StarDance ...když hvězdy tančí se v Česku vysílá již od roku 2006 a na televizních obrazovkách právě běží dvanáctá řada. Vytvořit stovky kostýmů v časovém presu chce nejen um, ale také pevné nervy. Náročný úkol si za oněch sedmnáct let vyzkoušelo již pět různých kostýmních výtvarníků a výtvarnic.
Sexy a elegantní průměr
S prvními pěti řadami StarDance, které se vysílaly mezi lety 2006 a 2012, je spojeno jméno návrhářky Hany Kopecké, která tvoří pod vlastní značkou Hanna Hill. Ta se na přelomu tisíciletí živila jako modelka a měla tedy možnost osobně poznat světové návrháře a jejich tvorbu. Později dělala stylistku Lucii Bílé, Leoši Marešovi či pořadu Česko hledá Superstar.
Kostýmy Hany Kopecké, které stvořila pro StarDance, byly jedním slovem rozkošné – plné pastelových barev, kamínků a květinových motivů. Skoro jakoby se jednalo o kostýmy z Shakespearova Snu noci svatojánské. Svůj úděl zvládla dobře, i když se o specifikách taneční módy musela učit v podstatě za pochodu.
Jen těžko zapomenout na bílé šaty s flitrovými květinami tanečnice Terezy Bufkové, která doprovázela v první řadě herce Jana Čenského, róbu s květinovou nášivkou a fialovou sukní Jolany Voldánové nebo krátké černo-bílé šaty Zuzany Norisové, inspirované muzikálem Chicago. Právě poslední zmíněné považovala autorka ze jeden ze svých nejlepších počinů.
Kopecká přiznávala, že taneční móda je dost extravagantní, což některým účastníkům z řad celebrit nemuselo vždy úplně vyhovovat. Inspiraci tak čerpala především v tehdejší klasické módě. „Snažím se najít takový průměr, aby to bylo elegantní, sexy, ale zároveň aby to diváky nadchlo a zaujalo,“ nechala se slyšet.
Maraton výrobyNení to ovšem jen samotná návrhářka či návrhář, kteří jsou pod úchvatnými róbami podepsaní. Stojí za nimi početný tým střihaček, krejčových, se kterými pak spolupracují šperkařky, kadeřnice a vizážistky. „Na první dva díly, kde se nikdo nevyřazuje, máme měsíc a půl, během nichž si můžeme kostýmy vypiplat a zkoušet několikrát,“ popisuje proces výroby současný kostýmní designér Roman Šolc. „To končí druhým kolem, které je vyřazovací. Do třetího nastupuje o jeden pár míň. Pak už nám začíná maraton, kdy máme z týdnu na týden výrobu všech kostýmů.“ |
V roce 2013 Kopeckou nahradila Klára Nademlýnská, v té době už veteránka české módní scény. Měla za sebou zkušenosti z modelingu i oděvního návrhářství v Paříži. První samostatnou kolekci představila v roce 1994 a nějakou dobu tvořila pro značku Pietro Filipi.
Její angažmá ve StarDance bylo krátké a vydrželo pouhou jednu řadu. I přesto bychom její výtvory mohli mezi jinými bezpečně rozpoznat. Vtiskla jim totiž decentní, někdy až minimalistickou formu, plnou jednoduchých siluet.
V mnoha ohledech se tak ještě víc než Kopecká odchýlila od klasického tanečního stylu, za to však byly kostýmy Kláry Nademlýnské velmi elegantní a nadčasové. Ostatně jako celá její tvorba.
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tv
Polonazí soutěžící i Maršálkův „doping“. Podívejte se na zákulisí StarDance |
Profesionálové mají divočejší tužby
Ve třech následujících sezonách, tedy mezi lety 2015 a 2018, se tvorby úborů ujala kostýmní designérka Zuzana Straková ve spolupráci s návrhářkou firmy Heller Ilonou Ostrou. Straková měla, byť původní profesí je produkční, zkušenosti z pořadů Gumáci, Česko hledá Superstar či Tele Tele.
