Je rozhodnuto. Správa železnic (SŽ) získá díky spolupráci s polským Dolnoslezským vojvodstvím finance na opravu ozubnicové tratě z Tanvaldu do Kořenova a ojedinělá zubačka se tak opět vrátí do akce. Evropská unie a ministerstvo pro místní rozvoj přispějí na opravu částkou bezmála 368 milionů korun.
„Ještě letos budou uzavřeny smlouvy o dílo s dodavateli, výběrové řízení již probíhá. Do konce roku se vyrobí specifické komponenty ozubnic a ocelových pražců, v příštím roce pak dojde k realizaci obou staveb v souběžné výluce,“ představuje plán opravy tisková mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Celý magazín |
Na to, že je nutné zubačku opravit, poukázal generální ředitel SŽ Jiří Svoboda loni na podzim. Státní organizace proto kvůli havarijnímu stavu tratě neudělila každoroční výjimku pro tamější provoz ozubnicových lokomotiv. Proti nečekanému rozhodnutí se zprvu ohradil Liberecký kraj, následně ale hejtman Martin Půta zkonstatoval, že je za chystanou opravu i přes roky čekání rád.
„Stav tratě byl průběžně s odpovědnými zástupci SŽ konzultován a použití ozubnicových lokomotiv mělo být řešeno jejich povolením pro konkrétní vymezené dny jízd. Po průjezdu měřící diagnostické drezíny došlo ale díky detailně přesné diagnostice k menšímu zděšení, které tehdy přineslo zákaz provozu ozubnicových lokomotiv,“ vysvětluje železniční expert Jindřich Berounský.
Jedna z nejkrásnějších tratí v Česku
Zubačka byla poprvé zprovozněna v roce 1902 a je považovaná za jednu z nejkrásnějších tratí České republiky i Evropy. Vedle toho, že je nejstrmější a zároveň jedinou ozubnicovou železnicí v Česku, potvrzuje její výjimečnost i to, že je od roku 1992 kulturní památkou České republiky. Jedná se o obdivuhodné dílo našich předků, které si našlo šetrným způsobem svoje místo na stráních Jizerských hor a doplňuje jejich krajinný ráz tak, jako by tu železnice byla odjakživa.
Velké oblibě se zubačka těší také v zahraničí. Například loni v květnu si skupinka anglických železničních nadšenců nechala vypravit svůj vlastní přímý vlak z Prahy do Harrachova s rychlíkovou soupravou, kterou právě unikátní ozubnicová lokomotiva doprovázela.
„Trať vychází z Tanvaldu v nadmořské výšce 466 metrů a na necelých sedmi kilometrech vystoupá 235 metrů do Kořenova v nadmořské výšce 701 metrů. Strmý úsek Tanvald – Kořenov se honosí obrovským lákadlem pro děti, a to čtyřmi tunely o celkové délce 1413 metrů, přičemž ten nejdelší měří 940 metrů. Nejstrmějšího stoupání 58 promile vlak dosáhne mezi dopravnou Dolní Polubný a zastávkou Desná Pustinská,“ upřesňuje konkrétní parametry tratě Jindřich Berounský.
I podle něj a dalších milovníků železnice byla oprava této turistické atrakce doslova vytoužená. Volali jsme po tom už delší dobu, protože na trati panuje velmi intenzivní provoz, většinou mezinárodních vlaků Liberec – Szklarska Poreba Górna, a nedostávalo se jí dostatečné údržby,“ vysvětluje Berounský.
Ocelové pražce i zdejší kolejnice jsou z let 1958 – 1961. Velké problémy začaly vznikat s ocelovou ozubnicí, která vyžadovala od strojvedoucích čím dál větší soustředění. Strojvedoucí totiž ovládá souběžně motor lokomotivy i motor ozubnicového stroje a při nájezdu na ozubnici musí ozubené kolo správně zaklesnout.
Dlouho odsouvaná oprava je podle Berounského velkou vzpruhou a jistotou do budoucna. Umožní kombinovat unikátní historický provoz ozubnicových lokomotiv a dalších historických vozidel s velmi intenzivním provozem přeshraničních vlaků. Ten je nyní z důvodu hojně navštěvovaného sportovního areálu Jakuszyce ještě vyšší než v minulosti.
„Dá se také říci, že úspěch přeshraniční železnice z Harrachova do Szklarské Poreby pomohl současné masivní obnově železnic v Polsku. Od 10. prosince jezdí vlaky pod severovýchodní svahy Jizerských hor do Swieradówa-Zdróje, v červnu se má otevřít trať pod Krkonoše do Karpacze a návrat kolejí se předpokládá i do města Bogatynia. Naděje je i na zprovoznění železnice Mirsk – Jindřichovice pod Smrkem,“ předznamenává Berounský.
Obnova ozubnicové tratě je největší investiční akcí česko-polského programu Interreg a vyjde v přepočtu na 583 milionů korun, z čehož je 470 milionů podíl SŽ. Práce na české i polské straně by měly být hotové do roku 2027.