Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

  11:25
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty, japonská postavička, která letos slaví půl století. Milují ji děti, dospělí i celebrity.
Hello Kitty

Hello Kitty | foto: Profimedia.cz

Psal se rok 1974, když japonská zábavní společnost Sanrio vytvořila Hello Kitty. Ikonickou postavičku, která i 50 let poté dobývá svou roztomilostí svět. Vzhled samotné postavičky navrhla umělkyně Juko Šimizuová, která se inspirovala japonskou tradicí kawaii neboli roztomilosti.

Je až překvapující, že jediným člověkem ve společnosti Sanrio, který na Hello Kitty nevydělával peníze, byla právě původní návrhářka. Navzdory průlomovému úspěchu této postavičky Šimizuová opustila společnost v roce 1976, aniž by získala adekvátní finanční odměnu za úspěch svého návrhu. Dnes sedmasedmdesátiletá návrhářka podniká na volné noze.

„Když Hello Kitty poprvé vstoupila na scénu, vzrostla takzvaná dívčí kultura, která umožnila dívkám a ženám přijmout koncept roztomilosti a stát se součástí jejich estetického a emocionálního repertoáru,“ řekla již v minulosti Christine Yanová, autorka knihy o Hello Kitty CNBC.

Prvním Hello Kitty předmětem byla dívčí peněženka, která spatřila světlo veřejnosti v roce 1975. Značka se okamžitě stala hitem a kočička uchvátila srdce nejen leckterých dětí, ale i dospělých. Vedle pokémonů se stala druhou nejvýdělečnější mediální franšízou.

„Nikomu se nepodařilo zopakovat takovou globální fascinaci sadou postaviček, jako se to podařilo společnosti Sanrio,“ uzavřel Marty Brochstein z mezinárodní asociace obchodníků s licencemi. „Hello Kitty zasáhla na plné čáře.“

Ďábelská nekočka

Hello Kitty byla záměrně stvořena bez úst, aby z ní nevyzařovaly jednoznačné emoce. Lidé tak mohou do postavy promítnout své nálady a pocity, což k značce vytváří silnější pouto. Absence úst vyvolala i kritické narážky na submisivitu žen. Kritici si stěžovali, že design figurky, které chybí ústa, může vyvolávat snahu o potlačení žen.

Existují ale i divočejší výklady. Podle jedné legendy Hello Kitty ve skutečnosti vytvořila Číňanka, jejíž dcera onemocněla rakovinou úst. Matka se dohodla s ďáblem, že na oplátku za záchranu dcery vytvoří postavičku, která se bude líbit dětem na celém světě.

V 90. letech se Hello Kitty objevila i v rebelských hnutích. Například v Americe se postavička pojila s feministickým punkovým hnutím Riot Girrrl, jehož členky nosily v ironickém duchu sponky nebo kabelky značky Hello Kitty, aby vyvrátily zastaralé představy o křehkém ženství.

OBRAZEM: Hello Kitty dostala k narozeninám svůj hotel

V nedávné době se objevily také kontroverzní názory ohledně samotné postavičky. Zatímco téměř celý svět má postavičku Hello Kitty zafixovanou jako kočku, společnost Sanrio se v roce 2014 proti tomuto názoru striktně ohradila. „Byla jsem opravena, a to velmi důrazně,“ řekla Christine Yanová s odkazem na Sanrio v rozhovoru. „Hello Kitty není kočka. Je to kreslená postavička. Je to malá holčička, je to kamarádka, ale není to kočka.“

Nejen roztomilá, ale i zisková

Od dob, co se Hello Kitty v roce 1975 objevila na peněžence, se portfolio nabízených produktů s ikonickým obrázkem s červenou mašlí změnilo. Jen těžko bychom hledali kategorii produktů, která je designem Hello Kitty nedotčená.

Postavička se objevuje nejen na dětských plenkách a koupelnových výrobcích, ale také na špercích, značkových taškách, automobilových pneumatikách a motorových mazivech, samotných autech či vibrátorech. Opravdoví nadšenci mohou dokonce ochutnat Hello Kitty knedlíčky v Hongkongu nebo letět letadlem Hello Kitty na Tchaj-wan. Může se tak zdát, že neexistuje nic, co by společnost Sanrio nelicencovala.

