„Pilot na místě utrpěl zranění neslučitelná se životem. Jedna osoba utrpěla lehké zranění a po ošetření byla ponechána na místě,“ uvedl Radek Hes ze Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje. Policie na Twitteru uvedla, že letadlo se zřítilo v části Podhrad.
Případ zříceného letadla na leteckém dni v Chebu si převzala policie. Historický letoun Hurricane se zřítil na hranici domu a pole. Pilot zahynul. Podle místních se motor letounu vytrhnul z trupu a odletěl deset metrů do ulice.
„Na místě je vrtulník a bude i dron letecké služby, která nám pomáhá monitorovat a ohledávat místo události. Dokumentovat místo bude i 3D Scanner. Na vyšetřování nehody budeme spolupracovat s Úřadem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod,“ uvedla policejní mluvčí Kateřina Pešková.
Zásah na místě bude trvat několik hodin, komunikace je zcela uzavřena. „Žádáme veřejnost o spolupráci. Pokud někdo viděl pád letadla, nebo má kamerové záznamy, ať volá na linku 158,“ dodala mluvčí.
Letecký den byl z technických důvodů ukončen. Většina návštěvníků prostor letiště v klidu opustila, na místě zůstává posledních pár lidí. „Lidé opravdu koordinovaně opustili areál. Nastupují do aut nebo jsou odváženi autobusy,“ řekl mluvčí leteckého dne Jiří Poór. Policie a organizátoři nyní zjišťují okolnosti a příčinu nehody.
Letadlo podle imatrikulace pocházelo z Leteckého muzea Točná u Prahy. Tamní zástupci nechtěli nehodu komentovat.
Hurricane s označením IV začal sloužit v roce 1943. Jednalo se o útočnou verzi proti pozemním cílům se čtyřmi kanóny 20mm. Stroj létal za druhé světové války ve službách britské Royal Air Force (RAF). Označení Mk.IV byla osazena motorem Merlin 24 nebo 27, optimalizovaný pro provoz v horkém podnebí a třílistou vrtulí.
Tato verze byla také osazena novým křídlem, které mohlo nést dvě bomby, osm „60 pounder“ raket, nebo 40-milimetrový kanón podle potřeby. V současné době je z původně vyrobených 14 583 kusů letuschopných méně než 15 letounů a jeden poslední letuschopný stroj na světě ve verzi Mk.IV - právě tento se ale v Chebu zřítil.
Hlavním lákadlem leteckého dne v Chebu byla letos německá dvoumotorová proudová stíhačka Schwalbe, která podle organizátorů změnila historii letectví. Jde o vzácný a v Evropě jediný létající stroj svého druhu. K vidění bylo také první proudové letadlo vyrobené v Československu - L29 Delfín, ve své době nejoblíbenější stíhačka na světě. Nechyběla letos ani letecká akrobacie, kterou měl na starosti mistr světa Red Bull Air Race z roku 2018 pilot Martin Šonka s letadlem Extra 300 SR.
Častější nehody
V posledním roce v Česku častěji docházelo k nehodám letadel. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod jich loni vyšetřoval 946, meziročně o 17 procent víc.
Všechny loňské nehody na území ČR se týkaly malých letounů do 5700 kilogramů, zpravidla používaných pro rekreační a sportovní létání a v parašutistickém provozu. Šlo zejména o malé či ultralehké letouny, kluzáky, vrtulníky či balony.
Nehody při leteckých dnech či různých přehlídkách nebývají časté, přesto se někdy stávají. V některých případech i s tragickými následky. V roce 2018 spadla replika historického letadla při leteckém dni na letišti u Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku. Při havárii zahynul dvaasedmdesátiletý pilot.
V červnu 2016 se na nymburském letišti při leteckém dni zřítilo ultralehké letadlo, oba členové posádky zahynuli. O měsíc později havaroval na letišti v Plasích na Plzeňsku větroň, který se účastnil sletu historických kluzáků; pilot vyvázl jen se zraněním nohy.
Závody letecké akrobacie v Kroměříži se v červenci 2014 staly osudnými pilotovi malého letadla, které po pádu začalo hořet. V červnu 2006 se na European veteran show v Hradci Králové zřítil historický dvouplošník Tiger Month; nikdo nebyl zraněn. Bez následků se v září 2005 obešla také havárie čtyřmetrového bezpilotního letounu Sojka, který se účastnil přehlídky Dny NATO v Mošnově.