„Blansko leží kousek od Brna, po modernizaci železniční trati máme ideální dopravní spojení s jihomoravskou metropolí, vlak tu ve špičce jezdí každou čtvrthodinku. Přitom jsme město obklopené lesy a krásnou přírodou Moravského krasu. Intenzivně pracujeme také na vylepšování zázemí pro obyvatele a nabídky služeb. Když ne místem pro život, tak alespoň tipem na výlet a návštěvu by Blansko určitě mohlo být,“ láká starosta Jiří Crha.
Turisté nejčastěji směřují na blanenský zámek nebo do dřevěného kostelíku. Kam byste je pozval vy osobně?
Myslím, že místem, které zejména při hezkém počasí stojí za návštěvu, je třeba Sportovní ostrov Ludvíka Daňka. Ten nabízí unikátní koncentraci sportovišť. Milovníci aktivního odpočinku zde kromě akvaparku s toboganem, skluzavkou a vodními atrakcemi najdou nově opravený fotbalový a atletický stadion s umělou trávou, tenisové a volejbalové kurty, skatepark, okruh pro běžce či jezdce na inline bruslích, sportovní halu i zimní stadion, na který třeba přes prázdniny míří hokejové týmy z celé republiky. Nechybí ani baseballové hřiště, na němž se loni na podzim hrálo mistrovství Evropy v baseballu mužů, to se letos v létě promění i na letní kino, workoutové hřiště, slackline nebo zázemí pro nejmenší. Sportovní ostrov z jedné strany lemuje řeka Svitava, z druhé mlýnský náhon, je to příjemné místo i na procházky.
Jednou z dominant sportovního ostrova je budova krytého bazénu. Ten je ale uzavřený. Jak to vypadá s projektem na nový bazén?
To je teď aktuální téma. Minulý týden jsme schválili největší zakázku v historii města, jež se týká právě krytého bazénu. Vybrali jsme zhotovitele, který ten stávající zbourá a na jeho místě postaví pomocí takzvané metody Design and Build novou budovu. Jednopodlažní objekt nabídne plavecký bazén se šesti drahami o délce 25 metrů, výukový a zážitkový bazén, whirlpool, ohřívárnu, parní saunu nebo bazén pro plavání dětí od šesti měsíců. Dodavatel se zavázal, že plavat se bude od srpna roku 2026. Stavba vlastního objektu krytého bazénu přijde na 264 milionůn, celkové náklady včetně demolice, úpravy exteriérů či přeložek inženýrských sítí se vyšplhají na 321 milionů bez DPH.
Celý magazín |
Nebude tak nákladný projekt na delší dobu jedinou velkou investicí ve městě?
To určitě ne. Máme peníze na účtech, žádáme o dotaci, máme výhled na příjmy, třeba za prodej pozemků v průmyslové zóně. Spousta velkých investičních akcí už byla dokončena v minulých letech, třeba přemostění přes řeku Svitavu a železniční trať, průtah centrem města, revitalizace centrálního náměstí i některých sídlišť, modernizovaný máme stadion v Mlýnské ulici, větší část předzámčí atp. Celá řada dalších investic se ale připravuje. Stavět chceme například nový urgentní příjem nemocnice, která patří městu, v plánu jsou další etapy revitalizace rekreační oblasti Palava, dokončení revitalizace předzámčí, přístavba hlediště sportovní haly v Údolní ulici, oprava fotbalových kabin, kočárovny nebo Dvorské ulice. Řadu projektů se daří realizovat i díky dobré spolupráci s krajem, v létě by se v Blansku mohla stavět třeba nová hala na inertní posypový materiál, dokončuje se projekt na nový objekt pro divadelní obor ZUŠ Blansko v Kollárově ulici a další. Nápady sbíráme i od veřejnosti, teď jsme zrovna vyhlásili další ročník participativního rozpočtu. Náměty na vylepšení může podat kdokoliv, kdo je zletilý, stačí, když ho podpoří dvacítka občanů Blanska.
Přemostění je stavbou rokuMost spojující centrální část města se Starým Blanskem je novou dominantou Blanska. Předloni v prosinci nahradil dosud jediné úrovňové propojení vedoucí přes železniční přejezd. Přemostění nad řekou Svitavou i tratí umožňuje průjezd bez ohledu na železnici. Stavba, jejíž součástí je také lávka pro pěší, byla oficiálně dokončena loni v březnu. Aktuálně získala ocenění dopravní stavba roku Jihomoravského kraje. Cenu převzal starosta města Jiří Crha. „Je to skvělý úspěch a ocenění všech, kteří se na stavbě přemostění i její přípravě podíleli. Těm všem patří velký dík. Obě části Blanska jsou poprvé od konce 19. století opět propojeny nezávisle na provozu na železniční trati. Spojení se přitom plánovalo více než 70 let,“ popsal Crha. Most se na obou koncích napojuje pomocí nových kruhových objezdů na stávající silnice. Jeho celková délka je 158 metrů, klene se devět metrů nad terénem. autor: Haluza Oldřich (MF DNES) |