„Hello Kitty můžete najít na mnoha různých druzích produktů. Může oslovit pětileté, ale také patnáctileté a možná i padesátileté,“ řekla již v minulosti Christine Yanová. „Licenční smlouvy a jednání s různými druhy okrajových trhů, to je marketingová genialita.“

Smart vábí Američany na styl Hello Kitty, fandům minivozu se to nelíbí

Podle CNN v roce 2015 analytici odhadovali, že Hello Kitty představovala zhruba 75 procent ročního provozního zisku mateřské společnosti Sanrio ve výši 142 milionů dolarů. Zároveň podle analytiků přinesla většinu ročních příjmů společnosti, a to ve výši zhruba 600 milionů dolarů.

Máte rádi postavičku Hello Kitty?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 2. května 2024. Anketa je uzavřena.

Navzdory trvalé popularitě Hello Kitty se ale příjmy společnosti Sanrio v pandemii ocitly pod tlakem. Čistý zisk se od začátku pandemie v roce 2019 propadl o 95 procent na 191 milionů japonských jenů, zhruba 28,6 milionů korun, a to zejména kvůli poklesu prodeje zboží a uzavření zábavních parků. Poměr celosvětových licenčních poplatků k tržbám klesl v roce 2019 o jedenáct procent oproti předchozímu roku. Informace uvedla CNN.

V roce 2022 se společnost Sanrio začala vracet na své předpandemické hodnoty a dosáhla čistého zisku 8,16 miliardy japonských jenů, což odpovídá zhruba 1,25 miliardě korun. Svižný růst způsobil zvýšený zájem turistů o cestování a nakupování, které byly v době pandemie omezené.

Igráček a Hello Kitty

Populární postavička Hello Kitty obletěla celý svět, a tak není divu, že v České republice vytvořila ikonické duo s českou postavičkou Igráčka. V roce 2012 společnost Efko-karton z Nového Veselí na Žďársku získala od japonské nadnárodní společnosti Sanrio licenci na značku Hello Kitty pro český a slovenský trh.

„Igráček byl dříve považován, za hračku z velké části pro kluky. Sice byla postavička zdravotní sestřičky, doktorky ale i tak bylo velmi málo položek zacílených na holky,“ uvedl majitel firmy Efko-karton Miroslav Kotík.

Igráček Hello Kitty

Změnu firma viděla jako příležitost. „První návrh od kanceláře byl, že když umíme vyrobit Igráčka, tak by neměl být problém vyrobit figurky s touto licencí. Moc se mi to ale nezdálo i z hlediska nutnosti poměrně velké investice do nových vstřikolisových forem,“ vzpomíná Miroslav Kotík.

„Potom jsem se ale na Igráčka a licenci Hello Kitty podíval z jiného pohledu. Vždyť vlastně Igráček převážně představuje postavu, se kterou se děti ztotožňují a jejich prostřednictvím se ponoří do světa a prostředí, na které si hrají. A proč by tedy postavička Igráčka nemohla být vlastně holčička, která miluje vše s poutavou Hello Kitty, má svůj vysněný růžový pokojíček a v něm vše tak, jak si sní?“

Nový model spolupráce a spojení zajímavých výrobních a obchodních konceptů nakonec přinesl své ovoce. Neobvyklé spojení Igráčka a Hello Kitty získalo pozitivní odezvy, což se odrazilo i na prodejích.

14. října 2014

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Brambory meziročně podražily skoro o polovinu. Klesá zájem o ty ve slupce

15. května 2024

Dozvuky pandemie i mrazy, které poškodily úrodu, mohou za vyšší ceny brambor, se kterými se v...

Přes klimatickou nouzi banky dál financují fosilní projekty, zjistil průzkum

15. května 2024

Od uzavření Pařížské dohody poskytly banky „fosilním hráčům“ v přepočtu téměř 161 bilionů korun....

Burger King chce mít v Česku více provozoven. Letos jich otevře deset

14. května 2024

Expanze amerického řetězce Burger King na českém trhu se přibrzdila v důsledku pandemie. Mezi lety...

PPF vykázala mimořádný zisk. Míří na Západ, z Air Bank chce mít jedničku

14. května 2024  8:32,  aktualizováno  17:11

Skupina PPF má za sebou jeden z nejlepších finančních výsledků ve své historii. Rok 2023 uzavřela s...

Akèní letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...