklon, na směr, udržení se ve směru proti větru a tak,“ vysvětluje základní rozdíly v pilotáži klasického letounu a helikoptéry pilot Jiří Kiliánek, který velmi dobře zná oboje.

Celý okamžik startu či přistání vrtulníku vysvětluje pro laického posluchače jako proces, kdy si rotor vrtulníku pod sebe tlačí vzduch, jakousi kouli, na které se snažíte udržet. Asi jako když sedíte na nafukovacím míči. A vrtulník má samozřejmě tendenci neustále někam ujet. Velmi laicky si lze popsat funkci jednotlivých řídících prvků vrtulníku takto: Pravá ruka řídí kniplem náklon dopředu, dozadu a do stran. Levá ruka třímá tzv. kolektiv, vzdáleně připomínající ruční brzdu u auta. Když ji zvedá, mění se náklon lopatek rotoru a současně stoupá výkon motorů.

Dětský tábor, vrtulník Mi-2, rok 1981

Jiří Kiliánek v bílé košili před vrtulníkem Mi-2, Brno 1980

Dnes jsou tyto dva prvky na kolektivu spřažené a automaticky fungují společně. U starších strojů pilot měnil úhel lopatek a k tomu ještě upravoval otáčky motoru otáčením rukojeti jako na motocyklu. A aby toho nebylo málo, musí pilot ještě řídit nohama. „Na nohách je právě nejvíc práce.“ vysvětluje Kiliánek, „Přitom, jak zvedáte výkon, tak musíte zvedat i sílu na ocasní vrtulku, aby se vám vrtulník neotočil proti otáčení rotoru, a to se dělá právě nohama.“

Jiří vzpomíná na své začátky, když se on a jeho kolegové učili „zkrotit“ na plzeňském aeroklubovém letišti vrtulníky HC-102. „Tenkrát v Plzni, z nás šesti, co nás armáda školila na piloty v záloze, tak myslím, dva toho nechali, protože nebyli schopní se naučit s tím viset. Furt prostě pendlovali a nestačilo jim letiště, natož potom, aby sedli na místo.“

HC-2

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Štve vás elektromobilita? Možná vás překvapí, co vám utvořilo názor

v diskusi je 714 příspěvků

5. června 2024

Informace se na nás valí ze všech stran, a zejména s rozvojem sociálních sítí začalo být běžné, že...

Muskově SpaceX se podařilo poprvé i přes problémy uspět při testu Starship

v diskusi je 91 příspěvků

6. června 2024  12:12,  aktualizováno 

Přes 120 metrů vysoká sestava rakety Starship se ze vzletové rampy kosmodromu Starbase vydala na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Apple naučil sluchátka nové kousky a chystá se zaplavit vaše obrazovky

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. června 2024

Ačkoli byla konference WWDC především o novinkách v operačních systémech a představení „AI“ jako...

Apple nám ukázal novinky a kde všude nasadil umělou inteligenci

v diskusi jsou 4 příspěvky

10. června 2024  18:27,  aktualizováno 

V pondělí začal Apple ukazovat novinky v softwarových produktech. Na každoroční konferenci WWDC se...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Boeingu se podařilo překonat smůlu a vyslal lidi do vesmíru

v diskusi je 10 příspěvků

5. června 2024  14:38,  aktualizováno  16:53

„Je to sice dál, ale zato horší cesta,“ mohou si připomenout nesmrtelnou hlášku ze Sněženek a...

Bush starší ukončil studenou válku. Kvůli recesi ale prohrál souboj s Clintonem

v diskusi je 6 příspěvků

12. června 2024

Během své kariéry byl ředitelem Ústřední zpravodajské služby (CIA), viceprezidentem i šéfem Bílého...

OBRAZEM: Nejnebezpečnější systém MHD v USA je pozemní lanovka v San Franciscu

v diskusi nejsou příspěvky

12. června 2024

Pozemní lanovka patří mezi největší atrakce San Franciska. Vyhledávanější je snad jen věznice...

Nenechte si Microsoftem diktovat, jak má vypadat hlavní panel Windows 11

v diskusi je 7 příspěvků

12. června 2024

O užitečnosti hlavního panelu ve Windows 11 se vedou dlouhé diskuse. Někteří ho nesnášejí a rádi by...

Astronomové jsou překvapeni, kde na Marsu objevili jinovatku

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. června 2024  10:58

Na vrcholcích jedněch z největších hor ve Sluneční soustavě – gigantických sopkách ležících v...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...