Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
62 Fotogalerie

TEST Škoda Fabia RS vs. VW Polo GTI – KoncernoVWé sportování

Dva malé hot-hatche z koncernového hnízda. Se stejnými turbomotory, stejnými převodovkami a stejným elektronickým samosvorem. Vyhrát ale může jen jeden.

Volkswagen má se stavbou hot-hatchů bohaté zkušenosti, vždyť Golf GTI v Evropě tuhle kategorii založil a jak auto rostlo, udělalo místo po menší gétéíčko: Polo. To Škodovka nezačala úplně nejlépe. Minulý pokus s turbodieselovou Fabií RS tak nanejvýš pro rovinkové závodníky, takže teprve nyní dostali v Boleslavi šanci ukázat, co v nich vězí - k dispozici totiž mají téměř stejnou techniku jako jejich kolegové z Wolfsburgu.

Teď tu máme oba koncernové konkurenty pěkně vedle sebe, aby se předvedli a já musím konstatovat, že Fabia RS vypadá lépe... Ježíš, co jsem to řek´.

Odlišná filozofie

Abych to uvedl na pravou míru - polo je rozhodně de Silvova designérská lahůdka, ale že se jedná o sportovní verzi GTI, má jeden problémy poznat, zatímco škodovka je zkrášlená opravdu důkladně - má dravě stylizovaný nárazník, barevně odlišenou střechu, zrcátka a střešní křidélko, velmi atraktivní design kol a výrazný difuzor. A to se u hot-hatche rozhodně počítá. Opravdu velká škoda, že jako celek je Fabia tak hrozně úzká a vysoká.

srovnavacitestysrovnavacitesty | Zdroj: acz 

Sympatičtější je mi z hlediska designu i modernější palubní deska fabie než usedlé VW pojetí, je ovšem třeba říci, že polo boduje jak mnohem hodnotněji působícími materiály, což není z hlediska užití aut tak podstatné, tak ukázkovou pozicí za volantem, zatímco ve Fabii mám pocit, že sedím na barové židličce.

Ale mladoboleslavští to trochu kompenzují silnějším věncem volantu a také sedadly. Ta sice vypadají prakticky stejně jako v polu, důkladnější zkoumání (zejména při jízdě) však odhaluje, že jejich boční polštáře končí o kousek výš a trošku lépe tak drží tělo v zatáčkách.

Stejné srdce, stejné převodovky(?)

Přejděme ale k té zajímavější části srovnávacího testu – k jízdě. V obou případech zajišťuje pohon turbokompresorová čtrnáctistovka o výkonu 132 kW (180 k) při 6200 otáčkách a s točivým momentem 250 Nm v rozmezí 2000-4500 otáček, zkombinovaná se sedmistupňovým DSG, vybaveným pádly pod volantem. Papírově je na tom dynamicky lépe GTI, které má stovku zvládnout za 6,9 s, zatímco RS je o 0,4 s pomalejší. V praxi je volkswagen svižnější jen zanedbatelně, nicméně působí celkově ostřeji, což jde částečně na vrub i odlišně naladěné elektronice automatu.

Rozjezdy s polem jsou škubavější, častěji také dochází k prokluzu předních kol a elektronika i častěji podřazuje, takže mám pocit, že občas musím polo krotit, zatímco fabia působí klidnějším dojmem, s trakcí nemá takové problémy a změny rychlostí jsou plynulejší. Jak už jsem uvedl v samostatném testu Pola, škubavost řazení je u Pola místy až protivná. Obě auta ale podřazují a přeřazují stejně rychle.

Další rozdíl je ve zvukovém projevu obou aut. Tam, kde GTI vůbec nenadchne poměrně hlasitým a dost nelibozvučným hučením je u akusticky méně okázalého RS slyšet příjemné vrčení motoru, které za doprovodu lehkého broukání výfuku nakonec působí mnohem libějším dojmem. Také při podřazení častěji střílí do výfuku.

srovnavacitestysrovnavacitesty | Zdroj: acz 

Rychlost nebo zábava

Jakmile ale vyrazíme na okresky, polo přebírá inciativu. Dílem je to určitě dáno i o centimetr širšími pneumatikami, ale rozhodně nelze brát zásluhy ani perfektně vyladěnému podvozku – GTI je v zatáčkách jen minimálně nedotáčivé a... zdrcujícím způsobem rychlejší. Když k tomu přidáte malinko lepší dynamiku, pak jízda dvou řidičů na podobné úrovni už po pár zatáčkách přestává být duelem a stávají se z ní dvě sólo jízdy. Volkswagen se prostě škodovce během chvilky ztratí z očí.

A mohl by být ještě rychlejší, kdyby byl podvozek komunikativnější a dával při takřka nulovém zakleknutí karoserie v zatáčkách řidiči informace o tom, co se s koly vlastně děje, nedostatek informací v kombinaci s lehkým řízením bez zpětné vazby mě nutí nechávat si větší rezervu, to kdyby se náhodou něco nepovedlo.

Piloty v Polech to sice asi moc nepotěší, ale řidič Fabie po tomto měření sil překvapivě nemá chuť odtlačit RS do nejbližšího rybníka. Jasně, trochu chybí rychlost, jinak má ale z jízdy překvapivě mnohem, mnohem víc. Začíná to už u náklonů. Karoserie RS se v zatáčce více (ale nikoli nepříjemně) nakloní, ale čitelně zaklekne a auto tak poskytuje v zatáčkách mnohem více informací.

Současně je zde mnohem aktivnější elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností XDS, která se na výjezdech snaží potlačit citelnou nedotáčivost škodovky tak moc, že když si zvolím správný rytmus jízdy a na výjezdu v předstihu přišlápnu plyn, „samosvor“ krásně pomáhá ze zatáčky, zatímco Polo bývá na výjezdech rádo nedotáčivé, byť rychlejší. A do třetice všeho dobrého – řízení. Ve Fabii RS je mnohem lépe naladěný posilovač, řízení je nejen tužší a přesnější, ale občas i naznačí i něco zpětné vazby.

Co se chování na nerovnostech týče, Polo GTI je tuhé jako prkno, posádku natřásá, ale odskakuje jen výjimečně a rázy, s výjimkou těch opravdu velkých, tlumí velmi slušně. Jenže Fabia RS si v ní v tomto ohledu v ničem nezadá. Nejenže i ona je stabilní v zatáčkách a velmi slušně tlumí, ale na rozdíl na pola dokáže být na silnici dokonce i plavná. Přiznávám se, že jsem nedokázal, co se absorpce rázů týče, určit vítěze, tak blízko si obě auta jsou, i když kvalitou jízdy boduje rozhodně fabia. Škoda jen, že u škodovky jsou pneumatiky v kabině slyšet o dost více.

Obě auta brzdí znamenitě, v Polu má ale soustava ostřejší nástup, zatímco Fabia začíná méně důrazně, volkswagen je také při nouzovém brzdění stabilnější, ereso se nám občas trošku rozvlnilo.

srovnavacitestysrovnavacitesty | Zdroj: acz 

Zelenáč školí mistra

A jak to tedy dopadlo? Polo GTI je po designové stránce rozhodně hezčím autem, perfektně se v něm sedí a je také rychlejší. A to nejen na rovině (trochu), ale především v zatáčkách (hodně). To jsou silné zbraně. Jenže Fabia má o něco lepší sedadla, o dost lepší řízení, kultivovanější převodovku, použitelnou i jinde, než na závodech, čitelnější chování v zatáčkách a sympaticky snaživý systém XDS. Cenově oba vozy vychází prakticky stejně, takže opravdu více než na čemkoli jiném záleží na vašich osobních preferencích. Asi vás to překvapí, ale my bychom asi zvolili to české auto.

ModelŠkoda Fabia RSVolkswagen Polo GTI
Motorizace1,4 TSI / 132 kW1,4 TSI / 132 kW
Základní cena testované verze499.900,-484.700,-
Zvolená výbavaRSGTI
Airbagy čelní/boční/okenníS/S/7200S/S/S
Čalounění látkaSS
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátkaS/S/SS/S/S
El. stahování oken P/ZS/SS/-
ESPSS
KlimatizaceS16.800,-
Kůží potažený volantSS
Litá kola, 17 palcůSS
Metalický lak10.000,-10.700,-
Multimédia - Bluetooth5.400,-13.600,-
Multimédia - navigace9.800,-12.200,-
Parkovací senzory vzadu9200,-9600,-
Přední mlhovky2700,-5200,-
Rádio CD/MP3S3900,-
Střešní okno11.700,-18.300,-
TempomatSS (vč. park. senzorů)
Vyhřívaná přední sedadla5.100,-9.600,-
Cena při uvedené výbavě553.800,-584.600,-

Škoda Fabia RS
+Agresivnější vzhled
Lepší boční vedení sedadel
Příjemněji naladěné řízení
Lepší naladění zvuku motoru a výfuku
Lepší čitelnost auta v zatáčkách
Hladší řazení 7st DSG
Účinnější XDS
-Nedotáčivý charakter podvozku
Větší náklony v zatáčkách
Neklid zádě při brzdění
Vysoký posaz za volantem
Volkswagen Polo GTI
+Líbivější vzhled
Jízdní vlastnosti
Minimální náklony v zatáčkách
Hodnotnější interiér
Dynamičtější motor
Pozice za volantem
Odhlučnění podběhů
-Přeposilované řízení
Horší čitelnost chování v zatáčkách
Škubavé řazení DSG
Nelibozvučný zvuk motoru a výfuku