Zvýšení celkové výše škod při dopravních nehodách je podle experta Štěpána Nešpora z internetového srovnávače pojištění Klik způsobeno rostoucími náklady na opravy vozidel a také na zdravotní péči po nehodách. Podle něj navíc neodpovídá cena povinného ručení skutečným nákladům na pokrytí škod a bude nutné výši pojistného přehodnotit.
Jak ukazují data České asociace pojišťoven, meziročně se v prvním pololetí zvýšila cena povinného ručení o 5,3 procenta. Celková částka za škody způsobené nehodami na silnicích přitom podle posledních dat Policie České republiky narostla meziročně o 10 procent. „Ceny pojistek na povinné ručení jsou nízké a skutečné náklady na pokrytí škod neodrážejí,“ tvrdí Štěpán Nešpor z Klik.cz.
Rána za desítky milionů. Nehody, na které je povinné ručení malé |
„V současnosti činí průměrná částka za povinného ručení 3 600 korun a meziročně narostla jen o několik procent. Výrazně přitom rostou náklady na opravu vozidel, takže bude nutné hodnoty pojistného přenastavit. To by mělo jít ruku v ruce s účinnější regulací trhu s pojištěním. Pojistky tak budou spravedlivé a jejich hodnota udržitelná,“ říká.
Skupinou, která jen pozvolný nárůst cen povinného ručení příliš nepociťuje, jsou mladí řidiči. Průměrná cena povinného ručení pro ně činila 9 425 korun, tedy víc než 2,5násobek průměru ceny povinného ručení v Česku. Těmto mladým řidičům totiž trvá skoro deset let, než dosáhnou na plnou výši slev na povinném ručení. „Na základě našich dat jsme si vypočítali rozdíl mezi pojistným 24letého člověka s nulovými bonusy a 53letého člověka s plnými bonusy. Oba mají trvalé bydliště v Praze a vozidlo Škoda Fabia s rokem výroby 2019. Průměrně se pojistné lišilo o 167 procent,“ vypočítává Nešpor.
Výrazný rozdíl v ceně povinného ručení je podle něj způsoben tím, že mladí řidiči způsobují až 2,5krát víc nehod, než činí průměrná nehodovost v tuzemsku. Za téměř 18 procent nehod pak mohou řidiči s méně než pětiletou praxí. Proto jsou pojišťovnami pokládáni za vysoce rizikové a povinné ručení se jim zdražuje výrazněji než ostatním řidičům.
Elektromobily mají levnější povinné ručení, ale dražší havarijní pojištění |
Kvůli vysokým cenám povinného ručení mladí řidiči výrazně zanedbávají havarijní pojištění svých vozidel. Podle dat Klik.cz využívají havarijní pojištění jen tři procenta řidičů ve věkové skupině 18–25 let. Stejné procento je to třeba u pojišťovny Kooperativa, u Direct pojišťovny se naopak letos tato hranice pohybuje kolem 19 procent.
Důvodů je ale víc než jen cena, jak dodává Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa: „Dalšími jsou, že prvními vozidly jsou často buď nepojištěné ojetiny nevalné hodnoty, pojištěné automobily rodičů, obvykle nižší příjmy, a tedy i koupěschopnost mladých, ale i jistá lehkomyslnost a nedostatek povědomí o tom, jak důležitý je institut pojištění. Bohužel tak například není výjimečné, že mladý řidič splácí automobil, na který si půjčil peníze a který mu mezitím někdo ukradl.“