Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

Vysíláme   20:00
Ještě před necelými deseti lety představovali čínští výrobci automobilů exotiku. „Byli k smíchu,“ vzpomínal v Rozstřelu vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák. Teď už je podle něj situace jiná. V souboji s evropskými firmami Čína vítězí, a v elektromobilitě má dokonce tak výrazný náskok, že jej starý kontinent už jen obtížně bude schopen dohnat.

VIDEO: Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

„Před nějakými osmi lety byli Číňané v automobilovém průmyslu k smíchu. Na autosalonech byli jakousi exotikou, na kterou se všichni chodili zvědavě dívat. Otevřeli jsme dveře, přičichli, ucítili čínskou tržnici, gumu a plast a odešli jsme s úsměvem na tváři,“ vzpomíná František Dvořák.

„Mezitím se ale v Číně podle všeho velmi intenzivně pracovalo.“ Ukázalo se to už na loňském autosalonu v Paříži. „A letos, jak to vypadá, útok Číny na Evropu začíná opravdu ve velkém a je navíc velmi systematický,“ dodává publicista, který viděl čínskou ofenzivu na autosalonu v Mnichově, který se konal v minulém týdnu.

Číňané nás předběhli o generaci

Čínských značek bylo podle něj v Mnichově více než těch tradičních evropských. „Jednoznačně to byla demonstrace síly. O čínská auta byl obrovský zájem, každý si je chtěl prohlédnout. Je to logické: je to nová věc, o které se teď hodně mluví. Ale musím říct, že čínská auta rozhodně nevypadají zle. A nemyslí si to ani tradiční evropští výrobci.“

Ostře sledované byly zejména elektromobily. „A tady je třeba říct, že Číňané v elektromobilitě předběhli ostatní o jednu generaci. Potvrdil to dokonce i šéf Renaultu Luca de Meo, který je asi z kapitánů evropského autoprůmyslu nejhubatější. Asociace evropských výrobců automobilů už otevřeně prohlašuje, že se konečně musí něco stát, protože nám Čína v elektromobilitě ujela.“

Výhodou Číny je velikost vlastního trhu. „Když doma prodáte 20 milionů aut ročně, vyděláte peníze na to, abyste měli na další vývoj. Zároveň se čínská vláda se státními i soukromými automobilkami podle všeho dohodla a stanovila dopředu plán, jak bude postupovat. A ten plní.“

A pak tu jsou obří čínské státní dotace do automobilového průmyslu. „V přepočtu má jít o částku 2,5 bilionu korun ročně,“ říká František Dvořák. A právě tato skutečnost vadí evropským automobilkám, které podobnými dotacemi nedisponují.

V této válce už je rozhodnuto

Na problém upozornila tento týden také šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, podle které Čína přes státní dotace uměle udržuje ceny svých elektromobilů na nízké úrovni, což křiví trh.

„Čína má obrovskou výhodu v tom, že se elektromobilitou zabývá dlouhodobě,“ upozorňuje František Dvořák. „Jako jedna z mála zemí si vyrábí vlastní baterie. Možná to může vyznívat tak, že to je válka zbytku světa proti Číně. Jenomže na druhou stranu ten zbytek světa si Číňany nemůže příliš rozházet, protože by bez nich neměl baterie pro elektromobily, pro které jsme se v Evropě do budoucna rozhodli.“

„Mám takový pocit, že v této válce už je prostě rozhodnuto. Přiznávají to i evropští výrobci. Jak jsem řekl, Čína jim v mnoha ohledech ujela a bude strašně těžké ji dohnat. Navíc si Čínu nemohou rozházet. Když šéfka Evropské komise řekla, že zasáhne proti čínským automobilkám nebo že bude vyšetřovat to, jak je to skutečně s čínskou podporou automobilek, tak si myslím, že to je spíše politické prohlášení, proklamace,“ míní Dvořák.