Kostýmy se staly pod jejich taktovkou rázem odvážnějšími co do barev, tak i střihů. Dámy se nebály využívat nových trendů v taneční módě i všelijakých experimentů. Řadu kostýmů tak ozdobily složité kamínkové vzory, ombré efekty, různobarevné volány, třásně a především vzorované látky, které se v soutěži dosud objevovaly jen zřídka.
Možná tak vycházely vstříc profesionálním tanečníkům, o kterých Straková prohlásila, že mívají divočejší tužby, co se kostýmů týče, než jejich kolegové z řad celebrit.
V roce 2019 došlo k další změně a kostýmy pro následující dva ročníky dostala na starost známá česká návrhářka Taťána Kovaříková. Ta ve StarDance nebyla žádným nováčkem, už od roku 2016 navrhuje šaty pro moderátorku pořadu Terezu Kostkovou. Jejich spolupráce pokračuje i během letošního, dvanáctého ročníku.
15. prosince 2019 |
A opět bylo znát, že přišla „klasická“, nikoliv kostýmní návrhářka. Šaty nabyly decentnější podobu a staly se „nositelnějšími“. Leckterá z nás si v nich možná představovala samu sebe na plese. Vítězka desáté řady Veronika Khek Kubařová se dokonce nechala slyšet, že na nabídku účastnit se soutěže kývla i díky šatům od Taťány Kovaříkové.
Že se drží spíš klasiky, přiznala i samotná návrhářka: „Někdy mám pocit, že nevymyslím nic nového, ale tanečníci mne vždy dobře navedou a vycházím z osvědčených střihů. Čerpám i inspiraci ze světa z oblasti tanečních kostýmů a vlastních zkušeností.“
Mezi nejvýraznější počiny Taťány Kovaříkové patří hned několikero šatů s péřovými manžetami, které v roce 2021 vynesla farářka Martina Viktorie Kopecká, či černé krajkové šaty Mariky Šoposké. V její režii se také dámy poprvé ukázaly na parketu v kalhotách. Oblékla je moderátorka Tereza Kostková a spisovatelka Radka Třeštíková v roce 2019 v dílu s tématem Svoboda.
Můj sen je přijít s něčím úplně novým, říká výtvarník kostýmů pro StarDance |
Nová éra
Letos Česká televize navázala spolupráci s prvním mužem na této pozici: Romanem Šolcem. Ten už dobrých dvacet let navrhuje kostýmy pro divadlo a muzikál. I on přitom začínal na úplně jiné pozici: jako profesionální tanečník.
Díky tomu nasbíral neocenitelné zkušenosti. „Umím si představit, jak se tanečník musí v kostýmu cítit, jak by se měl pohybovat a zároveň jaký by měl být materiál, aby v něm tanečníkovi bylo komfortně,“ prozradil v rozhovoru.
TipNa šedesát kostýmů včetně doplňků, nákresy a fotografie z minulých ročníků StarDance si můžete prohlédnout na výstavě Šaty, které tančí v Galerii Tančící dům v Praze. K vidění jsou od 10. listopadu 2023 do 25. února 2024. |
Šolc také prohlásil, že by ve StarDance rád přišel s něčím úplně novým, čím se inspirují tanečníci, když ne po světě, tak aspoň v tuzemsku. Těžko říct, zdali se mu něco takového podaří, plesovou sezonu máme zatím před sebou. Návrháři se však originalita rozhodně upřít nedá.
Jeho výtvory jsou plné drobných detailů, které divák postřehne až na druhý nebo třetí pohled. Často nepůsobí jako taneční úbory, nýbrž kostýmy k nějaké velkolepé divadelní hře.
Každý je přitom unikátní a má zcela odlišný styl. Roman Šolc tak vnesl do pořadu závan svěžesti a pro diváky atraktivní podívanou. Byť pro někoho můžou některé modely balancovat na hranici kýče, kamery něco takového rozhodně snesou.