Pandemie ukázala budoucnost nakupování. Přizpůsobují se prodejny i e-shopy

Češi se během pandemie naučili využívat e-shopy opravdu naplno. S rozvolňováním a otevřením celého maloobchodního segmentu se očekává mírné zpomalení růstu tržeb v online prostředí. Návrat do kamenných obchodů ovšem nebude tak masivní. Perspektivní se do budoucna ukazuje kombinace online a offline prodeje.

ilustrační snímek | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Podle dosavadních statistik společnosti Shopsys zůstane mnoho Čechů u nakupování na internetu již nastálo. Napovídají tomu tržby e-shopů, které při dosavadním rozvolňování klesaly jen dočasně. I když růst tržeb internetových obchodů bude letos pravděpodobně o něco pomalejší než loni, mohl by se podle prognóz pohybovat okolo dvaceti procent.

Řada podnikatelů dlouhodobou uzávěru nepřežije. Týká se to především menších kamenných obchodníků, kteří nedokázali konkurovat e-shopům a nemělo pro ně smysl udržovat prodejny s ohledem na výdaje, jako je nájem, energie a případně personál.

A tak v pandemickém roce zaznamenaly enormní nárůst především největší e-shopy a rovněž webové prodejny zavedených kamenných hráčů, ale také větší obchody a řetězce.

„Ti si možná poprvé vyzkoušeli plnou sílu online prodeje, předělali své prodejny na určitou dobu na výdejny. A ani po rozvolnění a otevření obchodů nebudou prodej přes internet ve většině případů opouštět a budou profitovat z obojího, jak kamenné provozovny tak i e-shopu,“ říká Adam Kolesa z Mall Pay.

To potvrzuje také Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys. „Co nejhladší propojení online a offline kanálů bude v současné době pro prodejce extrémně důležité. Nakupující se chtějí v každém bodě své zákaznické cesty rozhodnout, v jakém kanálu chtějí se značkou interagovat. Spotřebitelské chování, kdy zákazníci během jednoho nákupu přeskakují mezi kanály dle aktuální situace a potřeb, je čím dál tím rozšířenější. Stále rostoucí možnost kombinovat způsob nákupu postupně ztenčuje už tak mizející hranici mezi nákupem online a offline.“

Podle společnosti Shopsys, která zkoumala tržby e-shopů v rozmezí jednoho týdne před a jednoho týdne po otevření kamenných prodejen, došlo při otevření obchodů na konci první vlny pandemie k poklesům tržeb e-shopů o 26 procent. Tento propad byl zaznamenán ovšem pouze v prvních dnech po otevření obchodů. 

Hned následující týden se tržby elektronických obchodů vrátily do původního stavu. Obdobná situace nastala při rozvolnění na přelomu ledna a února letošního roku. Tržby e-shopů po otevření obchodů zprvu klesly o 35 procent, nicméně obdobně jako v případě prvního otevření kamenných obchodů se vrátily do původního stavu a e-shopy byly na svém.

Z dat dále vyplývá, že v segmentech, kde lze nákup odložit a lidé jej raději realizují osobně, padají tržby e-shopům už v době, kdy se o otevření obchodů začíná mluvit. Naopak v segmentech, kde jsou zákazníci na online nákup již silně zvyklí, jako například v případě elektroniky, tržby klesají až blíže otevření kamenných obchodů.

Nové zkušenosti s hybridními prodeji

Budoucnost prodeje, jak se ukazuje i ve světě, je totiž i nadále v kombinaci online a offline prodeje.

„Ostatně i to je důvod, proč třeba velké e-shopy investují do cash & carry prodejen a ty menší zase do výdejních boxů, tedy fyzického výdejního místa. A kamenné prodejny zase koketují s onlinem, protože vstup do něj je nejjednodušší za poslední roky. Když jsme se ptali obchodníků, 57 procent z nich se se shoduje, že možností pro rozvoj e-shopu je letos výrazně více než třeba před rokem,“ doplňuje Adam Kolesa.

Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot

Mnozí provozovatelé kamenných obchodů ale i nákupních center se shodují, že e-commerce nedokáže nahradit kamenné prodejny a naráží na svoje limity. A tak se stává trendem mix obojího.

„Tradiční obchody zavádějí e-shopy jako doplňkový nástroj pro zvýšení prodejů. Ale i naopak, ve světě e-commerce se dostává do popředí model „click and mortar“, pro který je klíčové mít kamenný obchod využívaný nejen jako showroom, ale i jako místo pro vyzvednutí zboží. Až 70 procent e-commerce transakcí se odehrává tímto způsobem,“ říká Jan Kubíček, předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR.

Adam Kolesa z Mall Pay potvrzuje, že se zákazníci nebudou k nákupům na e-shopech vracet v takovém množství, jako při pandemii.  „Chtít zboží vidět a ohmatat je přirozené a pro některé zákaznické skupiny nezbytné. Na druhou stranu se zvýší průměrný počet nákupů online, který běžná česká domácnost dělá. Ve výsledku z toho budou tedy profitovat všichni, obchody i e-shopy, které letos možná poprvé dosáhnou hranice 200 miliard na obratech,“ dodává.

Poslední studie ukazují, že pokud se sníží počet kamenných prodejen, klesá proporčně celkový obrat včetně e-commerce.

„Proto i velcí prodejci elektroniky, kteří mají objemový i časový náskok v online prodeji, nadále udržují a rozvíjejí svoji pobočkovou síť a jejich nejčastější volbou jsou právě obchodní centra,“ dodává Kubíček.

13. března 2021

Online svět osobní kontakt nenahradí

Obchodní centra stojí před výzvou. Kvůli pandemii musí změnit svou tvář

„Přestože jsme celkem spokojeni s výsledky našeho e-shopu, je nesporné, že význam kamenných obchodů je v případě našeho sortimentu i nadále klíčový. Propojení obchodu s digitálními službami považujeme v současnosti v oblasti obuvi za ideální řešení. Každému zákazníkovi vyhovuje něco trošku jiného. Mít ale jako základ reálné prodejny, kde si zákazník může zboží tzv. osahat, či si nechá poradit, považujeme i nadále za stěžejní,“ říká Tomáš Novotný, provozní ředitel společnosti Baťa. 

Mnozí prodejci v minulém roce investovali do svých e-shopů, ovšem uvědomují si důležitost osobního kontaktu se zákazníkem. V době lockdownu někteří také vsadili na rozšíření svých obchodů a podle dosavadních tržeb potvrzují, že to nebylo špatné rozhodnutí.

„Ekonomicky vzato pro nás byl vždy a stále je nejdůležitější e-shop. Prodejny jsou však i ekonomicky, ale především vztahově naší nedílnou součástí. I proto jsme v době listopadového lockdownu otevřeli další prodejnu, byť jsme v tu chvíli vypadali jako blázni. Zcela vědomě nemáme prodejny v nákupních centrech, která jsou situací zasažena dramaticky, ale v místech přirozeného pohybu obyvatel daného města či čtvrti, který sice byl omezen, ale nikdy zcela nezmizel “ dodává Kristýna Křížová, zakladatelka a jednatelka Agátin svět.

Autor:
  • Nejčtenější

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

6. června 2024

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až...

Slunce komplikuje výkupy z fotovoltaik. Dodavatelé začínají upravovat ceny

11. června 2024

Premium Počet solárních elektráren v Česku stále roste. Ve slunečných dnech je přebytků z fotovoltaik...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Z dvojích cen v Unii se zase stává téma. Nyní se proti nim bouří Nizozemci

9. června 2024

Dvojí ceny na společném evropském trhu začínají vadit už i Nizozemcům. Mnoho z nich jeho existenci...

Neplatiče odstřihlo SVJ od tepla a teplé vody. V pořádku, uvedl Nejvyšší soud

5. června 2024

Společenství vlastníků může rozhodnout o tom, že nebude služby dodávat vlastníkům jednotek, kteří...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

RegioJet vyřadí lehátkové vozy jako ten z nehody u Pardubic, omezí noční spoje

7. června 2024  19:57

Společnost RegioJet vyřadí z provozu všechny lehátkové vozy stejného typu, jako byl ten, ve kterém...

Dánsko stahuje z pultů instantní nudle kvůli pálivosti. Proč, diví se výrobce

12. června 2024  12:57

Dánsko stáhlo z pultů několik výrobků jihokorejské společnosti Samyang, která se zaměřuje na...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Vláda bude mít jasno o počtu jaderných bloků do konce srpna, řekl Fiala

12. června 2024  9:44

Vláda bude mít do konce srpna jasno, kolik jaderných bloků se v Česku bude stavět na základě...

Developer nazval přepychový byt v Manchesteru po Engelsovi, nájemníci se diví

12. června 2024  6:46

Velké diskuse vzbudilo v britském Manchesteru rozhodnutí nazvat jeden z nejluxusnějších bytů...

Akèní letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...