Škoda Elroq dorazí v roce 2024, bude o něco menší než Enyaq.
Do roku 2026 plánuje Škoda Auto uvést na trh šest nových elektrických modelů. Všechny mají nést znaky nového designového jazyka značky, Modern Solid. „Modern Solid je náš jasný designový jazyk pro éru elektrických modelů. První principy tohoto jazyka naznačila už studie Vision 7S, její myšlenky pak budou rozvíjet sériové modely v širokém spektru automobilových kategorií. Každý z těchto vozů bude mít svůj charakter daný svým zaměřením, zároveň bude jasně identifikovatelný jako elektrický vůz značky Škoda,“ řekl letos v dubnu šéfdesignér mladoboleslavské automobilky Oliver Stefani.
Jako první tedy dorazí Elroq, který bude z pohledu designu jakýmsi přechodovým modelem od aktuálního stylu k „Modern Solid“.
Do nabídky značky se zařadí kousek pod Enyaq, opět půjde o crossover, ovšem o něco kratší, délka má být kolem čtyř a půl metru. Pokud bychom o Enyaqu v jeho základní karosářské variantě s protaženou střechou s nadsázkou řekli, že má kombíkové proporce, bude Elroq „hatchbackem“ od Enyaqu. Škoda jde na přiblížení pojetí modelu z jiného konce „Už jméno samo naznačuje, že bude elektrickou alternativou k tradičnímu SUV Karoq. Segment kompaktních SUV patří nejen v Evropě k těm nejdůležitějším a v elektrickém modelu této třídy chce Škoda zákazníkům nabídnout opět pověstný kousek auta navíc,“ popsala automobilka při představení soch, které naznačují podobu chystaných nových elektrických škodovek.
Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík |
Společně s Enyaqem a Octavií
Elroq se tedy teď začne objevovat na lince v Mladé Boleslavi v rámci ladění výroby při produkci takzvané ověřovací série. Už v polovině roku 2022 ovšem na lince probíhala kupříkladu zkouška průjezdnosti Elroqu mezi jednotlivými úseky na montážní hale M13, kde se vyrábí Octavia a elektrický Enyaq. Už to je samo o sobě unikátní, na jedné lince totiž automobilka vyrábí dva koncepčně naprosto odlišné modely – Octavii se spalovacími motory postavenou na platformě MQB s pohonem primárně předních kol a s ní elektrický Enyaq s naprosto jinou architekturou MEB s trakčními bateriemi v podlaze a pohonem zadních kol. Kupříkladu tento týden vyrábí M13 taktem 0,96 min/vůz, tzn. 447 vozů za směnu ve všech třech směnách, 1340 vozů denně, z toho 1087 vozů Octavia a 253 vozů Enyaq. Elroq bude tedy technicky příbuzný z Enyaqem.
Škoda výrazně vylepšila Enyaq, na pohled to nepoznáte |
Česká značka si jméno Elroq na patentovém úřadě rezervovala na jaře 2021. „Už dnes evidujeme značný zájem zákazníků, kteří vyčkávají na uvedení modelu Elroq, a s tím i na elektrifikaci své flotily,“ uvedl v rozhovoru pro magazín Business Car Michal Nykl, koordinátor fleetových prodejů českého zastoupení Škoda Auto.
Elroq je tedy už na mladoboleslavské výrobní lince, ovšem prozatím nejde o sériovou výrobu. V první fázi nabíhají na lince jednotky kusů nového modelu v takzvané ověřovací výrobní sérii, na ní se ladí výroba, vychytávají mouchy ve výrobě, dělníci se na ní také učí montážní postupy jednotlivých komponent.
Roky přípravy výroby
Příprava výroby nového modelu trvá několik let. První kroky začínají asi 48 měsíců před zahájením sériové výroby, kdy se rozhoduje například o místu výroby. Automobilka zjišťuje, zda bude moci nový model vyrábět na některé stávající výrobní lince, nebo bude muset stavět na zelené louce novou fabriku.
Závazné rozhodnutí, jestli se projekt zrealizuje, či nikoli, padne 33 měsíců před zahájením sériové výroby. Zhruba dva roky před ostrým startem se objednává lisovací nářadí a svařovací technologie. Ve stejné chvíli se začínají vybírat dodavatelé. Výběrová řízení trvají obvykle 4 až 6 měsíců. Poptávka automobilkou vyvíjených dílů pak začíná 27 měsíců před zahájením sériové výroby a zabere obvykle 3 měsíce.
Sériové výrobě předchází výroba předsériových vozů. Jsou nezbytné pro zajištění připravenosti výrobního závodu automobilky i dodavatelů.
Škoda na českých silnicích dolaďuje modernizovanou Octavii. Nachytali jsme ji |
Pracovníci na výrobních linkách se na nový model školí od chvíle, kdy na místo sériové výroby vstoupí první ověřovací vůz, tedy od chvíle, kdy automobilka dostává první díly od dodavatelů. To je zhruba 8 měsíců před zahájením sériové výroby.
Po celou dobu předsériové výroby se vozy testují. Procházejí pevnostními, nárazovými a dlouhodobými jízdními zkouškami, ověřuje se funkčnost systémů, elektroniky, životnost. Vše vychází z podrobně zpracovaného plánu, který je do značné míry ovlivněn homologačními procesy a předpisy tak, aby bylo možné například s vozy najezdit dostatečný počet kilometrů k ověření životnosti jednotlivých komponentů. Pro zahájení sériové výroby automobilka stanovuje takzvanou náběhovou křivku. Začíná se na nižších počtech vozů a během určitého období jejich produkce vystoupá na maximální kapacitu výrobní linky.
V Bratislavě vyrobili první superb. Na lince nahradil nejmenší škodovku |
Šest měsíců před startem výroby se na lince začíná vyrábět takzvaná ověřovací série. Jejím úkolem je ověřit funkci jednotlivých provozních prostředků a montážních zařízení k bezproblémové sériové výrobě. Právě tato fáze tedy s Elroqem nyní podle všeho začala.
Tři měsíce před ostrým startem pak začíná výroba nulté série. Ta slouží k definitivnímu prověření výrobního procesu a sériové výroby. Jejím úkolem je prověřit vhodnost a rozměrovou stálost jednotlivých dílů vyráběných sériovými nástroji a funkci provozních prostředků v podmínkách sériové výroby.
Škoda bere objednávky na nový kodiaq se superbem. Pod milion je nepořídíte |