Smlouvu o Labi zdržuje Pekarová, na projednání čeká už dva roky

aktualizováno  9:35
Vedení Poslanecké sněmovny už dva roky není schopné říct Německu, zda chceme mít Labe splavné z Pardubic až do Hamburku, anebo ne. Smlouva, která stanovuje pravidla údržby vodní cesty a je zásadní pro lodní nákladní dopravu, je přitom hotová a má souhlas vlády a Senátu. Ve Sněmovně však leží už od prosince roku 2021, aniž se dostala na pořad jednání.

Vizualizace Plavebního stupně Děčín | foto: Ministerstvo dopravy ČR

Bezmála dva roky čeká na projednání ve Sněmovně mezistátní smlouva mezi Českem a Německem, která stanovuje pravidla údržby tuzemské jediné vodní cesty vedoucí k moři. Zatím neúspěšně. Německo, které by se do údržby řeky rádo pustilo, postup české strany nechápe.

Byl to totiž právě český stát, který roky přesvědčoval západního souseda, že má smysl Labe pro přepravu zboží nadále využívat a udržovat jeho přepravní kapacity, například pravidelným odstraňováním sedimentů z říčního dna. Navíc na rozdíl od Česka má spolková republika řadu významnějších říčních tepen, do nichž chtěla investovat.

Zástupci vodní dopravy i českého průmyslu se proto obrátili na předsedkyni Sněmovny Markétu Pekarovou Adamovou (TOP 09) s dotazem, kdy se dohoda na stůl poslancům dostane. „Vyslechli jsme si, že je to politika a že je naprosto běžné, že podpis takové smlouvy trvá takto dlouho,“ uvedl předseda sekce vodní dopravy na Svazu dopravy Lukáš Hradský.

Chráněné rostliny už splavnění Labe nebrání, čekat se může na posudek

MF DNES s dotazy ohledně českoněmecké smlouvy kontaktovala mluvčí TOP 09 Markétu Wolfovou. Ta se vyjádřila až po pondělním vydání článku s příslibem, že „smlouva může být projednána v následujícím období“. Projednání prosazuje i ministerstvo dopravy vedené Martinem Kupkou (ODS) „Bilaterální smlouvu mezi ČR a Německem o splavnosti Labe i nadále považujeme za prioritní a snažíme se pomoci s urychlením procesu ratifikace této smlouvy v Poslanecké sněmovně,“ potvrdil mluvčí úřadu František Jemelka.

Připravené projekty na Labi tak nyní stojí. Příkladem je oblast Magdeburku v Sasko-Anhaltsku, kde současná říční správa ukončí úpravy k začátku příštího roku. Zaměstnanec, který měl na starosti ložiskové průzkumy, odejde do důchodu a německá strana místo něj nikoho přijímat nebude, pokud bude Česko nadále zdržovat kontrasignaci dávno dohodnuté smlouvy.

Smlouva přitom doputovala do Sněmovny už v prosinci roku 2021. Podle sněmovního elektronického systému je navíc jediná, která se z tohoto období nedostala ani k prvnímu čtení. Například dohoda o letecké dopravě mezi Českem a Rwandskou republikou z letošního února nebo úmluva o kvalifikaci námořníků z dubna už podpis předsedkyně Sněmovny mají.

Potenciál lodní dopravy roste

„Je to neseriózní jednání v oblasti mezinárodních vztahů,“ uvedl místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Já bych i chápal, kdyby se smlouva projednala a koalice ji z nějakých důvodů zamítla. To by alespoň byla jasná odpověď německým partnerům, že máme novou vládu, která se rozhodla jinak,“ říká Kolovratník.

Labe totiž není zdaleka jediná věc, na které se musí Česko v oblasti mezistátní dopravy s Německem dohodnout. A rozhodně není nejdůležitější. V půlce října například podepsali ministr dopravy Martin Kupka a jeho německý protějšek Volker Wissing memorandum upravující podobu vysokorychlostního železničního spojení do Drážďan tunelem pod krušnohorským masivem nebo dohodu o zkapacitnění a elektrizaci trati z Domažlic do Schwandorfu a dále do Norimberku či Mnichova.

Hamburk rozšířil přístav. Češi z toho však nic mít nebudou, vázne dohoda s Němci

Smyslem mezistátní dohody je udržet hloubku v plavební dráze řeky tak, aby lodě mohly z Pardubic do Hamburku proplouvat celoročně. To se dnes nedaří, a proto velká část labské flotily působí na zahraničních tocích. Bezpečné splavnění znamená, aby na české straně bylo dosaženo hloubky 230 centimetrů, což umožňuje ekonomickou plavbu nákladních lodí.

„Kromě parametrů plavební dráhy na území České republiky a na území Spolkové republiky Německo počítá dohoda se zřízením společné komise, jejímž úkolem bude provádět monitorování parametrů plavební dráhy a navrhovat opatření k jejímu zlepšení,“ uvedlo při podpisu v roce 2021 ministerstvo dopravy.

„Do objemných přeprav se v současnosti promítají zvýšené energetické náklady a vodní doprava se opět začíná stávat konkurenceschopnou vůči ostatním druhům dopravy,“ uvedl dopravní expert Hospodářské komory ČR Jan Sechter. Týká se to komodit, které nemusí na místo určení dorazit přesně na čas, jako je velkoobjemový stavební materiál nebo různé odpady.

Rovněž Hospodářská komora ČR se podle svých slov u předsedkyně Poslanecké sněmovny zasazovala, aby politici smlouvu projednali. Přestože od zaslání dopisu uplynul podle Sechtera rok, žádný výsledek se nedostavil.

Vládní TOP 09 spojuje podle Hradského ze Svazu dopravy podpis smlouvy o Labi s posunem v projektu takzvaného plavebního stupně Děčín. Ten patří mezi priority dopravního resortu i poté, co ministerstvo opustilo myšlenku propojení Dunaje, Odry a právě Labe prostřednictvím soustavy plavebních kanálů jako ekonomicky neefektivní.

TOP 09 trvá na tom, aby byl důkladně prověřen ekonomický přínos děčínského jezu a jeho přínos k rozvoji regionu. A ne jen jeho. „Samotná výstavba jezu musí být ku prospěchu celé České republiky,“ dodala Wolfová.

Stavba plavebního stupně se už ale desítky let potýká se spory mezi resorty dopravy a životního prostředí a nedaří se jí získat zelené razítko kladného posouzení vlivu na životní prostředí. Hlavní výtkou ekologů je skutečnost, že zvýšení hladiny v oblasti Děčína by ustálilo výšku hladiny řeky a připravilo o přirozený prostor rostliny z bahenních náplav na březích, konkrétně třeba chráněného drobnokvětu pobřežního.

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Trable balkonových solárů. V Česku jsou vždy načerno, energie se navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Z jahod je luxusní zboží, kvůli mrazu prudce zdražily

16. května 2024

Kilogram českých jahod až za 250 korun. A pokud si je člověk nasbírá na poli sám, zaplatí i 100 Kč...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Británie si došlápne na svá zámořská území. Špinavé peníze se perou právě tam

15. května 2024  15:56

Téměř 40 procent špinavých peněz ve světě prochází buď londýnským City nebo závislými zeměmi, uvedl...

Akèní letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...