Spory Němců s Francouzi

Podle publicisty je tu navíc ještě jeden problém: rozdílné názory mezi dvěma evropskými automobilovými giganty – Francií a Německem. „Prezident Macron je podle všeho pod tlakem francouzských automobilek. Ty razí cestu, že by se měl vytvořit před čínskými značkami jakýsi obranný val.“

„Oproti tomu Němci cítí, že mají obrovskou vazbu na Čínu. Exportují tam, mají tam své investice. Mají strach, že se Čína bude mstít za to, když přijde ze strany Evropy nějaká odveta,“ říká František Dvořák s tím, že teprve čas ukáže, jak se k čínskému pronikání na evropský trh s auty EU postaví.

EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová

Publicista následně hovořil o tom, že čínská auta už úspěšně pronikají i na český trh. Příkladem může být původně britská značka MG, kterou koupili Číňané a jen za srpen je tato značka už jedenáctá nejprodávanější v ČR. „A nejsou to vůbec špatná auta.“

„A tato společnost vyrábí spalovací auta, hybridy a od letošního roku mají i žhavou novinku – elektromobil MG4. A ten je za cenu 779 tisíc korun asi nejlevnějším plnohodnotným elektromobilem na trhu. Takže nákup MG ze strany Číny byl vlastně geniální tah,“ podotýká vedoucí rubriky Auto iDNES.cz.

František Dvořák pak hovořil i o dalších úspěšných příkladech pronikání čínských automobilek na evropský trh. Zmínil i to, že v posledních letech se zásadně změnil jejich přístup. „Před deseti nebo patnácti lety to byly takové zoufalé pokusy.“

Číně pomohl i covid

„Ale dnes mají dealeři o čínské produkty docela zájem. Začalo to v době covidu, kdy nebyl dostatek aut na prodej. Dealeři tehdy čínské značky zkusili a zjistili, že už rozhodně nezapáchaly čínskou tržnicí a hlavně: bylo jich dost,“ konstatuje Dvořák.

A od té doby se počet prodaných čínských aut v Evropě stále zvyšuje. Podle publicisty bude tento trend pokračovat i v budoucnu, a to až do doby, než Evropa nevymyslí nějaký svůj vlastní plán podpory automobilového průmyslu, se kterým přišla před téměř dvěma dekádami Čína.

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

„Skutečně nezbude nic jiného, než dát hlavy dohromady. Nepostupovat, jak se říká, reaktivně, ale proaktivně. Přistoupit k tomu racionálně a vymyslet nějaký vlastní plán. Jinak to automobilový průmysl odnese nebo tu evropské automobilky zůstanou, ale budou vlastněné někým jiným, třeba i Číňany,“ uzavírá František Dvořák.

Má Evropa zavést na dovoz čínských aut clo? Jak jsou čínská auta kvalitní a posouvají se i designově? A lze třeba čínské auto nakoupit v ČR prostřednictvím nějakého asijského e-shopu? I na to odpovídal vedoucí rubriky Auto na iDNES.cz František Dvořák v Rozstřelu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Komise rozhodne o clech na elektroauta z Číny. Mohou vzrůst několikanásobně

Na první plavbì do evropského pøístavu v Bremehavenu pøivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO Už za pár dnů bude jasné, zda a případně jakou měrou Evropská komise zvýší cla na čínské...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

Expozice èínské znaèky BYD na autosalonu v Mnichovì

VIDEO Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

ANALÝZA: Štve vás elektromobilita? Možná vás překvapí, co vám utvořilo názor

Ustøižený kabel

Informace se na nás valí ze všech stran, a zejména s rozvojem sociálních sítí začalo být běžné, že...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

Citroën C3

VIDEO Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od zaèátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty poøadu Rozstøel jsou František Dvoøák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

YangWang U8 na autosalonu v Ženevì

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

ANALÝZA: I kdyby chtěl. Proč Trump elektromobilitu zastavit nedokáže

13. června 2024

Premium Bude Donald Trump znovuzvolen prezidentem Spojených států amerických? Odpověď vyčteme jen...

EU naplánovalo clo na dovoz čínských elektroaut, výrobci se bojí odvety

12. června 2024  13:20,  aktualizováno  17:39

Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na dovoz čínských elektromobilů,...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...