Železnice není jen o rychlých a silných lokomotivách, často úplně přehlížíme nenápadné tahouny, bez kterých by však dráha přestala fungovat. Takovými případy jsou nebo spíše byly motorové Karkulky a Rosničky. Tedy správně řečeno lokomotivy řady T444.0 a T334.0.
Karkulky vznikly na přelomu 50. a 60. let 20. století, kdy Československé státní dráhy hledaly motorovou náhradu za dosluhující parní lokomotivy pro provoz na vedlejších tratích. V roce 1959 tak v ČKD vznikla čtyřnápravová mašinka s hydrodynamickým přenosem výkonu, která ovšem trpěla řadou neduhů. Teprve o pár let později ji ve slovenském Martině přepracovali, takže mohla být zahájena sériová výroba. Přestože Karkulky T444.0 neměly příliš dobrou pověst, dodnes jich několik jako muzejních ještě jezdí. A proč Karkulka? Už od prototypů nesly lokomotivy sytě červený nátěr, tak proto.
Vlastně i Rosnička, přezdívka lokomotiv T334.0, vzešla z nátěru prvních strojů. Tyto třínápravové mašinky měly sloužit hlavně jako posunovací, ale kvůli nedostatku lokomotiv jezdily často i v čele nákladních vlaků na vedlejších tratích. Stejně jako Karkulky se vyráběly v 60. letech 20. století na Slovensku, v Dubnici nad Váhom a Martině. A stejně jako jejich větší kolegyně nebyly moc oblíbené. Třínápravový podvozek prý býval náchylný k vykolejení. Když ovšem dnes s historickou Rosničkou T334.0 vyjede některý ze spolků, je mašinka hned obsypána nadšenými fanoušky.
Během dubna se nám v redakci sešlo několik krásných fotografií těchto lokomotiv, vy sami jste mohli v hlasovací galerii vybrat snímky, které jste považovali za nejkrásnější. Hlasování bylo ukončeno v pátek 10. května ve 13 hodin.
Vítězem se stal Jan Drobný se snímkem pražské Karkulky T444.162 v čele soupravy Rybáků zachycené v křivoklátských lesích nedaleko stanice Lužná u Rakovníka. Stejný autor oslovil čtenáře i se svými fotkami Karkulky u Litoměřic, motorovou Rosničkou, která zachraňovala uvízlý spoj ve Lštění, a chebskou Karkulkou s dobovým nákladním vlakem na trati Poutnov–Hoštěc. V pořadí druhým vítězným autorem se stal František Stojaspal s fotografií zubrnické Karkulky, která se postavila do čela manipulačního vlaku pro skupinu železničních fotografů a dokumentaristů.
Oba autory nejúspěšnějších fotek odměníme dvěma vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Gratulujeme!
Prohlédněte si fotografie Karkulek a Rosniček seřazených podle hlasování |
Soutěž se řídí obecnými pravidly čtenářských a marketingových soutěží MAFRA, a. s., které si můžete prohlédnout zde.
Během května nám posílejte svoje úlovky na téma „PŘÍMĚSTSKÉ PANŤÁKY“ (Žabotlamy, Krakeny, Ešusy, Regiopantery, Ibalginy). Soutěž bude ukončena 31. května 2024 ve 23:00. Jeden autor může poslat maximálně 4 fotografie.
Vyhrajte vouchery a procestujte vlakem Česko
Pošlete fotku do fotosoutěže Očima šotouše a vyhrajte 2 x vouchery Českých drah v hodnotě 500 Kč. Voucher lze využít k nákupu vnitrostátních a mezinárodních jízdenek (kromě jízdenek OneTicket), místenky, lůžka, lehátka, aplikací na In Kartě, jízdenek IDS, k nabití účtu ČD Kredit a v e-shopu ČD také k nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě. Voucher nelze uplatnit k úhradě produktů prodávaných jako zboží. Voucherem nelze platit nákup jiného voucheru. Partnerem fotosoutěže jsou České dráhy, a.s.
České dráhy plní v České republice úlohu národního dopravce a na základě objednávky státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost státu. V posledních letech společnost výrazně omlazuje svůj vozidlový park, a to jak v regionální, tak v dálkové dopravě. Cílem je zatraktivnit železniční dopravu a zvýšit konkurenceschopnost na otevřeném trhu. Do nákupu a modernizace vozidel investovala firma v uplynulých letech desítky miliard korun a významné investice plánuje dopravce i v dalších letech.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |